Naturalne sposoby na zgagę
Agnieszka Szałańska

Naturalne sposoby na zgagę

W przypadku zgagi zamiast przyjmowania kolejnych leków i tabletek można wypróbować tradycyjne metody, czyli skorzystać z ziół. Warto sprawdzić czy będą pomocne.

Naturalne sposoby na zgagę

Zgagą nazywane jest nieprzyjemne uczucie pieczenia za mostkiem. Jej objawy nasilają się głównie po posiłku i przy pochylaniu. Treść żołądkowa (pokarm oraz kwas solny) cofa się z żołądka do przełyku, podrażniając jego delikatny nabłonek i wywołując uczucie palenia, często sięgające aż do gardła. Taka przypadłość pojawia się zazwyczaj po obfitym posiłku, ale także po ciężkostrawnych, tłustych daniach, a nawet po zbyt szybko zjedzonym obiedzie. 

Przeczytaj więcej na temat przyczyn zgagi.

Powietrze, które zostaje połykane w trakcie pośpiesznego jedzenia może mieć wpływ na wzrost ciśnienia wewnątrzbrzusznego. Przyczyną cofania się treści żołądkowej często jest nadwaga lub otyłość, stres, nadmierne spożywanie alkoholu i palenie papierosów (zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku). 

Jeśli zgaga nie pojawia się często i szybko mija, raczej nie ma powodu do zmartwień. Jeżeli jednak wielokrotnie odczuwalne jest palenie oraz pieczenie w okolicy mostka, ból w nadbrzuszu oraz tzw. zarzucanie (wypływanie treści żołądkowej w okolice jamy ustnej i gardła), można podejrzewać chorobę refluksową przełyku. Wymaga ona specjalistycznego leczenia, a domowe metody mogą jedynie wspomagać terapię zalecaną przez lekarza.

Sposób na zgagę — lepiej zapobiegać niż leczyć

Najlepszą metodą na uniknięcie zgagi jest zadbanie o odpowiednie nawyki żywieniowe. Należy pamiętać, aby nie jeść w pośpiechu, unikać rzeczy tłustych, ciężkostrawnych, w wysokim stopniu przetworzonych, fast foodów oraz słodzonych napojów gazowanych. U niektórych osób drażniąco na żołądek mogą działać pestkowe warzywa i owoce: zielone ogórki, pomidory, truskawki, maliny, kiwi, a także cytrusy — jeśli odczuwalne jest po nich gorsze samopoczucie, należy ich unikać. Nie można się także przejadać. Wskazane jest częstsze jedzenie mniejszych porcji.

Zgaga jest częstą dolegliwością wśród ciężarnych, pojawia się najczęściej w III trymestrze ciąży. Ponieważ metody farmakologicznego leczenia zgagi w ciąży są mocno ograniczone, warto skorzystać z naturalnych metod walki z tą przypadłością. Przed ich zastosowaniem należy jednak skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Pomocne może być również zniwelowanie niekorzystnych nawyków żywieniowych, należy zadbać przede wszystkim o regularność posiłków.

Powiązane produkty

Naturalne sposoby na zgagę — zioła

Jeśli już pojawi się nieprzyjemne uczucie pieczenia, warto postawić na naturalne rozwiązanie i sięgnięcie po sprawdzone zioła na zgagę. Przynoszą one ulgę w dolegliwościach zarówno ze strony układu pokarmowego (wspomagają trawienie, pobudzając wydzielanie soków trawiennych), jak i nerwowego (działają uspokajająco i rozluźniająco). Jakie zioła najlepiej wybrać?

Rumianek — pobudza wydzielanie soku żołądkowego, soku jelitowego oraz żółci, przyspieszając procesy trawienne. Jest dobry na zgagę również dlatego, że działa rozkurczowo i uspokajająco, a częstą przyczyną tej dolegliwości jest stres oraz napięcie.

Mięta — napar z niej działa pobudzająco na wydzielanie soków trawiennych i żółci, wspomaga przemianę materii, a także ma właściwości rozkurczające oraz wiatropędne.

Kminek — owoc kminku to kolejny skuteczny surowiec roślinny na zgagę, ponieważ pobudza wydzielanie soków trawiennych: żołądkowego, jelitowego i trzustkowego. Ma także właściwości rozkurczające, a picie naparów z tego ziela polecane jest przy dolegliwościach żołądkowych.

Koper włoski — wspomaga procesy trawienne, hamuje fermentację w jelitach, przyspiesza przemianę materii. Ma delikatne działanie rozluźniające. Nie jest zalecany dla kobiet w ciąży.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Hormonalna terapia zastępcza (HTZ) – co to jest? Skutki uboczne

    Menopauza jest jednym z przełomowych etapów w życiu kobiety. Charakterystyczne dla tego okresu jest pojawienie się wczesnych łagodnych objawów oraz tych bardziej poważnych, mogących skutkować zmianami w funkcjonowaniu układu krwionośnego, nerwowego oraz kostnego. Jednym ze sposobów spokojnego przejścia przez okres menopauzy jest hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Jakie są najlepsze metody hormonalnej terapii zastępczej? Czy HTZ może powodować tycie oraz czy terapia może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka piersi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Czym jest i jak działa żeń-szeń? Zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania Panax ginseng

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się go stosować jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń może wpływać na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystnie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek czy kapsułek, jak i płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Cytrynian magnezu, zwykły magnez, a może magnez z witaminą B6 – który wybrać?

    W aptekach i sklepach z suplementami dostępnych jest kilka form magnezu. Jedne preparaty występują w postaci magnezu z witaminą B6, inne określane są mianem cytrynianu magnezu (także w wersji z pirydoksyną), a jeszcze inne oferowane są w formie samego magnezu. Magnez można kupić zarówno w formie tabletek, kapsułek, saszetek z proszkiem do rozpuszczania w wodzie, jak i w postaci płynu czy żelek. Czym różnią się poszczególne suplementy, które połączenie jest najskuteczniejsze i najlepiej przyswajalne oraz dlaczego magnezu nie wolno łączyć z preparatami zawierającymi żelazo i wapń? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementacja przy insulinooporności

    Insulinooporność jest zaburzeniem metabolizmu, które może zamienić się w poważną chorobę, która obecnie może dotyczyć nawet 2 milionów Polaków. Przyczynia się do tego przede wszystkim siedzący tryb życia, przetworzona, wysokoenergetyczna żywność, a także przewlekły stres wpływający na nasze zachowania żywieniowe – „zajadanie” problemów. Insulinooporność nie musi być leczona, niemniej jeśli na czas nie zareagujemy zmianą dotychczasowego stylu życia, może przerodzić się w pełnoobjawowe schorzenie – cukrzycę. Cennym elementem uzupełniającym dietoterapię może być racjonalna, przemyślana suplementacja. Jakie składniki szczególnie wspierają zdrowie metaboliczne?

  • Suplementacja w Hashimoto – jak wpływają na to nutraceutyki?

    Hashimoto, a raczej autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, jest coraz powszechniej diagnozowanym schorzeniem. Mówimy o nim wtedy, gdy nasz układ odpornościowy atakuje tarczycę. W chorobie tej może dojść zarówno do podwyższonej czynności gruczołu, jak i normalnej lub obniżonej czynności. Hashimoto dotyka znacznie częściej kobiety niż mężczyzn. Wsparciem działania tarczycy, jak i całej terapii, może być racjonalna suplementacja w oparciu o składniki, których skuteczność potwierdzają wyniki badań naukowych.

  • Smart drugs – jak działają? Czy nootropy są bezpieczne?

    Ostatnio coraz głośniej o tzw. smart drugs. Są to leki nootropowe, stanowiące grupę niejednorodnych substancji pobudzających ośrodkowy układ nerwowy. Są one stosowane w leczeniu takich zaburzeń i chorób, jak ADHD, narkolepsja czy otępienie. Dzięki temu, że nootropy poprawiają zdolności poznawcze, m.in. pamięć i koncentrację, coraz więcej osób zaczęło stosować je bez wskazań medycznych. Czy to bezpieczna praktyka?

  • Zasady refundacji pieluchomajtek – aktualne wytyczne

    Nietrzymanie moczu lub kału dotyka wielu chorych, głównie osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz chorobami nowotworowymi. Opieka nad pacjentem z tymi dolegliwościami generuje wysokie koszty. Dlatego warto znać zasady refundacji pieluchomajtek i innych wyrobów chłonnych: komu przysługuje, jak pozyskać zlecenie i gdzie je zrealizować. W artykule przedstawiamy najnowsze wytyczne.

  • Kolagen na stawy dla sportowców – jak wybrać najlepszy?

    Kolagen to białko budulcowe organizmu. Odgrywa ważną rolę w kontekście zdrowia naszych stawów. Sportowcy odbywający regularne i nierzadko niezwykle intensywne treningi powinni dbać o odpowiednią suplementację wspierającą regenerację organizmu. Kolagen jest jednym ze składników, które warto włączyć do regularnego spożycia. Jak działa kolagen na stawy? Ile kolagenu przyjmować, by wzmocnić stawy? Po jakim czasie suplementacji sportowcy zauważają wymierne efekty? Odpowiadamy!

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij