Jak się opalać, by uniknąć oparzeń
Krzysztof Słomiak

Jak się opalać, by uniknąć oparzeń

Każdy z nas chciałby mieć zdrową i jednocześnie pięknie opaloną skórę. Niestety bardzo trudne jest połączenie tych dwóch elementów. Szczególnie o opaleniznę dbamy latem, kiedy to Słońce wyjątkowo nam dogadza. W trakcie wylegiwania się na plaży, nad rzeką czy w ogródku możemy jednak zapomnieć o odpowiedniej długości czy porach bezpiecznego opalania. Jeśli przesadzimy, poniesiemy bolesne konsekwencje w postaci najczęściej oparzenia słonecznego. Jak się opalać by uniknąć bolesnych konsekwencji opalania?

Na początek najważniejsza przestroga. Trzeba pamiętać, że nie ma zdrowej opalenizny. I tak samo nie ma zdrowego opalania się. Promienie Słońca powodują fotostarzenie się skóry oraz indukują ryzyko powstaną jej nowotworów. Dlatego powinno się z nich korzystać z rozwagą.

1.    Wyrób sobie dobre nawyki

Oczywiście, najłatwiej powiedzieć, że wystarczy rozsądnie korzystać ze słońca. Zawiera się w tym jednak wiele elementów, o których trzeba pamiętać. Każdego ranka przed wyjściem z domu do pracy czy na zakupy powinno się stosować krem z filtrem ochronnym. Lekki preparat z filtrem SPF 15 to wystarczająca ochrona w czasie krótkiego pobytu na dworze. Zawsze trzeba pamiętać o nakryciu głowy. W tym przypadku, jak to zwykle bywa, lepiej zapobiegać niż leczyć. Czapka pozwoli ochronić delikatną skórę twarzy przed nadmierną ekspozycją na słońce i zapewni wytchnienie w niezwykle gorące dni. W trakcie wzmożonego wysiłku, skóra wydziela znaczne ilości potu, a wraz z nim ważne mikro- i makroelementy. Trzeba pamiętać o regularnym i prawidłowym nawodnieniu organizmu. Należy zadbać o odpowiedni poziom substancji, które tracimy, dostarczając je od wewnątrz – z pożywieniem lub stosując suplementację witaminową i od zewnątrz – wybierając bogate w składniki odżywcze kremy nawilżające.

2.    Krócej, ale częściej

Aby zapewnić sobie naprawdę trwałą opaleniznę, której zazdrościć będą wszyscy dookoła potrzeba czasu. O wiele lepiej opalać się krócej, ale częściej (również z umiarem). Pozwoli to zapewnić okresy regeneracji skóry. Niestety nie wolno zapominać o tym, że opalanie to proces szkodliwy dla skóry. Dlatego nie wolno zapomnieć o kremach barierowych, które ochronią skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Nie zalecane przez specjalistów jest wylegiwanie się na plaży całymi dniami, bez uwagi na objawy i sygnały, które daje nam nasze ciało. Kiedy skóra jest czerwona, boli, piecze, pęka to znak, że zdecydowanie przesadziliśmy.

Powinniśmy obserwować swoje ciało i wiedzieć, kiedy powiedzieć stop. Osoby z jasną karnacją, powinny unikać nadmiernej ekspozycji słonecznej. W godzinach największego promieniowania (11.00-13.00) najlepiej zrobić obowiązkową przerwę od opalania. Dotyczy to zarówno dzieci, jak również dorosłych. Jest to dobry czas na odpoczynek i regenerację.

3.    Unikaj nadmiaru wody

Jeśli już jesteśmy na plaży, nie sposób nie skorzystać z radości, jaką daje kąpiel w morzu. Z jednej strony jest ona na nawet zalecana, gdyż zawiera wiele składników odżywczych i mineralnych, które mogą wchłaniać się przez skórę. Pływając jednak w słonej wodzie długie godziny, bardzo wysuszamy naszą skórę. Dodatkowo narażamy ją na stres oksydacyjny. Tak samo dzieje się, kiedy leżymy na słońcu. Wszystko powinno robione być z umiarem. Trzeba pamiętać, że pływając w wodzie, możemy nabawić się o wiele więcej ciężkich dolegliwości, wynikających z ekspozycji słonecznej. Tafla wody działa jak lustro. Odbija nieregularnie promienie słoneczne, które docierają do naszej skóry. Nie dziwi więc, że po długim pływaniu w wodzie będziemy mieli nieregularne, a czasami nawet ciekawe kształty opalenizny na ciele. Krople wody na skórze działają jak soczewki więc możemy mieć również mniejsze lub większe plamy oparzeniowe. Do tego w trakcie kąpieli, kremy, nawet te wodoodporne w nazwie, ulegają zmyciu z powierzchni skóry.

Kosmetyki z filtrami przeciwsłonecznymi powinno się nakładać na 20 minut przed ekspozycją słoneczną, wtedy ich skuteczność jest największa. Powinno się dokładać dodatkowe dawki kosmetyków ochronnych po każdej kąpieli wodnej oraz aktywności fizycznej (kiedy skóra się spoci).

4.    Chroń dziecko od słońca

Dzieci powinny być poddane szczególnej uwadze i obserwacji w trakcie zabaw na słońcu. Z reguły powinno się je chronić od słońca, niż na nie wystawiać. Na słońce powinniśmy zastosować odpowiednią ochronę. Z zasady, dzieci zawsze powinny używać wysokie filtry SPF 30-50 po to, aby jak najmocniej chronić ich skórę przed słońcem. Ich organizmy nie są tak odporne na przegrzanie, jak organizm dorosłego. W odniesieniu do kosmetyków ochronnych najlepszym jednak rozwiązaniem będzie filtr fizyczny, czyli krem ochronny, który nie jest wchłaniany przez skórę. W przypadku osób o jasnej karnacji oraz o skórze wrażliwej, SPF powinien wynosić nie mniej niż 50. Powinno się też zadbać, aby preparat stosowany, zawierał ochronę przed promieniami UVA i UVB. Większość preparatów działa jednak kompleksowo.

Zastosowanie tych zasad może uchronić nas od nieprzyjemnych skutków poparzenia słonecznego. Złotą zasadą w tym przypadku jest rozsądek.

Jeśli zauważymy coś niepokojącego, ekspozycję słoneczną trzeba przerwać. Słońce, tak jak wszystko, trzeba rozsądnie dawkować i mieć do niego respekt. Jeśli po kąpieli słonecznej odczuwalne są niepokojące objawy takie jak bóle głowy, uczucie nudności lub silny ból to sygnał, że należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Takich objawów nie wolno bagatelizować. Pogorszenie stanu może być gwałtowne i to, co przed chwilą wyglądało "tylko" na oparzenie słoneczne, może doprowadzić do przykrych w konsekwencjach skutków.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Retinoidy i ich wielokierunkowe działanie na skórę

    Termin „retinoidy" obejmuje naturalne i syntetyczne związki będące analogami retinolu (witamina A). Należy pamiętać, że witamina A jest nazwą zwyczajową i dotyczy grupy związków występujących głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, natomiast aktywność witaminy A wykazuje także β-karoten (prowitamina A), występujący w roślinach.

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Drugie życie kosmetyków, czyli jak wykorzystać nieudane zakupy i nietrafione prezenty

    „Kobieta zmienną jest” – mówi stare porzekadło. Wiele z nas lubi eksperymentować z wyglądem. Nasz ubiór miewa wiele odsłon, to samo dotyczy makijażu i pielęgnacji. Często próbujemy nowych produktów, testujemy kosmetyki sprawdzone przez koleżanki czy inspirujemy się poradami wizażystek i specjalistek od dbania o urodę. Zawartość naszych kosmetyczek bywa zatem bardzo zróżnicowana. Nie wszystkie produkty wykorzystujemy jednak z identyczną regularnością. Część z nich – na skutek upływu czasu – traci swoją formę. Inne po prostu przestają nam odpowiadać w swojej podstawowej roli lub pozostały nam w tak niewielkiej ilości, że trudno je zastosować. Zamiast wyrzucać taki produkt od razu do kosza na śmieci, zapewnijmy mu drugie życie.

  • Antyoksydanty i filtry UV w kosmetykach

    Kiedy w naszej głowie pojawia się hasło pielęgnacja twarzy, jednym z pierwszych produktów przychodzących na myśl jest krem, najczęściej nawilżający. Odpowiednio dobrany kosmetyk powinien wykazywać funkcjonalność również w kwestii ochrony przed promieniowaniem słonecznym oraz wolnymi rodnikami. Co więcej, według zaleceń specjalistów powinniśmy stosować osobne preparaty przeznaczone do nawilżania, antyoksydacji i ochrony przed słońcem.

  • Gimnastyka twarzy — skuteczna terapia przeciwzmarszczkowa

    Dbanie o smukłe, wysportowane i jędrne ciało nikogo nie dziwi. Siłownie i kluby fitness pękają w szwach. W czasach, w których królują Internet i social media nie trudno zauważyć, że ludzie przykładają wielką wagę do swojego wyglądu.

  • Jak dbać o skórę pod maseczką ochronną?

    Bieżący rok to zdecydowanie przełomowy czas pod bardzo wieloma względami. W trosce zarówno o swoje zdrowie, jak i o zdrowie najbliższych zastosowaliśmy się m.in. do powszechnego obowiązku noszenia maseczki. Powoduje to, że coraz więcej z nas staje przed dylematem, jak dbać o skórę w tym trudnym dla każdego okresie pandemii. 

  • Kolagen – właściwości i zastosowanie. Jaki ma wpływ na zdrowie?

    Kolagen to główne białko budulcowe wszystkich organizmów zwierzęcych – w tym ludzkiego. Pełni funkcje strukturalne praktycznie we wszystkich tkankach, stanowiąc tym samym około 1/3 ogółu białek organizmu. Przyjrzyjmy się bliżej jego budowie, funkcjom i zastosowaniu.

  • Domowe sposoby na „brudne” łokcie i kolana – jak pozbyć się problemu rogowaciejącej skóry?

    Jak poradzić sobie z suchą skórą na łokciach i kolanach? To pytanie jest jednym z najczęściej zadawanych na forach internetowych związanych z pielęgnacją ciała i kosmetykami do tego przeznaczonymi. Istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować w trosce o przesuszoną skórę. Z pewnością i przede wszystkim należy skupić się nie na samym skutku, czyli ciemnych łokciach i kolanach, ale na przyczynie tej przypadłości, którą może być cukrzyca, jak i niedoczynność tarczycy. Pielęgnacja natomiast powinna być systematyczna i przemyślana. O czym pamiętać szukając skutecznego preparatu na „brudne łokcie i kolana", czy gorące kąpiele są wskazane i z czego zrobić domową regenerującą maskę? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij