Zioła na trawienie – jakie wybierać?
Maria Dąbrowska

Zioła na trawienie – jakie wybierać?

Kto z nas podczas jedzenia skupia się całkowicie na posiłku i dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa? No właśnie. Niestety, zajmują nas raczej smartfony czy rozmowy przy stole. A to prosta droga do niestrawności. Na szczęście są sposoby, żeby sobie pomóc – do akcji wkraczają zioła na trawienie.

Podobno uprzykrzają życie co czwartej osobie. Nieprzyjemne uczucie wzdęcia, ból i skurcze żołądka, uciążliwa pełność po posiłku. Niestrawność może przejawiać się na bardzo różne sposoby. Co ważne, u dwóch różnych osób może wynikać z zupełnie innych powodów. Jednym zaszkodzą ogórki, innym kawa, jeszcze innym frytki albo jabłka. Niektórym zbyt wcześnie zjedzone śniadanie, innym zbyt późna kolacja. Niestrawność to sprawa całkiem indywidualna. Co robić, by poczuć się lepiej? Pomóc mogą zioła na trawienie - napary i herbatki. Które wybierać, by skutecznie wesprzeć układ pokarmowy?

Zioła na trawienie – poczuj miętę

Pierwsze miejsce na podium nie będzie żadnym zaskoczeniem. Mięta, konkretnie mięta pieprzowa, to prawdziwa ikona wśród ziół na trawienie. Właśnie po nią najchętniej sięgamy przy niestrawnościach i dyskomforcie żołądka. I słusznie, bo przekonania mające swoje źródło w medycynie ludowej znalazły w ostatnich latach potwierdzenie w licznych badaniach naukowych.

Naukowcy z University of Maryland Medical Center dowiedli na przykład, że mięta pieprzowa działa kojąco na mięśnie brzucha i poprawia przepływ żółci z wątroby do woreczka żółciowego. Z kolei grupa australijskich uczonych z Uniwersytetu Adelaide wykazała, że olejek z mięty koi jelita i łagodzi ból związany ze stanem zapalnym w przewodzie pokarmowym.

Te wszystkie właściwości to zasługa dwóch kluczowych składników chemicznych zawartych w mięcie pieprzowej - mentolu i salicylanu metylu. Obydwa wykazują silne działanie antyspastyczne, co oznacza, że działają łagodząco na układ pokarmowy.

Mięta wykazuje oczywiście mnóstwo innych korzystnych właściwości. Zawarty w niej olejek eteryczny działa uspokajająco, dlatego też miętę najlepiej pić wieczorem, ale także po ewentualnych ciężkostrawnych posiłkach. Maksymalnie sięgajmy po 2-3 filiżanki mięty dziennie.

Na miętę powinny uważać osoby z chorobą refluksową przełyku, a także chorujący na cukrzycę czy choroby układu krwionośnego. Mięta umie bowiem obniżyć zarówno poziom cukru we krwi, jak i ciśnienie.

Zioła na trawienie – rumianek (nie)pospolity

Rumianek, choć nazywany jest pospolitym, w rzeczywistości wykazuje wiele działań całkiem nadzwyczajnych. Jest jednym z najdelikatniejszych i najbezpieczniejszych ziół na trawienie i nie tylko - naprawdę rzadko powoduje reakcje alergiczne, więc z jego zdrowotnych właściwości można śmiało czerpać.

Rumianek ma działanie relaksujące – dla całego ciała, również dla żołądka. Sekret tkwi w jego kwiatach. To właśnie z nich parzy się napary bogate w wiele cennych składników. Te, które działają dobroczynnie na układ trawienny, to na przykład flawonoidy czy kumaryny rozkurczające mięśnie gładkie jelit. One z kolei odpowiadają za transport pożywienia przez jelita. Im bardziej zrelaksowane mięśnie, tym spokojniej dla nas odbywa się trawienie.

Herbata z rumianku to zatem świetny pomocnik w walce z bólami brzucha, zgagą, wzdęciami, biegunkami. Może też okazać się przydatna osobom borykającym się z refluksem, zespołem jelita drażliwego czy wrzodami – rumianek łagodzi bowiem podrażnioną śluzówkę przewodu pokarmowego.

Zioła na trawienie – koper włoski rządzi!

Kolejny lider wśród ziół na trawienie to koper włoski, daleki kuzyn naszego ogrodowego kopru. W krajach śródziemnomorskich jest całkiem popularnym składnikiem w kuchni, u nas zadomowił się raczej tylko w apteczce. Ale za to wywalczył w niej całkiem wysoko notowane miejsce.

Szczególnie polecany jest osobom, które zmagają się z kolkami czy przewlekłymi wzdęciami. Koper, a konkretnie zawarty w nim cenny olejek, zmniejsza napięcie mięśni gładkich i eliminuje skurcze brzucha, intensyfikując przy okazji pracę żołądka.

Herbatka z kopru włoskiego nie jest jednak zalecana kobietom w ciąży, gdyż może spowodować pobudzenie mięśni macicy i przedwczesne skurcze. Koper potrafi też obniżyć poziom cukru we krwi, dlatego osoby z cukrzycą lub hipoglikemią powinny spożywać napar w umiarkowanych ilościach. Podobnie na baczności powinny mieć się osoby z podwyższonym poziomem triglicerydów we krwi - koper potrafi bowiem jeszcze bardziej je podnieść.

Zioła na trawienie – ich bliscy kuzyni

Zaraz za podium, ale wciąż w ścisłej czołówce, mamy jeszcze dwóch kandydatów, którzy wspomogą trawienie, choć do ziół się nie zaliczają. To nasiona babki płesznik i karczoch.

Babka płesznik, na pierwszy rzut oka podobna do siemienia lnianego, od niedawna przeżywa spory kulinarny boom. Dla trawienia największą wartość ma jej pełna błonnika łuska, która nie ma sobie równych w kwestii umiejętności absorbowania wody. A umiejętność ta z kolei pomaga uregulować pracę jelit i transportu masy, która w nich zalega. Badania potwierdzają, że wystarczą dwa tygodnie regularnego spożycia babki płesznik, aby pozbyć się na przykład uciążliwych zaparć. Osoby zaczynające z babką płesznik swoją przygodę powinny zwiększać jej spożycie powoli i koniecznie przyjmować więcej niż zwykle płynów.

Karczoch natomiast, wciąż niewystarczająco doceniany w naszej szerokości geograficznej, potrafi w problemach trawiennych pomóc na wielu płaszczyznach. To popularne w krajach śródziemnomorskich warzywo zawiera mnóstwo cennych składników: usprawniającą trawienie cynarynę, dbającą o jelita inulinę i przyspieszającą metabolizm niacynę. Karczoch poza ulgą dla brzucha, może go też zapełnić… motylami. To warzywo jest podobno świetnym afrodyzjakiem!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Rzeżucha – wartości odżywcze i właściwości. Czy jest zdrowa?

    Zielona rzeżucha nie tylko powinna stanowić estetyczny wystrój świątecznego stołu. Ze względu na jej właściwości lecznicze oraz zawartość witamin powinna na stale gościć w codziennym menu. Na co pomoże rzeżucha? Do czego ją dodawać, co można z niej zrobić? Jak wyhodować ją w domu? Podpowiadamy.

  • Czy woda wystarczy, by umyć owoce i warzywa?

    Spożywanie surowych warzyw i owoców to zwyczaj bardzo dobry dla zdrowia. Produkty te zawierają dużo witamin i mikroelementów, błonnika, antyoksydantów i innych korzystnych dla zdrowia składników. Jednak, aby jedzenie świeżych jarzyn było dla nas bezpieczne, należy właściwie je przygotować, aby usunąć z nich szkodliwe substancje i chorobotwórcze mikroorganizmy.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Insulinomimetyki – kwas alfa-liponowy (ALA) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy ALA jest skuteczny w procesie odchudzania?

    Kwas alfa-liponowy jest związkiem o bardzo silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Wyniki badań naukowych potwierdzają także korzystny wpływ tego związku na pracę wątroby. Kwas ALA obniża stężenie lipidów we krwi, zwiększa zapas glikogenu w wątrobie, ale także wpływa na procesy regeneracji uszkodzonych struktur DNA i protein. W połączeniu z odpowiednio dobraną dietą redukcyjną wpływa na skuteczność procesu odchudzania. Ponadto częściowo blokuje wytwarzanie substancji wpływającej na zwiększenie predyspozycji do powstania otyłości i zespołu metabolicznego, czyli chemeryny. Który sumplement z ALA wybrać, ile kosztuje preparat i jakie są skutki uboczne zażywania kwasu alfa-liponowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Insulinomimetyki – gymnema sylvestre (gurmar) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy liście „niszczyciela cukru” są skuteczne podczas odchudzania?

    Gymnema sylvestre to pochodząca z rejonów Azji południowo-wschodniej roślina o właściwościach insulinomimetycznych, czyli obniżających poziom cukru we krwi. Zalecana cukrzykom i osobom będącym w trakcie terapii odchudzającej. Pomaga ograniczyć łaknienie na słodkie produkty, znieczulając kubki smakowe w miejscu, które odpowiada za wiązanie cukru. Jak długo należy sumplementować gurmar, aby zauważyć oczekiwane działanie, ile kosztuje preparat z liści gymnema sylvestre i jakie mogą być skutki uboczne stosowania suplementu z tym insulinomimetykiem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Resweratrol – czym jest i jak działa? Gdzie występuje i jak wpływa na zdrowie?

    Fitoskładniki, czyli naturalnie występujące w roślinach substancje, których zadaniem jest ochrona przed negatywnymi czynnikami (jak zanieczyszczenia, infekcje wirusowe czy grzybicze), mogą przyjść w sukurs nam ludziom w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Resweratrol jest aktualnie jednym z najintensywniej eksplorowanych substancji tego typu. Co to jest? W jakim winie znajdziemy go najwięcej? Czy liposomalny jest lepszy od „zwykłego”? Czy warto go suplementować? W jakich owocach występuje? Odpowiedzi na ta i wiele innych pytań udzielamy w poniższym artykule.     

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Czym jest mikroplastik i jaki jest jego wpływ na środowisko i na nasze zdrowie?

    Działalność człowieka doprowadziła do skażenia środowiska cząsteczkami mikroplastiku. Ich obecność stwierdzono już w powietrzu, glebie, wodach słodkich, morzach i oceanach, organizmach roślin i zwierząt oraz w produktach spożywczych. Nie wiemy dokładnie, z jakimi zagrożeniami zdrowotnymi związane jest to zanieczyszczenie, ale dotychczasowe odkrycia mogą dostarczać powodów do niepokoju.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij