Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej
Justyna Piekara

Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

Przerywany post – skuteczny sposób zwiększania neurogenezy w wieku dorosłym

Wcześniejsze prace naukowe dowiodły, że dieta o ograniczonej kaloryczności u ludzi może poprawić sprawność pamięciową. Według najnowszych doniesień okazuje się, że okresowe poszczenie może spowolnić proces powstawania zaburzeń funkcji poznawczych związanych z wiekiem, zwiększając ekspresję tak zwanego „genu długowieczności”.

Badanie opublikowane w „Molecular Psychiatry” wykazało, że u myszy spożywanie posiłków co drugi dzień skutecznie promuje ekspresję genu Klotho, który odgrywa kluczową rolę w procesie neurogenezy, czyli tworzeniu się nowych neuronów.

Badacze w przyszłości planują otworzyć badanie z udziałem ludzi, aby ostatecznie określić, w jaki sposób przerywany post może wspomóc pamięć długotrwałą. Neurony hipokampa są niezbędne, jeśli chodzi o funkcjonowanie pamięci. Ich produkcja stopniowo spada wraz z wiekiem, co częściowo wyjaśnia, dlaczego problemy z pamięcią są powszechne wśród seniorów.

Na czym polegało badanie?

Naukowcy podzielili samice myszy na trzy grupy. Pierwsza otrzymywała codzienną dietę z 10% ograniczeniem kalorii, w drugiej wdrożono obniżenie kaloryczności posiłków o 10% i okresową głodówkę (myszy były karmione co drugi dzień), trzecia frakcja utrzymująca standardową dietę, która codziennie otrzymywała pokarm, stanowiła grupę kontrolną.

W ciągu trzech miesięcy myszy w grupie zwierząt poszczących co drugi dzień wykazywały lepszą retencję pamięci długoterminowej w porównaniu z innymi grupami. Kiedy badano ich mózgi, okazało się, że ekspresja genu Klotho była u nich wyższa. Zaobserwowano także ich wzrost w hipokampie, obszarze mózgu, który odgrywa ważną rolę w pamięci i uczeniu się.

Poszczące zwierzęta lepiej radziły sobie z zadaniem przebycia labiryntu Morrisa (ang. Morris water maze) niż myszy, które były karmione codziennie. Test polegał na przepłynięciu przez labirynt, aby dotrzeć do bezpiecznej platformy ewakuacyjnej. Po kilkukrotnych próbach zwierzęta uczą się wybierać najskuteczniejsze ścieżki.

Na czym właściwie polega post przerywany?

Przerywany post (ang. Intermittent Fasting, IF) jest obecnie jednym z najpopularniejszych na świecie trendów dietetycznych. Istnieje kilka sposobów wdrożenie tego planu żywieniowego. Można wybrać spośród różnych harmonogramów, np. 16:8, 5:2. Wszystkie opierają się na zasadzie regularnych okresów jedzenia i postu.

Organizm, wykorzystując kalorie skonsumowane podczas ostatniego posiłku, zaczyna korzystać ze zgromadzonych rezerw. Kiedy poziom insuliny spada na wystarczająco długi czas, następuje „przełączenie metaboliczne” – organizm zmienia źródło energii z glukozy przechowywanej w wątrobie na ketony, które są przechowywane w tłuszczu.

Wzrost ketonów we krwi inicjuje aktywność komórkowych szlaków sygnałowych, które mogą chronić organizm przed stresem oksydacyjnym i metabolicznym oraz tłumić stany zapalne, a także poprawić regulację glukozy w okresie bez postu.

Jakie inne korzyści zdrowotne daje wdrożenie postu przerywanego?

Według dr Marka Mattsona, neurologa z Johns Hopkins University, który zajmuje się zagadnieniem intermittent fasting od 25 lat, „podczas okresowego postu dzieje się wiele rzeczy, które mogą chronić narządy przed chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca typu 2, choroby serca, zaburzenia neurodegeneracyjne związane z wiekiem, a nawet choroby zapalne jelit i wiele nowotworów”.

W ostatnich latach powstał szereg badań wyjaśniających potencjalne korzyści płynące z okresowego postu, który jest ewolucyjnie wpisany w ludzką fizjologię – przyczynia się do poprawy metabolizmu, obniżając poziom cukru we krwi, a także poprawy szeregu problemów zdrowotnych, ponieważ zmniejsza stan zapalny. Podczas głodówki organizm pozbywa się toksyn i uszkodzonych komórek, co z kolei zmniejsza ryzyko nowotworzenia. Dowody dotyczące wpływu postu przerywanego na długość życia są mniej jasne.

  1. Intermittent Fasting: What is it, and how does it work?, „hopkinsmedicine.org” [online], https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermittent-fasting-what-is-it-and-how-does-it-work, [dostęp:] 08.06.2021.
  2. R. de Cabo, M. P. Mattson, Effects of intermittent fasting on health, aging, and disease, „New England Journal of Medicine” 2019, nr 381, s. 2541-2551, [online] DOI: 10.1056/NEJMra1905136, [dostęp:] 08.06.2021.
  3. G. P. Dias, T. Murphy, D. Stangl, Intermittent fasting enhances long-term memory consolidation, adult hippocampal neurogenesis, and expression of longevity gene Klotho, „Mol Psychiatry” 2021, [online] doi:10.1038/s41380-021-01102-4, [dostęp:] 08.06.2021.
  4. C. Kim, A. Pinto A. C. Bordoli, Energy restriction enhances adult hippocampal nNeurogenesis-associated memory after four weeks in an adult human population with central obesity; a randomized controlled trial, „Nutrients” 2020, nr 12, [online] doi:10.3390/nu12030638, [dostęp:] 08.06.2021.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij