Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej
Justyna Piekara

Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

Przerywany post – skuteczny sposób zwiększania neurogenezy w wieku dorosłym

Wcześniejsze prace naukowe dowiodły, że dieta o ograniczonej kaloryczności u ludzi może poprawić sprawność pamięciową. Według najnowszych doniesień okazuje się, że okresowe poszczenie może spowolnić proces powstawania zaburzeń funkcji poznawczych związanych z wiekiem, zwiększając ekspresję tak zwanego „genu długowieczności”.

Badanie opublikowane w „Molecular Psychiatry” wykazało, że u myszy spożywanie posiłków co drugi dzień skutecznie promuje ekspresję genu Klotho, który odgrywa kluczową rolę w procesie neurogenezy, czyli tworzeniu się nowych neuronów.

Badacze w przyszłości planują otworzyć badanie z udziałem ludzi, aby ostatecznie określić, w jaki sposób przerywany post może wspomóc pamięć długotrwałą. Neurony hipokampa są niezbędne, jeśli chodzi o funkcjonowanie pamięci. Ich produkcja stopniowo spada wraz z wiekiem, co częściowo wyjaśnia, dlaczego problemy z pamięcią są powszechne wśród seniorów.

Na czym polegało badanie?

Naukowcy podzielili samice myszy na trzy grupy. Pierwsza otrzymywała codzienną dietę z 10% ograniczeniem kalorii, w drugiej wdrożono obniżenie kaloryczności posiłków o 10% i okresową głodówkę (myszy były karmione co drugi dzień), trzecia frakcja utrzymująca standardową dietę, która codziennie otrzymywała pokarm, stanowiła grupę kontrolną.

W ciągu trzech miesięcy myszy w grupie zwierząt poszczących co drugi dzień wykazywały lepszą retencję pamięci długoterminowej w porównaniu z innymi grupami. Kiedy badano ich mózgi, okazało się, że ekspresja genu Klotho była u nich wyższa. Zaobserwowano także ich wzrost w hipokampie, obszarze mózgu, który odgrywa ważną rolę w pamięci i uczeniu się.

Poszczące zwierzęta lepiej radziły sobie z zadaniem przebycia labiryntu Morrisa (ang. Morris water maze) niż myszy, które były karmione codziennie. Test polegał na przepłynięciu przez labirynt, aby dotrzeć do bezpiecznej platformy ewakuacyjnej. Po kilkukrotnych próbach zwierzęta uczą się wybierać najskuteczniejsze ścieżki.

Na czym właściwie polega post przerywany?

Przerywany post (ang. Intermittent Fasting, IF) jest obecnie jednym z najpopularniejszych na świecie trendów dietetycznych. Istnieje kilka sposobów wdrożenie tego planu żywieniowego. Można wybrać spośród różnych harmonogramów, np. 16:8, 5:2. Wszystkie opierają się na zasadzie regularnych okresów jedzenia i postu.

Organizm, wykorzystując kalorie skonsumowane podczas ostatniego posiłku, zaczyna korzystać ze zgromadzonych rezerw. Kiedy poziom insuliny spada na wystarczająco długi czas, następuje „przełączenie metaboliczne” – organizm zmienia źródło energii z glukozy przechowywanej w wątrobie na ketony, które są przechowywane w tłuszczu.

Wzrost ketonów we krwi inicjuje aktywność komórkowych szlaków sygnałowych, które mogą chronić organizm przed stresem oksydacyjnym i metabolicznym oraz tłumić stany zapalne, a także poprawić regulację glukozy w okresie bez postu.

Jakie inne korzyści zdrowotne daje wdrożenie postu przerywanego?

Według dr Marka Mattsona, neurologa z Johns Hopkins University, który zajmuje się zagadnieniem intermittent fasting od 25 lat, „podczas okresowego postu dzieje się wiele rzeczy, które mogą chronić narządy przed chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca typu 2, choroby serca, zaburzenia neurodegeneracyjne związane z wiekiem, a nawet choroby zapalne jelit i wiele nowotworów”.

W ostatnich latach powstał szereg badań wyjaśniających potencjalne korzyści płynące z okresowego postu, który jest ewolucyjnie wpisany w ludzką fizjologię – przyczynia się do poprawy metabolizmu, obniżając poziom cukru we krwi, a także poprawy szeregu problemów zdrowotnych, ponieważ zmniejsza stan zapalny. Podczas głodówki organizm pozbywa się toksyn i uszkodzonych komórek, co z kolei zmniejsza ryzyko nowotworzenia. Dowody dotyczące wpływu postu przerywanego na długość życia są mniej jasne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij