Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka
Katarzyna Turek-Kawecka

Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

Gdy zbliżają się święta lub inny powód do celebracji, często trudno sobie odmówić wszystkich potraw pojawiających się na biesiadnym stole. Próbując wszystkie dania po kolei i popijając je słodzonymi lub gazowanymi napojami, zwykle zjadamy więcej niż podczas zwykłego posiłku. Żołądek, jak każdy mięsień, jest w stanie się rozciągnąć do większego rozmiaru i nie ma w tym nic złego. Gorzej, jeśli ten mięsień „ćwiczy się” zbyt często – może to spowodować znaczące zwiększenie się porcji zjadanego pożywienia na stałe, a to krótka droga do nadwagi i otyłości. 

Przejedzenie – czym jest? 

Przejedzenie można opisać uczuciem, kiedy po zjedzeniu większej niż zwykle ilości pożywienia jest się pełnym, tak jakby żołądek miał pęknąć. Pojawia się po bardzo obfitym posiłku, bardzo często po takim, który bogaty jest w dużą ilość tłuszczy. W związku z tym, że jest bardziej ciężkostrawny, będzie trawiony po prostu dłużej. Kiedy objętość spożytego jedzenia jest większa niż zazwyczaj, przewód pokarmowy ma problemy z rozpoczęciem efektywnego procesu trawienia. Ilości wydzielanych enzymów trawiennych może być niewystarczająca do tego, aby szybko poradzić sobie z zalegającym w żołądku jedzeniem. Ponadto, jeśli je się zbyt szybko, co często powiązane jest ze zjadaniem zbyt dużych ilości jedzenia, to jednocześnie zazwyczaj kęsy pokarmowe nie są dobrze pogryzione, co dodatkowo wydłuża proces trawienia. 

Przejedzenie u niemowląt i dzieci 

Przejedzenie u osoby dorosłej wynika z tego, że sama dopuściła do spożycia większej ilości jedzenia. U dzieci często, niestety, nie wynika to z intencji maleństwa, tylko z przekarmiania go przez rodziców czy dziadków. To opiekun decyduje, co poda dziecku, ale to dziecko powinno samodzielnie zdecydować, ile jedzenia zje. Namawianie albo, co gorsze, zmuszanie dziecka do zjedzenia „jeszcze jednej łyżeczki” czy jeszcze jednego kęsa „za mamusię” może spowodować, że dziecko będzie przejedzone, utraci intuicyjną zdolność do poznawania, kiedy będzie najedzone i w przyszłości jako nastolatek czy osoba dorosła będzie mieć nadmierną masę ciała. Ogromna ilość osób chorujących na otyłość od dziecka była przekarmiana, zazwyczaj oczywiście w dobrej wierze. 

Objawy przejedzenia – jakie są skutki przepełnionego żołądka? 

Objawy przejedzenia nie należą do przyjemnych, ale jeśli dopuszcza się do niego sporadycznie, to na dyskomforcie się skończy i nie będzie niebezpieczne. Do najczęstszych objawów przejedzenia można zaliczyć: 

  • uczucie ciężkości w żołądku, 
  • ból brzucha, 
  • zgagę
  • mdłości, 
  • odbijanie po jedzeniu
  • cofanie się treści żołądkowej do przełyku, 
  • wymioty, 
  • biegunki, 
  • osłabienie, 
  • senność, 
  • pogorszenie samopoczucia. 

Czy przejedzenie jest groźne? 

Jednorazowe przejedzenie nie powinno mieć znaczących skutków dla zdrowia, jeśli jednak pojawia się częściej, to wtedy może okazać się niebezpieczne. Po pierwsze, im częściej będziemy do niego dopuszczać, tym bardziej zwiększać będzie się ilość przyjmowanego jedzenia, a razem z nim kalorii. Efektami tego po dłuższym czasie będą nadwaga lub otyłość. Oprócz tego przejedzenie może sprzyjać pojawieniu się refluksu żołądkowo-przełykowego, który może mieć dalsze konsekwencje zdrowotne.  

Jedzenie zbyt dużych ilości jedzenia często skutkuje także wahaniami poziomu glukozy we krwi i zaburzeniom lipidowym – a one zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się cukrzycy lub chorób układu krążenia. Bardziej odległym skutkiem często pojawiającego się przejedzenia może być stłuszczenie wątroby. Dodatkowo przy pojawianiu się poczucia winy po dużym posiłku przejadanie się może doprowadzić do wystąpienia bulimii lub ciągłego odchudzania się, czyli zaburzeń odżywienia. 

Co stosować na przejedzenie? Jak sobie pomóc? Domowe sposoby na przejedzenie 

To, w jaki sposób należy pomóc sobie przy wystąpieniu przejedzenia, z pewnością zależeć powinno od objawów, które się pojawią. Na pewno, jeśli tylko będzie taka możliwość, wskazany jest ruch. Nie intensywne treningi czy bieganie, ale delikatny, kilkuminutowy spacer, który pozwoli troszkę przyspieszyć sam proces metabolizmu składników odżywczych. Zastosować można także ziołowe herbatki na poprawę trawienia.  

Mięta pozwala zwiększyć wydzielanie soków żołądkowych i dzięki temu przyspieszyć trawienie, napar z rumianku działa łagodząco i rozkurczowo. Jeśli objawy nie ustępowałyby po godzinie czy dwóch albo pojawiały się dodatkowe dolegliwości, czasem konieczne może być zażycie tabletek mających przyspieszyć proces trawienia lub preparatów zmniejszających zgagę czy kropli na wzdęcia.

W przypadku, kiedy symptomy pomimo upływu czasu nie znikają lub kiedy ból jest bardzo silny, konieczne może być skonsultowanie się z lekarzem. 

Jak zapobiegać przejedzeniu? 

Aby zapobiegać przejedzeniu, wystarczy zastosować kilka uniwersalnych wskazówek:

  1. Jedz jak najwolniej. Celebruj jedzenie, skup się na jego smaku, dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Dzięki temu szybciej poczujesz uczucie sytości i uda Ci się wychwycić moment, kiedy najlepiej będzie skończyć jedzenie. 
  2. Staraj się nakładać sobie mniejsze porcje. Jeśli po zjedzeniu mniejszej ilości uznasz, że masz ochotę zjeść więcej, odczekaj 10 minut i nałóż sobie dokładkę. 
  3. Wybieraj potrawy w jakiś sposób wyjątkowe i przede wszystkim skup się na jedzeniu właśnie ich. Chlebem czy ziemniakami możesz się nasycić każdego dnia. Na szczególne okazje, kiedy łatwo jest się przejeść, wybieraj dania, które nie pojawiają się na co dzień. 
  4. Nie zapominaj o warzywach – one zmniejszą ilość spożytych kalorii oraz ciężkostrawnego tłuszczu. 
  5. Od święta, ale przede wszystkim także na co dzień, jedz regularnie i nie dopuszczaj do długich przerw pomiędzy posiłkami i pojawiania się silne uczucia głodu. Kiedy jest się głodnym, spożywa się posiłki dużo szybciej, bardziej obfite i w związku z tym łatwo jest się przejeść. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij