Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka
Katarzyna Turek-Kawecka

Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

Gdy zbliżają się święta lub inny powód do celebracji, często trudno sobie odmówić wszystkich potraw pojawiających się na biesiadnym stole. Próbując wszystkie dania po kolei i popijając je słodzonymi lub gazowanymi napojami, zwykle zjadamy więcej niż podczas zwykłego posiłku. Żołądek, jak każdy mięsień, jest w stanie się rozciągnąć do większego rozmiaru i nie ma w tym nic złego. Gorzej, jeśli ten mięsień „ćwiczy się” zbyt często – może to spowodować znaczące zwiększenie się porcji zjadanego pożywienia na stałe, a to krótka droga do nadwagi i otyłości. 

Przejedzenie – czym jest? 

Przejedzenie można opisać uczuciem, kiedy po zjedzeniu większej niż zwykle ilości pożywienia jest się pełnym, tak jakby żołądek miał pęknąć. Pojawia się po bardzo obfitym posiłku, bardzo często po takim, który bogaty jest w dużą ilość tłuszczy. W związku z tym, że jest bardziej ciężkostrawny, będzie trawiony po prostu dłużej. Kiedy objętość spożytego jedzenia jest większa niż zazwyczaj, przewód pokarmowy ma problemy z rozpoczęciem efektywnego procesu trawienia. Ilości wydzielanych enzymów trawiennych może być niewystarczająca do tego, aby szybko poradzić sobie z zalegającym w żołądku jedzeniem. Ponadto, jeśli je się zbyt szybko, co często powiązane jest ze zjadaniem zbyt dużych ilości jedzenia, to jednocześnie zazwyczaj kęsy pokarmowe nie są dobrze pogryzione, co dodatkowo wydłuża proces trawienia. 

Przejedzenie u niemowląt i dzieci 

Przejedzenie u osoby dorosłej wynika z tego, że sama dopuściła do spożycia większej ilości jedzenia. U dzieci często, niestety, nie wynika to z intencji maleństwa, tylko z przekarmiania go przez rodziców czy dziadków. To opiekun decyduje, co poda dziecku, ale to dziecko powinno samodzielnie zdecydować, ile jedzenia zje. Namawianie albo, co gorsze, zmuszanie dziecka do zjedzenia „jeszcze jednej łyżeczki” czy jeszcze jednego kęsa „za mamusię” może spowodować, że dziecko będzie przejedzone, utraci intuicyjną zdolność do poznawania, kiedy będzie najedzone i w przyszłości jako nastolatek czy osoba dorosła będzie mieć nadmierną masę ciała. Ogromna ilość osób chorujących na otyłość od dziecka była przekarmiana, zazwyczaj oczywiście w dobrej wierze. 

Objawy przejedzenia – jakie są skutki przepełnionego żołądka? 

Objawy przejedzenia nie należą do przyjemnych, ale jeśli dopuszcza się do niego sporadycznie, to na dyskomforcie się skończy i nie będzie niebezpieczne. Do najczęstszych objawów przejedzenia można zaliczyć: 

  • uczucie ciężkości w żołądku, 
  • ból brzucha, 
  • zgagę
  • mdłości, 
  • odbijanie po jedzeniu
  • cofanie się treści żołądkowej do przełyku, 
  • wymioty, 
  • biegunki, 
  • osłabienie, 
  • senność, 
  • pogorszenie samopoczucia. 

Czy przejedzenie jest groźne? 

Jednorazowe przejedzenie nie powinno mieć znaczących skutków dla zdrowia, jeśli jednak pojawia się częściej, to wtedy może okazać się niebezpieczne. Po pierwsze, im częściej będziemy do niego dopuszczać, tym bardziej zwiększać będzie się ilość przyjmowanego jedzenia, a razem z nim kalorii. Efektami tego po dłuższym czasie będą nadwaga lub otyłość. Oprócz tego przejedzenie może sprzyjać pojawieniu się refluksu żołądkowo-przełykowego, który może mieć dalsze konsekwencje zdrowotne.  

Jedzenie zbyt dużych ilości jedzenia często skutkuje także wahaniami poziomu glukozy we krwi i zaburzeniom lipidowym – a one zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się cukrzycy lub chorób układu krążenia. Bardziej odległym skutkiem często pojawiającego się przejedzenia może być stłuszczenie wątroby. Dodatkowo przy pojawianiu się poczucia winy po dużym posiłku przejadanie się może doprowadzić do wystąpienia bulimii lub ciągłego odchudzania się, czyli zaburzeń odżywienia. 

Co stosować na przejedzenie? Jak sobie pomóc? Domowe sposoby na przejedzenie 

To, w jaki sposób należy pomóc sobie przy wystąpieniu przejedzenia, z pewnością zależeć powinno od objawów, które się pojawią. Na pewno, jeśli tylko będzie taka możliwość, wskazany jest ruch. Nie intensywne treningi czy bieganie, ale delikatny, kilkuminutowy spacer, który pozwoli troszkę przyspieszyć sam proces metabolizmu składników odżywczych. Zastosować można także ziołowe herbatki na poprawę trawienia.  

Mięta pozwala zwiększyć wydzielanie soków żołądkowych i dzięki temu przyspieszyć trawienie, napar z rumianku działa łagodząco i rozkurczowo. Jeśli objawy nie ustępowałyby po godzinie czy dwóch albo pojawiały się dodatkowe dolegliwości, czasem konieczne może być zażycie tabletek mających przyspieszyć proces trawienia lub preparatów zmniejszających zgagę czy kropli na wzdęcia.

W przypadku, kiedy symptomy pomimo upływu czasu nie znikają lub kiedy ból jest bardzo silny, konieczne może być skonsultowanie się z lekarzem. 

Jak zapobiegać przejedzeniu? 

Aby zapobiegać przejedzeniu, wystarczy zastosować kilka uniwersalnych wskazówek:

  1. Jedz jak najwolniej. Celebruj jedzenie, skup się na jego smaku, dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Dzięki temu szybciej poczujesz uczucie sytości i uda Ci się wychwycić moment, kiedy najlepiej będzie skończyć jedzenie. 
  2. Staraj się nakładać sobie mniejsze porcje. Jeśli po zjedzeniu mniejszej ilości uznasz, że masz ochotę zjeść więcej, odczekaj 10 minut i nałóż sobie dokładkę. 
  3. Wybieraj potrawy w jakiś sposób wyjątkowe i przede wszystkim skup się na jedzeniu właśnie ich. Chlebem czy ziemniakami możesz się nasycić każdego dnia. Na szczególne okazje, kiedy łatwo jest się przejeść, wybieraj dania, które nie pojawiają się na co dzień. 
  4. Nie zapominaj o warzywach – one zmniejszą ilość spożytych kalorii oraz ciężkostrawnego tłuszczu. 
  5. Od święta, ale przede wszystkim także na co dzień, jedz regularnie i nie dopuszczaj do długich przerw pomiędzy posiłkami i pojawiania się silne uczucia głodu. Kiedy jest się głodnym, spożywa się posiłki dużo szybciej, bardziej obfite i w związku z tym łatwo jest się przejeść. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij