Smutna nastolatka w szkole
Ewelina Sochacka

Co czwarty polski nastolatek ma myśli samobójcze. Niepokojące dane z nowego raportu

Z badania „Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków” wynika, że problemy psychiczne wśród młodzieży są powszechne, a skala kryzysu wymaga natychmiastowej reakcji. W ciągu ostatniego roku aż 23% uczniów klas trzecich szkół ponadpodstawowych myślało o odebraniu sobie życia. Raport stawia w centrum uwagi nie tylko skalę zagrożenia, ale także kluczową rolę rówieśniczego wsparcia. Po raz pierwszy badania tak precyzyjnie pokazują, jak aktywność online, przemoc i samotność splatają się w jeden, często niewidzialny problem – kryzys suicydalny.

  1. Niewidzialna epidemia – skala myśli, planów i prób samobójczych
  2. Internet – zamiast pomagać wzmacnia poczucie krzywdy i osamotnienia
  3. Samookaleczenia – „kiedy ciało mówi to, czego nie da się powiedzieć słowami”
  4. Przemoc – wspólny mianownik większości kryzysów suicydalnych
  5. Rówieśnicy – pierwsze i często jedyne wsparcie
  6. Rekomendacje – czy można zatrzymać kryzys suicydalny wśród polskich nastolatków?
  7. Wsparcie w kryzysie suicydalnym

Z tego artykułu dowiesz się

  • kto wśród nastolatków jest najbardziej zagrożony kryzysem suicydalnym i jak skala problemu zmienia się z wiekiem,
  • kto realnie pomaga młodym w kryzysie suicydalnym,
  • jakie działania mogą skutecznie przeciwdziałać samobójstwom.

Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak poważny jest kryzys psychiczny wśród polskich nastolatków, jakie czynniki zarówno w sieci, jak i w realnym życiu go nasilają.

Niewidzialna epidemia – skala myśli, planów i prób samobójczych

Dane z raportu – Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków* – odsłaniają narastającą falę kryzysów psychicznych.

W klasach siódmych 17% uczniów deklaruje myśli samobójcze, a 15% planowało odebranie sobie życia. W szkołach ponadpodstawowych jest jeszcze gorzej – 23% nastolatków myślało o samobójstwie w ostatnim roku, a 21% miało gotowy plan.

Badacze zauważają wyraźny „efekt dojrzewania” – między 13. a 17. rokiem życia ryzyko planów samobójczych niemal się podwaja. Dziewczęta są zagrożone na każdym etapie bardziej niż chłopcy, ale chłopcy częściej podejmują działania impulsywne.

Co więcej i co najgorsze problem nie kończy się na myślach, ponieważ 8% siódmoklasistów i 12% uczniów szkół ponadpodstawowych od myśli, przeszło do czynów i ma za sobą próbę samobójczą. Co trzecia osoba, która próbowała, robiła to więcej niż dwa razy – to wskaźnik wskazujący na głęboką utrwaloną bezradność.

W szkołach ponadpodstawowych dziewczęta próbują odebrać sobie życie dwukrotnie częściej niż chłopcy (17% vs 8%).

Internet – zamiast pomagać wzmacnia poczucie krzywdy i osamotnienia

Korzystanie z Internetu nie jest samo w sobie przyczyną kryzysu, ale staje się niejako jego katalizatorem. Młodzi w sieci szukają ucieczki, odcięcia i chwilowego „wyłączenia myślenia”:

  • 27% siódmoklasistów i 35% starszych nastolatków używa Internetu, by „uciec od zmartwień”.
  • 32% uczniów szkół ponadpodstawowych spełnia kryteria kompulsywnego korzystania z sieci.
  • 58% spędza w Internecie co najmniej 4 godziny dziennie w zwykły dzień tygodnia – i to bez liczenia nauki.

Jednak najważniejsze jest coś innego. Algorytmy trafiają w najmniej odpornych. Wśród nastolatków z myślami samobójczymi 48% siódmoklasistów i 43% uczniów szkół ponadpodstawowych dostaje treści suicydalne, „mimo że ich nie wyszukuje”.

Wśród tych, którzy planowali samobójstwo nawet 52% widzi takie treści niejako samoistnie. U osób po próbie samobójczej 39% uczniów podstawówki i aż 67% licealistów doświadcza niechcianych treści związanych ze śmiercią.

Jak widać, to nie są pojedyncze przypadki – to działanie algorytmów, które wzmacniają treści związane z emocjonalnym stanem użytkownika. Ponadto, badacze zauważyli, że nastolatki w kryzysie szybciej „wpadają” w spirale treści – algorytmy podają im bardziej skrajne komunikaty niż rówieśnikom korzystającym z tych samych platform, ale bez kryzysu.

Powiązane produkty

Samookaleczenia – „kiedy ciało mówi to, czego nie da się powiedzieć słowami”

Samookaleczenia nie zawsze oznaczają chęć odebrania sobie życia, ale eksperci podkreślają, że to jeden z najsilniejszych predyktorów późniejszej próby samobójczej.

W obu badanych grupach (13- i 17-latkowie) 17% uczniów dokonywało samookaleczeń w ostatnim roku. Najczęściej były to: nacinanie skóry, drapanie do krwi, przypalanie czy wyrywanie włosów.

Uczniowie, którzy się samookaleczają, aż 6–8 razy częściej deklarują, że treści dotyczące zadawania sobie bólu wyświetlają im się w sieci bez ich udziału.

Przemoc – wspólny mianownik większości kryzysów suicydalnych

Przemoc okazuje się jednym z najbardziej konsekwentnych i najsilniejszych czynników ryzyka kryzysów samobójczych. W danych z raportu widać to niezwykle wyraźnie – niemal każdy nastolatek z myślami lub próbami samobójczymi ma w swojej historii doświadczenie przemocy. Wśród uczniów klas siódmych odsetek ten sięga 99–100%, a w szkołach ponadpodstawowych 95–97%. Oznacza to, że kryzys suicydalny prawie nigdy nie pojawia się „znikąd”. Zwykle jest efektem długotrwałego funkcjonowania w środowisku, które nie zapewnia bezpieczeństwa psychicznego.

Najbardziej dominuje przemoc psychiczna – stałe krytykowanie, poniżanie, zawstydzanie, grożenie, komunikaty podważające wartość dziecka. To właśnie ten typ przemocy, szczególnie gdy pochodzi od rodziców, najczęściej towarzyszy nastoletnim próbom samobójczym. Badacze podkreślają, że przemoc emocjonalna nie pozostawia siniaków, ale ma najsilniejszy wpływ na przekonanie młodej osoby, że „jest problemem” lub „nikomu na niej nie zależy” – a to bezpośrednie predyktory myśli samobójczych.

U części młodych dochodzi także przemoc rówieśnicza – wyzywanie, ośmieszanie, izolowanie, zastraszanie. Co ważne, uczniowie po próbie samobójczej byli ponad dwa razy częściej wyzywani i zastraszani w sieci niż ich rówieśnicy bez takich prób. Ponad połowa licealistów po próbie była regularnie obrażana lub wykluczana przez osoby ze szkoły. To pokazuje, że środowisko szkolne bywa dla wielu młodych nie tylko miejscem nauki, ale także przestrzenią chronicznego stresu.

W starszych rocznikach częściej pojawia się także przemoc seksualna – zarówno w offline, jak i w sieci. Badacze zwracają uwagę, że nawet jednorazowy incydent tego typu wielokrotnie zwiększa ryzyko zachowań suicydalnych, a nastolatki rzadko ujawniają takie doświadczenia dorosłym.

Istotnym wnioskiem jest również to, że przemoc rzadko występuje w pojedynczej formie. U większości nastolatków w kryzysie suicydalnym obecna jest kumulacja kilku typów przemocy, np. przemoc emocjonalna w domu + wykluczenie w klasie + cyberprzemoc. Ta „nakładająca się sieć urazów” działa na młodą osobę jak stała, wieloźródłowa presja, przy której codzienne funkcjonowanie wymaga ogromnego wysiłku. Gdy system wsparcia jest słaby lub nieobecny, pojawiają się myśli rezygnacyjne, autoagresja, a później plany samobójcze.

Rówieśnicy – pierwsze i często jedyne wsparcie

Młodzi wolą zwierzać się młodym. I właśnie dlatego to rówieśnicy są pierwszą linią wsparcia.

Według danych raportu, w klasach siódmych 30% słyszało od znajomego o jego myślach samobójczych, a 37% pomagało koledze/koleżance w kryzysie. Z kolei w szkołach ponadpodstawowych 45% wysłuchało zwierzeń o myślach samobójczych, a 53% udzieliło realnej pomocy swojemu rówieśnikowi.

W szkołach ponadpodstawowych aż 44% uczniów ma w swoim otoczeniu kogoś, kto podjął próbę samobójczą. To pokazuje, jak bardzo kryzysy suicydalne są obecne w codzienności szkolnej – nie jako abstrakcyjny problem, ale realna część życia społecznego nastolatków.

Rekomendacje – czy można zatrzymać kryzys suicydalny wśród polskich nastolatków?

Skuteczne przeciwdziałanie kryzysom suicydalnym wśród młodzieży wymaga działań kompleksowych – od wsparcia indywidualnego po zmiany systemowe w szkołach, społecznościach i mediach cyfrowych:

  • stała obecność psychologów w szkołach oraz wdrożone procedury kryzysowe – nie tylko na papierze;
  • systemowe przeciwdziałanie przemocy (psychicznej, rówieśniczej, domowej), bo to najważniejszy predyktor kryzysu suicydalnego;
  • regulacja algorytmów – ograniczenie wyświetlania treści suicydalnych użytkownikom w kryzysie i promowanie treści wspierających;
  • szkolenia dla dorosłych: nauczycieli, trenerów, rodziców – jak rozpoznawać sygnały i reagować;
  • wzmacnianie kompetencji rówieśniczych – młodzi już są interwentami; trzeba ich w tym wspierać;
  • powszechna dostępność pomocy – numery kryzysowe, czaty, szybka ścieżka do specjalisty.

PREPARATY Z WITAMINĄ B12

PREPARATY Z WITAMINĄ D

MINERAŁY

Wsparcie w kryzysie suicydalnym

Osoby w kryzysie suicydalnym powinny natychmiast szukać wsparcia u profesjonalistów lub zaufanych osób. W Polsce można kontaktować się całodobowo, wybierając: 

  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111,
  • Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym – 116 123, 
  • Centrum Wsparcia dla Osób w Kryzysie Samobójczym: 800 70 2222, e-mail: porady@centrumwsparcia.pl 
  • Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” –  800 120 002.

* Raport „Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków”, opracowany przez fundację Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, stanowi próbę dogłębnego zrozumienia zjawiska życia młodzieży w świecie cyfrowym. Powstał w ramach projektu „Zrównoważona cyfryzacja”, którego celem jest tworzenie bezpiecznego i zrównoważonego ekosystemu cyfrowego – takiego, który wspiera rozwój zarówno jednostki, jak i całego społeczeństwa, zamiast mu szkodzić.

  1. Maciej Dębski, Jacek Pyżalski, Judyta Borchet, Halszka Witkowska, Raport „Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków” [online], https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2025/11/Dobre-i-zle-wiadomosci.-raport-z-badan.pdf [dostęp: 20.11.2025 r.].
  2. Telefony pomocowe, https://zwjr.pl/bezplatne-numery-pomocowe [dostęp: 20.11.2025 r.].

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Zaburzenia lękowe u dzieci – objawy, terapia, przyczyny

    Lęku doświadcza każdy z nas w różnych sytuacjach. W szczególności obecny jest w życiu dzieci, które w okresie dzieciństwa odczuwają go o różnym nasileniu. Czasami jednak nadmierny i nieuzasadniony lęk może świadczyć o zaburzeniach lękowych, które nieleczone mogą negatywnie wpływać na rozwój dziecka. Jakie są objawy zaburzeń lękowych u dzieci? Jak je leczyć?

  • Depresja – objawy, przyczyny, rozpoznanie i leczenie

    Depresja to jedna z najpoważniejszych, a zarazem najpowszechniejszych chorób psychicznych na świecie. Bywa lekceważona i zbywana jako oznaka zwykłego smutku czy też spadku energii, przepracowania itp. Jednak nieleczona prowadzi do katastrofalnych skutków – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego.

  • Dojrzewanie chłopców i dziewcząt - przewodnik po zachodzących zmianach

    Dziecko najszybciej rośnie w okresie niemowlęcym. Kolejna faza bardzo intensywnych zmian pojawia się w okresie dojrzewania - w wieku 10-12 lat.

  • ADHD u dzieci – przyczyny, objawy, leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

    ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) jest jednym z najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Do objawów pozwalających rozpoznać ADHD należą: nadpobudliwość, zaburzenia koncentracji oraz impulsywność. Nieleczone ADHD prowadzi do rozwoju problemów emocjonalnych, trudności w funkcjonowaniu społecznym, do obniżenia osiągnięć w nauce oraz do problemów w kontaktach z rówieśnikami. Jak rozpoznać to zaburzenie i jak pomóc dziecku z ADHD?

  • Zaburzenia lękowe – objawy, przyczyny, leczenie

    Szacuje się, że na zaburzenia lękowe cierpi około 15-20 proc. osób – zarówno dorosłych, jak i dzieci oraz młodzieży. Ten rodzaj zaburzeń częściej dotyczy kobiet, niemniej jednak dotyka również mężczyzn. Jakie są objawy zaburzeń lękowych? Jak sobie z nimi radzić i jak wygląda leczenie?

  • Depresja nerwicowa a nerwica depresyjna – różnice. Czy to to samo?

    Depresja nerwicowa i nerwica depresyjna na pierwszy rzut oka mogą wydawać się tym samym zaburzeniem. Mimo że w obu przypadkach mamy do czynienia z objawami depresyjnymi i lękowymi, między depresją nerwicową a nerwicą depresyjną występują jednak znaczące różnice. Co to jest depresja nerwicowa, a czym jest nerwica depresyjna?

  • Zaburzenia łaknienia u dzieci – co robić, gdy dziecko jest niejadkiem?

    Zaburzenia łaknienia u dzieci, objawiające się obniżonym apetytem lub wybiórczością pokarmową, mogą mieć rozmaite przyczyny. Mogą być stanem fizjologicznym, niewymagającym leczenia (często dotyczy to dzieci w wieku od 1 do 5 lat), lecz mogą również być objawem choroby (np. schorzeń układu pokarmowego, oddechowego, nerwowego). Problemy z apetytem nierzadko towarzyszą dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mogą mieć także podłoże emocjonalne. Zaburzenia łaknienia często wymagają wielospecjalistycznego podejścia – współpracy pediatry, lekarzy specjalistów, logopedy, psychologa.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl