Dieta wzmacniająca odporność
Małgorzata Poznańska

Dieta wzmacniająca odporność

Sprawnie działający układ odpornościowy zabezpiecza przed wtargnięciem i rozprzestrzenianiem się w organizmie bakterii, wirusów i chorobotwórczych grzybów. Organizm potrzebuje stałego, zrównoważonego z poziomem potrzeb, zasilania niezbędnymi witaminami i składnikami mineralnymi w celu utrzymania właściwego funkcjonowania systemu immunologicznego.

Tymczasem wahania temperatury, wilgotności i ciśnienia powodują pogorszenie kondycji fizycznej i psychicznej. Właśnie dlatego trzeba szczególnie zadbać o to, aby nasz układ odpornościowy wykonywał swoje zadania  prawidłowo. Co może nam w tym pomóc? Między innymi właściwy sposób odżywiania.

Istnieje wiele czynników wywierających ujemny wpływ na system odpornościowy organizmu, w tym: nadużywanie alkoholu, kofeiny, teiny; przyjmowanie pożywienia zanieczyszczonego metalami ciężkimi, takimi jak kadm, ołów, rtęć; dym tytoniowy oraz inne substancje skażające powietrze, którym oddychamy. 

O szkodliwości dla zdrowia substancji lub trucizn wdychanych przez człowieka rozstrzyga fakt, że obniżają one skuteczność działania składników mineralnych i witamin.

Znana jest rola systemu immunologicznego w zapobieganiu rakowi. Sądzi się, że specjalny rodzaj białych ciałek krwi, stanowiących element systemu odpornościowego i określanych jako „komórki bójcze", zdolny jest - na podstawie charakterystycznych zmian zachodzących w ich błonie komórkowej - do identyfikacji komórek nowotworowych. Inny rodzaj białych ciałek „komórki pomocy" wspiera „komórki bójcze" podczas procesów podziału. Jeżeli „komórek bójczych" jest dostatecznie dużo, opanowują one komórki nowotworowe i niszczą je.

Produkty pełne zdrowia

Aby podnieść naturalną odporność organizmu, dzienna racja pokarmowa powinna zawierać duże ilości witamin i składników mineralnych, w tym przeciwutleniaczy, oraz naturalnych substancji ochronnych występujących w roślinach - bioflawonidów. Przeciwutleniacze - tzw. antyoksydanty - pomagają neutralizować nadmiar wolnych rodników wytwarzanych w ramach naturalnego mechanizmu obronnego organizmu. Najważniejsze z nich to beta-karoten, witaminy E i C oraz selen. Warzywa, takie jak: dynia, cukinia, brukselka, cykoria, szpinak, czerwona papryka oraz szpinak, bataty i marchew są dobrymi źródłami beta-karotenu. Beta-karoten w organizmie przekształcany jest w powszechnie znaną witaminę A, która nie tylko usuwa wolne rodniki, ale także jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania skóry i narządu wzorku. Produkty takie jak ser, jaja i wątroba, które dostarczają prowitaminę A, powinno się jeść codziennie. Ryby, drób, chude mięso, produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu, produkty zbożowe i warzywa strączkowe (groch, soczewica i fasola) są dobrymi źródłami składników mineralnych (cynku, żelaza, magnezu, selenu) i błonnika.

Witamina B12 dostarczana jest do organizmu w produktach pochodzenia zwierzęcego - w mięsie, jajach, rybach i wzbogaconych przetworach zbożowych. Niedobory witaminy B12 zwiększają zagrożenie zachorowania na choroby np. gruźlicę, wywołują zmęczenie czy zwyrodnienie układu nerwowego.

Niezwykle istotna z punktu widzenia efektywności systemu immunologicznego jest witamina D (z tłustych ryb) i witamina E (z oliwy z oliwek, orzechów, awokado, pełnoziarnistych produktów zbożowych).

Podobnie niezbędne dla organizmu są kwasy tłuszczowe występujące w olejach roślinnych oraz olejach rybnych.

Większość owoców (wśród dostępnych przez cały rok na pierwszym miejscu wymieniane są cytrusy, np. pomarańcze, grejpfruty, cytryny i kiwi) i warzyw (np. papryka, szpinak, brukselka, kalafior i brokuły) dostarcza witaminę C. Umiarkowanie duże ilości tej witaminy, czyli do 200 mg dziennie, przyczyniają się do zwiększenia poziomu immunoglobulin - białek krwi działających jako przeciwciała, których funkcją jest zwalczanie choroby. Witamina C ułatwia  też gojenie się ran i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, ponadto zwiększa przyswajanie żelaza. Niedobory żelaza mogą powodować  zmęczenie, anemię i brak odporności na infekcje. Podroby szczególnie wątroba i nerki, to najlepsze źródło żelaza. Występuje ono również w różnych rodzajach mięs, sardynkach, żółtkach oraz ciemnozielonych warzywach liściastych.

Jednym z najczęściej spotykanych niedoborów składników odżywczych, wywierających wpływ na układ immunologiczny jest niedobór cynku. Cynk występuje we wszystkich tkankach ciała i jest nieodzownym składnikiem bardzo wielu enzymów. Potrzebujemy go do prawidłowego działania systemu odpornościowego. Nawet umiarkowany niedobór cynku grozi infekcjami. Najlepszym jego źródłem są skorupiaki, szczególnie ostrygi. Cynk występuje w ziarnach zbóż, ale najwięcej tego pierwiastka pobiera organizm z białkowych produktów zwierzęcych (czerwone mięso, drób, jaja i produkty mleczne). Związane jest to przede wszystkim z tym, że składniki mineralne w zbożach występują przeważanie w zewnętrznych warstwach ziarna, eliminowanych w procesie przemiału, a częściowo również z tym, że w błonniku zbóż obecne są fityniany znane ze swej zdolności hamowania absorpcji niektórych składników mineralnych łącznie z cynkiem i żelazem.

Profilaktyczne działanie cebuli, czosnku i miodu

Nie zapominajmy, że wiele warzyw pełni rolę terapeutyczną dzięki zawartości związków o charakterze bakteriobójczym i grzybobójczym. Na uwagę zasługują zwłaszcza cebula i czosnek. Uważa się że dzięki związkom siarki nadającym cebuli i czosnkowi ostry smak i zapach sok z tych roślin zapobiega infekcjom. Dodatkowo mają one działanie odtruwające, obniżają ciśnienie krwi, zapobiegają miażdżycy. Właściwości antybakteryjne ma również miód. Godny polecenia jest miód: lipowy, gryczany i rzepakowy ale najlepszy jest miód spadziowy. Należy pamiętać, że wysoka temperatura niszczy dobroczynne związki zawarte w miodzie, dlatego miód należy pić rozpuszczony w letniej wodzie.

Aby uchronić się przed infekcjami w okresie jesienno-zimowym, warto myśleć o tym przez cały rok, im bardziej organizm jest zahartowany, tym mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania. Warto jednak wiedzieć, że właściwa dieta może znacznie wzmocnić układ odpornościowy, a tym samym ustrzec przed chorobami.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Rola diety w leczeniu cukrzycy

    Odpowiednia dieta ma w walce z cukrzycą znaczenie fundamentalne i powinna stanowić elementarną część procesu leczniczego.

  • Zmiany w piersiach są najczęściej łagodne

    Wiele kobiet, dostrzegając zmiany w wyglądzie piersi czy wyczuwając w nich jakieś zgrubienia, zaczyna myśleć o raku i w efekcie odkłada wizytę u lekarza, bojąc się potwierdzenia swoich obaw. To wielki błąd, ponieważ większość guzków piersi (aż 80 proc.) nie ma nic wspólnego z rakiem. A gdyby nawet diagnoza potwierdziła nowotwór, to wczesne rozpoczęcie leczenia daje ogromną szansę na całkowity powrót do zdrowia.

  • Zalecenia, których warto przestrzegać

    Każdego miesiąca należy piersi kontrolować. Najlepiej 2-3 dni po menstruacji. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy piersi są symetryczne, czy nie ma w nich zgrubień, czy brodawki nie są wciągnięte, jeśli występują jakieś zmiany, nie można zwlekać z wizytą u specjalisty.

  • W jaki sposób jedzenie wpływa na zmęczenie

    Powodów zmęczenia lub znużenia jest wiele. Stan ten może być efektem choroby, stresu lub bezsenności.

  • Łokieć tenisisty – przyczyny, objawy, leczenie, rehabilitacja zespołu nadkłykcia bocznego kości ramiennej

    Łokieć tenisisty, czyli zespół nadkłykcia bocznego kości ramiennej, to schorzenie charakteryzujące się występowaniem zmian przeciążeniowych w obrębie ścięgien mięśni prostowników nadgarstka. Łokieć tenisisty objawia się bólem w obrębie stawu łokciowego w momencie, w którym uruchomiony zostaje nadgarstek, np. podczas chwytania przedmiotów czy zaciskania pięści. Ponieważ przyczyną zespołu łokcia tenisisty są mikrourazy powstałe na skutek wykonywania powtarzalnych czynności, dotyka on często sportowców czy pracowników biurowych. Jak leczy się łokieć tenisisty?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij