Babka jajowata – właściwości i zastosowanie nasion i łuski babki jajowatej
Maria Dąbrowska

Babka jajowata – właściwości i zastosowanie nasion i łuski babki jajowatej

Babka jajowata (Plantago ovata) jest cennym źródłem błonnika, dlatego stosuje się ją głównie w dolegliwościach układu pokarmowego. Dzięki zawartości innych cennych składników wykorzystuje się ją także w medycynie naturalnej i przemyśle kosmetycznym. Łupiny babki jajowatej o działaniu osłonowym z powodzeniem można stosować przy chorobie wrzodowej. W jaki sposób stosować i dawkować babkę jajowatą? Kto nie powinien jej przyjmować? 

Niepozorne ziarenka babki jajowatej potrafią uzdrowić układ pokarmowy i zmobilizować go do właściwej pracy. Jej łuski i nasiona zawierają cenny błonnik, dlatego warto włączyć ją na stałe do swojego menu. 

Babka jajowata – właściwości 

Lecznicze właściwości babki jajowatej znane są od wieków. Pierwsze wzmianki o jej prozdrowotnych zdolnościach zanotowano w arabskich i perskich księgach ziołoleczniczych z X wieku. Babka jajowata (Plantago ovata) najlepiej rozwija się na terenie nasłonecznionym z dużą wilgotnością powietrza, dlatego znajdziemy ją głównie w krajach śródziemnomorskich, w szczególności na hiszpańskich Wyspach Kanaryjskich. 

Babka jajowata to niewielka roślina z charakterystycznymi, pokrytymi włoskami wąskimi liśćmi oraz przypominającym kłos kwiatostanem. Z punktu widzenia zdrowotnego najwięcej cennych składników skrywają jej nasiona oraz łuska. Maleńkie, kilkumilimetrowe nasiona o beżowej, jasnobrunatnej barwie i łódeczkowatym kształcie są zbierane, młócone naturalnymi metodami, a na koniec suszone.

Nasiona babki jajowatej stanowią źródło wielu cennych składników wykorzystywanych w medycynie naturalnej i przemyśle kosmetycznym. Pełne są np. błonnika, antyoksydantów, śluzów, aukubiny, tłuszczów, protein, fitosteroli. 

Nasiona i łuska (łupina) babki jajowatej – zastosowanie 

Babka jajowata stosowana jest przede wszystkim w licznych dolegliwościach ze strony układu pokarmowego. Jej nasiona i łuski w kontakcie z wodnymi roztworami pęcznieją i tworzą swego rodzaju śluz. Zmiękcza on masę zalegającą w jelitach, zwiększa ją i ułatwia jej wypróżnienie. Babka jajowata sprawdza się zatem w przypadku uciążliwych zaparć czy hemoroidów. Ale i przy biegunkach okazuje się pomocna. Ten sam śluz, który usprawnia pracę jelit, wykazuje też właściwości wchłaniania wody i nadawania masie kałowej właściwej, gęstej konsystencji. Regulując cykl wypróżnień, babka jajowata pomaga organizmowi szybciej i sprawniej pozbyć się toksyn, metali ciężkich i innych szkodliwych substancji, które zalegając w jelitach, obciążają je i pogarszają tym samym pracę całego organizmu. 

Babka jajowata może być świetnym wsparciem przy odchudzaniu. To zasługa zawartego w niej w dużej ilości błonnika – stanowi on prawie 80% wszystkich znajdujących się w roślinie związków. Błonnik nie tylko przyspiesza przemianę materii i sprawia, że węglowodany wolniej się wchłaniają, ale również pęcznieje w żołądku, szybciej przynosząc uczucie sytości. Walka z nadprogramowymi kilogramami jest wtedy zdecydowanie łatwiejsza. Łupina babki jajowatej wykazuje również działanie osłonowe – wytwarzany przez nią śluz chroni ścianki jelit, dlatego jej stosowanie polecane jest przy chorobach wrzodowych czy polipach jelit. 

Jak stosować babkę jajowatą? Rozmaicie. W aptece do kupienia jest forma sproszkowana lub całe ziarna. Należy rozpuścić 2-3 łyżki specyfiku w letniej wodzie i odstawić na około 20 minut. Powstały w tym czasie kleik można wypijać na czczo lub pomiędzy posiłkami – naturalnie pobudzi perystaltykę jelit. Można również zalać babkę gorącą wodą, odstawić do zagęszczenia i popijać w formie naparu. Babka jajowata może być też stosowana jako dodatek do dań – urozmaici musli, sałatki, koktajle, desery, zagęści sosy czy zupy.

Dzięki niskiej zawartości węglowodanów babka jajowata będzie świetnym dodatkiem w diecie ketogenicznej. W sieci znajdziemy rozmaite przepisy na wykorzystanie ziaren czy łupin babki. Z jej użyciem zrobimy np. pyszne i zdrowe ketopieczywo. 

Babka jajowata – dawkowanie

Włączając babkę jajowatą do swojej diety, należy przestrzegać paru ważnych zasad. Kluczowe jest odpowiednie dawkowanie babki – przyjmować ją można w porcjach 5-10 łyżeczek nawet 3 razy dziennie. Aby nie podrażnić i nie zablokować jelit, ziarna i łuski babki, czy to w formie proszkowanej czy stałej, nie powinny być spożywane samodzielnie – zawsze zmieszane z płynem: sokiem, wodą, jogurtem itp. Należy też obficie popić taką mieszankę wodą. Spożywany w babce błonnik absorbuje bowiem wodę. Jeśli nie będziemy jej stale dostarczać, grozi nam ryzyko zaparć. 

Babka jajowata – skutki uboczne

Choć babka jajowata popularnością nie dorównuje bardziej „rozpoznawalnej” w ostatnich latach kuzynce, babce płesznik, pod względem działania i właściwości praktycznie w niczym jej nie ustępuje. W zasadzie mogą one być stosowane zamiennie – obie dobroczynnie wpłyną na regulację i pracę układu pokarmowego. Ważne tylko, aby łącznie nie przekraczać zalecanej dawki dziennego spożycia błonnika.

Jak każda roślina, nawet ta o najbardziej wyjątkowych właściwościach, stosowana nierozważnie i w nadmiarze może zaszkodzić. Na szczęście skutki uboczne, które mogą pojawić się po przedawkowaniu nasion babki jajowatej, nie zdarzają się często i nie należą do zbyt uciążliwych. Manifestować mogą się uczuciem wzdęcia czy pełności w brzuchu. Rzadko może pojawić się delikatna alergia na sproszkowany pył babki: katar, kaszel lub obrzęk powiek, a sporadycznie ból brzucha czy głowy. 

Babka jajowata – przeciwwskazania 

Babka jajowata to bezpieczny specyfik o wszechstronnych właściwościach, z których korzystać może prawie każdy. Jest jednak parę przypadków, kiedy nie jest zalecana. Niedrożność jelit, zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, problemy z przełykiem, patologiczne zwężenie układu pokarmowego to główne przeciwwskazania do stosowania babki jajowatej.

Odradza się jej jedzenie również w przypadku częstych, niezdiagnozowanych nudności czy bólach brzucha. Ewentualne łączenie babki jajowatej z lekami należy skonsultować z lekarzem. Babka może również przyczynić się do gorszego wchłaniania niektórych leków. Rodzice dzieci do 6. roku życia również powinni najpierw zasięgnąć porady lekarza. Kobiety w ciąży mogą korzystać dobrodziejstw babki jajowatej – stan błogosławiony nie jest przeciwwskazaniem do jej stosowania

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij