Menopauza a metabolizm - 5 ważnych faktów
Anna Rutkowska

Menopauza a metabolizm - 5 ważnych faktów

Menopauza zwykle kojarzy się nam z towarzyszącymi jej dolegliwościami. Obawiamy się uderzeń gorąca, zmian nastrojów, pogorszenia jakości życia seksualnego. Tymczasem o wiele poważniejszym zagrożeniem dla naszego zdrowia może być związany z menopauzą spadek tempa metabolizmu – co z kolei grozi nadwagą i związanymi z nią konsekwencjami zdrowotnymi. Znajomość podstawowych faktów na temat spowolnienia metabolizmu w okresie menopauzalnym pomoże ci uchronić się przed jego skutkami.  

1. Menopauza zwiększa ryzyko otyłości brzusznej 

Nie będzie to dobra wiadomość dla wszystkich martwiących się o zbędne kilogramy. Menopauza, czyli czas, w którym nasze jajniki stopniowo przestają być aktywne i produkować estrogen i progesteron, powodując zanik miesiączki, jest związana ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia otyłości, w tym otyłości trzewnej (zwanej potocznie brzuszną). Niestety, taki rozkład tłuszczu sprzyja występowaniu wielu zaburzeń metabolicznych i rozwojowi miażdżycy.  

Potwierdzają to badania naukowców z Uniwersytetu w Burlington w stanie Vermont, którzy przebadali grupę kobiet po menopauzie i wykazali, iż miały one więcej tłuszczu w jamie brzusznej w porównaniu z kobietami w okresie przedmenopauzalnym.  

Tymczasem wewnątrzbrzuszne komórki tłuszczowe wytwarzają wiele substancji mających wpływ na reakcje zapalne i zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Badania indyjskich naukowców, wykonane w 2012 roku wykazały, że kobiety w okresie menopauzy mają podwyższony poziom rezystyny – związku chemicznego stymulującego komórki do gromadzenia tłuszczów.  

Co więcej, uważa się też, iż malejący podczas menopauzy poziom estradiolu (naturalnego estrogenu) skutkuje obniżonym poziomem leptyny – czyli hormonu synteryzowanego przez komórki tłuszczowe, który odpowiada za uczucie sytości. Jeśli jest ich zbyt mało, mamy większy apetyt, a nasz organizm zostaje pobudzony do gromadzenia tkanki tłuszczowej.  

2. Kobiety po menopauzie ważą więcej 

Menopauza to nie tylko kwestia zmiany sposobu rozkładania się tkanki tłuszczowej. Statystyki pokazują, że dojrzałe kobiety w okresie przekwitania i po nim mają ogólnie problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Jest to związane ze zmianą tempa metabolizmu. Tempo to spada wraz z wiekiem. Jak szybko? Ocenia się, że wartość BMR (z ang. basal metabolic rate, czyli - podstawowa przemiana materii) – a więc sumy energii potrzebnej tylko na zachowanie podstawowych funkcji życiowych - spada o 1-2 proc. na każdą dekadę życia. Mówiąc prościej – z wiekiem maleją nasze potrzeby energetyczne, co w połączeniu z faktem, że zwykle w ostatnich dekadach życia jemy coraz więcej, a coraz mniej się ruszamy, sprawia, że jesteśmy coraz grubsi. Efekt jest bardzo niepokojący. Okazuje się, że w Polsce aż dwie trzecie kobiet w okresie menopauzy ma nadwagę lub otyłość.  

Tymczasem badacze z Brazylii po przebadaniu grupy ponad 5 tys. kobiet po menopauzie, z których 30 proc. miało BMI (indeks masy ciała) powyżej 30, wykazali, że ich otyłość ma znaczący negatywny wpływ na ciśnienie krwi oraz wiąże się z niskim poziomem „dobrego” cholesterolu (HDL).  

Nie ma więc na co czekać. Bez względu na wiek zdrowa dieta i aktywność fizyczna powinny stanowić stały, nie opcjonalny czy okazyjny, element naszego życia.  

3. Menopauza sprzyja wysokiemu poziomowi złego cholesterolu 

Mowa tu o tak zwanej dyslipidemii, która, jak udowodnili naukowcy z nowojorskiego Albert Einstein College of Medicine w 2009 roku w okresie menopauzy charakteryzuje się wzrostem poziomu lipoprotein o małej gęstości (czyli tak zwanego złego cholesterolu oznaczanego jako LDL) i spadkiem poziomu lipoprotein o dużej gęstości („dobrego cholesterolu” HDL). Co ciekawe, w innych badaniach - przeprowadzanych dwa lata wcześniej w Kalifornii - wykazano, że przeciwmiażdżycowe działanie HDL zmniejsza się u kobiet w wieku około menopauzy. Zmiany te mają wyraźny negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, przyspieszając rozwój miażdżycy. 

4. Menopauza może przyczynić się do wystąpienia cukrzycy typu II 

Dlaczego utrzymanie szczupłej sylwetki jest tak ważne? Ponieważ menopauza wiąże się również z innymi zagrożeniami, które rosną tym bardziej w przypadku osób otyłych.  

Niedobór estrogenu podczas menopauzy wiązany jest na przykład ze zwiększonym ryzykiem rozwoju cukrzycy typu II. Dowiedli tego naukowcy z Uniwersytetu w Modenie, którzy zbadali grupę kobiet w wieku pomenopauzalnym. Okazało się, że u tych, które przyjmowały preparat zawierający estrogeny, występowanie cukrzycy typu II było znacząco niższe, co świadczy o wyraźnej zależności między hormonem a tą groźną chorobą cywilizacyjną.  

W połączeniu z takimi czynnikami jak przyjmowanie niektórych leków, zła dieta, otyłość czy upośledzony metabolizm witaminy D3 i niedobór wapnia, również będący bolączką kobiet po menopauzie, cukrzyca stanowi realne zagrożenie, którego nie należy bagatelizować.  

5. Im więcej mięśni, tym lepszy metabolizm 

Na koniec dobra wiadomość. Metabolizm, mimo że jego tempo spada wraz z wiekiem, jest zależny nie tylko od tego, czy urodziliśmy się 20 czy 60 lat temu. Przede wszystkim wiąże się on bowiem z masą tkanki mięśniowej, która w znacznym stopniu zależy od nas samych. Inaczej mówiąc – im więcej mięśni wypracujemy sobie dzięki ćwiczeniom siłowym, tym większe będą nasze energetyczne potrzeby, niezależnie od wieku, poziomu hormonów czy wpływu genów.  

Weźmy więc sprawy w swoje ręce i pamiętajmy nie tylko o właściwej diecie, częstych spacerach czy przebieżkach, ale również o siłowni. Jeśli sądzimy, że to duży wydatek, rozejrzyjmy się za siłowniami plenerowymi i pamiętajmy, że za hantle mogą służyć nam choćby butelki z wodą. Gotowe zestawy ćwiczeń siłowych można już bez trudu znaleźć w internecie. Prościej się nie da! 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Jak skutecznie zajść w ciążę?

    Decyzja o posiadaniu dziecka zapada w różnych momentach życia. Niektórzy pragną je mieć od razu po ślubie lub w momencie wspólnego zamieszkania, inni wolą poczekać kilka lat, chcąc ten czas wykorzystać na intensywny rozwój zawodowy, podróże bądź urządzanie domu. Bez względu na wszystko starania zwykle rozpoczynamy pełni dobrej nadziei, czasem zmaterializowanej w postaci paczki testów ciążowych. Czy takie planowanie to właściwe nastawienie? I czy w ogóle możliwa jest odpowiedź na pytanie: jak skutecznie zajść w ciążę?

  • Czym są naturalne kosmetyki do twarzy i włosów?

    Z pewnością mamy ostatnio do czynienia z prawdziwym boomem na naturalne kosmetyki do twarzy czy włosów — zarówno przygotowywanych samodzielnie, jak i tych dostępnych w drogeriach i aptekach. Ale co tak naprawdę znaczy „naturalne”?

  • Badania kontrolne a metryka

    Z wiekiem ryzyko zachorowania na wiele chorób rośnie. Dlatego, choć regularnie badać się powinno przez całe życie, tym bardziej należy zadbać o to w wieku dojrzałym. Jakich badań nie wolno pomijać?

  • Jakie badania prenatalne w 3. trymestrze wykonać?

    Przyszła mama powinna podczas ciąży regularnie odwiedzać ginekologa oraz stosować się do jego zaleceń. To lekarz wyznacza terminy kolejnych badań prenatalnych, kierując się stanem zdrowia matki i płodu, a także biorąc pod uwagę ewentualne niepokojące sygnały. Jeśli wszystko jest w porządku, można przyjąć orientacyjny, uniwersalny kalendarz badań wyznaczony przez rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia. Jakie badania prenatalne w 3. trymestrze zwykle się wykonuje?

  • Jak podawać i dawkować leki homeopatyczne?

    Homeopatia to dziedzina medycyny alternatywnej istniejąca od 200 lat. Mimo że badacze wciąż nie są w stanie opisać jej działania w sposób, który satysfakcjonowałby świat nauki, wiadomo że niektóre badania potwierdziły pewną deklarowaną przez pacjentów skuteczność leczenia. Z tego powodu, że leki homeopatyczne nie mają skutków ubocznych, można rozważyć ich stosowanie. Należy przy tym być wiernym zasadom wypracowanym przez ekspertów od homeopatii w ciągu dekad jej istnienia.

  • Hemoroidy — objawy i leczenie

    To jedna z tych dolegliwości, do których mało kto ma ochotę się przyznać nawet przed rodziną. Hemoroidy są przypadłością wstydliwą, krępującą, bywają obiektem żartów. Tymczasem problem dotyka milionów osób na całym świecie! Nie pozostawiajmy więc hemoroidów w strefie tabu, lecz dowiedzmy się o nich jak najwięcej.

  • Dieta po cesarskim cięciu, czyli jak najszybciej dojść do siebie po "cesarce"

    Cesarskie cięcie to inwazyjny zabieg chirurgiczny, po którym organizm kobiety regeneruje się znacznie dłużej niż w przypadku porodu siłami natury. Po zabiegu bardzo ważna jest dieta – dzięki odpowiednio dobranym składnikom zawartym w zróżnicowanych, lekkostrawnych potrawach, młoda mama szybko nabierze sił. Podpowiadamy, co można jeść po cesarce, żeby jak najszybciej stanąć na nogi.

  • 6 sposobów na poranione i pogryzione brodawki przy karmieniu piersią

    Na obrazkach ulotek promujących karmienie piersią wszystko wygląda tak pięknie. Uśmiechnięta mama, szczęśliwe niemowlę, pastelowe kolory. Niestety, rzeczywistość często mocno różni się od tego obrazka. Pogryzione brodawki podczas pierwszych dni karmienia piersią potrafią popsuć całą radość początków macierzyństwa. Ale są na to sposoby!

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij