Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja
Marta Pietroń

Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

Siarka – właściwości

Siarka jest jednym ze składników budulcowych ludzkiego organizmu. Wchodzi w skład aminokwasów: metioniny oraz cysteiny, mukopolisacharydów, sulfolipidów, koenzymu A, biotyny, glutationu, insuliny, tiaminy oraz kwasu liponowego. Bierze udział w reakcja utleniania, redukcji, stabilizuje cząsteczki białka oraz reguluje przepuszczalność błony komórkowej. Siarka wchłaniana jest głównie z białek w postaci aminokwasów siarkowych lub też z połączeń z żelazem. Nie kumuluję się w organizmie – zatrzymanie siarczanów (VI) w organizmie może być oznaką niewydolności nerek. Wydalana jest wraz z moczem w ilości proporcjonalnej do spożywanego białka.

Istnieje również organiczna postać siarki – MSM, czyli metylosulfonylometan, bardzo łatwo wchłaniający się przez organizm ludzki. W takiej postaci znajduje się w kukurydzy, pomidorach, lucernie, herbacie oraz kawie. Organiczna forma siarki zyskała dużą popularność jako środek przeciwbólowy (ból wysiłkowy) i przeciwzapalny zwłaszcza po ciężkich treningach i przeciążeniach. 

Siarka – zastosowanie 

Zastosowanie siarki w lecznictwie jest ogromne ze względu na jej znacząca rolę w organizmie. Siarka wykazuje działanie:

  • oksydacyjne,
  • przeciwzapalne,
  • immunomodulujące, 
  • wpływa na zmniejszenie dolegliwości urazów oraz stanów zapalnych stawów,
  • uczestniczy w wytwarzaniu enzymów,
  • bierze udział w syntezie tkanki łącznej – chrząstki, kolagenu oraz włosów, skóry i paznokci.

Siarka na stawy

Siarka ma działanie przeciwzapalne oraz przeciwbólowe, co pozytywnie wpływa na regenerację chrząstki stawowej. Ponadto jest składnikiem mazi stawowej, utrzymując tym samym jej elastyczność i prawidłowe funkcjonowanie. Stosowana jest pomocniczo przy urazach narządów ruchu oraz przez osoby z chorobami reumatycznymi i zwyrodnieniowymi (reumatoidalne zapalenia stawów, rwa kulszowa czy rwa barkowa) w postaci kąpieli siarczkowych

Siarka na włosy, skórę, paznokcie

Siarka nazywana jest „pierwiastkiem piękności” ze względu na ogromne znaczenie w regeneracji uszkodzonego lub zrogowaciałego naskórka, a także z powodu hamowania procesów starzenia się skóry. 

Siarka jest podstawowym składnikiem skóry, włosów i paznokci, w związku z tym odpowiada za ich prawidłową kondycję. Dzięki właściwościom antybakteryjnym znalazła zastosowanie w kosmetykach (mydła siarczkowe, szampony) lub kąpielach leczniczych, stosowanych m.in. przy atopowym zapaleniu skóry, trądziku, tłustych włosach, z łupieżem oraz skórze głowy skłonnej do podrażnień. 

Siarka a cukrzyca

Siarka wchodzi w skład insuliny, hormonu niezbędnego do metabolizowania węglowodanów. Niedobór siarki może skutkować niedostateczną produkcją hormonu i tym samym zaburzać gospodarkę węglowodanową w organizmie. 

Niedobór i nadmiar siarki – objawy

Zapotrzebowanie na siarkę w organizmie zaspokajane jest wraz z przyjmowanym pokarmem białkowym. Ich niska ilość w diecie albo wysokoprzetworzone formy pokarmu mogą przyczyniać się do jej niedoborów. Objawami niedoborów siarki mogą być różnego rodzaju zaburzenia:

  • wypadające włosy,
  • zwiększona łamliwość paznokci,
  • utrata jędrności skóry, 
  • przetłuszczająca się włosy
  • przetłuszczająca się skóra,
  • wahania stanu emocjonalnego i psychicznego: niepokój, lęk,
  • łuszczyca, trądzik, łupież, egzema. 

Siarka nie ulega kumulacji w organizmie, ponieważ w przypadku wystąpienia nadmiaru jest ona natychmiastowo eliminowana przez nerki wraz z moczem.

Siarka w diecie – w jakich produktach jej szukać?

Zapotrzebowanie organizmu na siarkę wystarczy zaspokoić odpowiednio skomponowana dietą. Wśród produktów zwierzęcych jej głównym źródłem są składniki wysokobiałkowe – jaja, mleko, mięso, a oprócz tego drób, podroby i ryby morskie. Siarkę można również dostarczać wraz z pokarmem roślinnym, do którego zalicza się między innymi: chrzan, kapustę, kalafior, sałatę, seler, kukurydzę, ziemniaki, groch, cebulę, soję, awokado, pomidory, paprykę, porzeczki, figi, gruszki i orzechy. Im bardziej przetworzone jedzenie, tym mniejsza jest zawartość i przyswajalność siarki. 

Siarka – suplementacja

W wyniku przetwarzania jedzenia (gotowanie, smażenie, pieczenie) zawartość siarki maleje, dlatego u osób narażonych na niedobory sama dieta może być niewystarczającym źródłem tego pierwiastka. Zalecana jest wtedy dodatkowa suplementacja w postaci siarki organicznej – MSM.

Dzienna dawka siarki w tabletkach powinna wynosić od 1 g do 15 g,  należy ją spożywać na około półgodziny przed posiłkiem. Na początku zaczyna się od 1 g i stopniowo zwiększa do 3–5 g pod warunkiem braku objawów niepożądanych. Nie należy przekraczać zalecanej dawki, bowiem śmiertelna ilość MSM dla ludzkiego ciała to około 1,5 kg.
  1. J. Kuciel-Lewandowsk, Siarka w medycynie i kosmetologii, „Kosmetologia Estetyczna” 2017, nr 6.
  2. A. Brzozowska, Składniki mineralne w żywieniu człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2002.
  3. J. Podgórska, Kliniczne aspekty stosowania siarki organicznej (MSM), „biotechnologia.pl” [online], https://biotechnologia.pl/farmacja/kliniczne-aspekty-stosowania-siarki-organicznej-msm,18208, [dostęp:] 31.05.2021.
  4. J. Kurzepa, A. Hordyjewska, Pierwiastki występujące w organizmie, [w:] J. Kurzepa (red.), Chemia organizmów żywych, Radomskie Towarzystwo Naukowe, Radom 2014.
  5. A. Jabłońska-Trypuć, R. Czerpak, Surowce kosmetyczne i ich składniki, MedPharm, Wrocław 2008.
  6. B. Przygoda, Siarka, „mp.pl” [online], https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/73865,siarka, [dostęp:] 31.05.2021.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij