Dieta w anemii z niedoboru żelaza
Ewa Gąsecka

Dieta w anemii z niedoboru żelaza

Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Jest to najczęstsza z wszystkich niedokrwistości, choruje na nią 1-2% ludności. Krwinki czerwone są mniejsze i zawierają mniej hemoglobiny z powodu zaburzeń w wytwarzaniu hemu wskutek niedoboru żelaza. Hemoglobina jest czerwonym barwnikiem krwi, którego zasadniczą funkcją jest przenoszenie tlenu – przyłączanie go w płucach i uwalnianie w tkankach.

Wskutek tego mogą wystąpić następujące objawy:

  • osłabienie i łatwa męczliwość,
  • zaburzenia koncentracji i uwagi,
  • bóle i zawroty głowy,
  • szybkie bicie serca, kołatania serca,
  • bladość skóry i błon śluzowych.

Zdarzają się sytuacje, gdy istnieją niedobory żelaza, a nie ma jeszcze odzwierciedlenia tego w morfologii krwi, jej wartości mieszczą się w granicach normy, przy jej dolnych granicach. Objawy jakie można wtedy zaobserwować, to:

  • ból, pieczenie, wygładzenie języka,
  • spaczone łaknienie (apetyt na rzeczy niejadalne),
  • suchość skóry, bolesne pękanie kącików ust,
  • paznokcie blade, kruche, z podłużnym prążkowaniem,
  • kruche, łamliwe włosy ze skłonnością do wypadania.

Przyczyny niedoboru żelaza

Przyczynami przewlekłego niedoboru żelaza może być utrata krwi – najczęściej u kobiet z dróg rodnych, np. przy obfitych, długotrwałych miesiączkach albo przez przewód pokarmowy.

Drugą przyczyną jest zwiększone zapotrzebowanie na żelazo – u wcześniaków, w okresie dojrzewania, w ciąży lub przy karmieniu piersią.

Kolejnym powodem może być upośledzone wchłanianie – np. w przypadku celiakii, chorobie Leśniowskiego-Crohna, po resekcji żołądka lub jelita, w diecie bardzo bogatej w szczawiany, fityniany i herbatę. Również dieta uboga w żelazo – w przypadku wegetarian, szczególnie wegan, którzy nie jedzą mięsa, ryb i jajek, a przy tym nie dbają o pozyskiwanie go z innych źródeł czy suplementacji. Długotrwałe, restrykcyjne diety, głodówki również mogą być przyczyną anemii – często występuje ona w anoreksji.

Leczenie anemii

Należy podkreślić że większość przypadków anemii z niedoboru żelaza wymaga leczenia przyczynowego oraz farmakologicznego, które polega na suplementacji odpowiednich dawek żelaza. Warto jednak wspomóc to leczenie spożywając produkty, które zawierają dużą ilość tego pierwiastka.

Są to przede wszystkim:

  • mięso, wędliny,
  • podroby – szczególnie wątróbka,
  • ryby,
  • żółtka jaj,
  • produkty zbożowe pełnoziarniste,
  • nasiona – dynia, słonecznik, sezam,
  • orzechy – szczególnie pistacjowe,
  • warzywa zielone (szpinak, kapusta, brukselka, koper, liście pietruszki),
  • buraki,
  • czarna porzeczka,
  • suche warzywa strączkowe,
  • kiełki, zarodki pszenne,
  • morele, śliwki suszone, figi, daktyle.

Wchłanianie żelaza z pokarmów wynosi tylko od 5 do 20% w zależności od źródła (największe z mięsa), potrafi się jednak zwiększać w przypadku jego niedoborów.

Substancje, które znacznie obniżają dostępność żelaza to w szczególności fityniany (obecne między innymi w otrębach i nasionach roślin strączkowych), niektóre polifenole (w kawie i herbacie), błonnik, a także duże ilości wapnia. Z kolei najważniejszym czynnikiem ułatwiającym wchłanianie żelaza są duże ilości witaminy C. Dlatego do porcji mięsa lub ryby dobrze jest zjeść surówkę, a do wędliny pomidora czy paprykę, bogate w witaminę C. Jeżeli zależy nam na dobrym wchłonięciu żelaza z obiadu, nie pijmy bezpośrednio po nim mocnej herbaty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij