Okno żywieniowe
Ewelina Sochacka

Najskuteczniejsze okno żywieniowe trwa 10 godzin? Nowe badanie

Jak wynika z ostatniego badania naukowego, przerywany post w systemie 10:14 jest najbardziej korzystny dla zdrowia. Porównano ten rodzaj okna żywieniowego do innych sposób odżywiania z wykorzystaniem czasu. Wyniki badania zostały zaprezentowane przez naukowców z Londynu na Europejskiej Konferencji Żywieniowej.

Najnowsze badania nad postem przerywanym (IF)

Post przerywany, czyli ograniczenie spożycia pokarmu do ustalonej liczby godzin w ciągu doby, to popularny od kilku lat schemat odchudzania. Dziesięciogodzinne okno oznacza ograniczenie dziennego harmonogramu jedzenia do dziesięciu godzin i poszczenie przez pozostałe 14 godzin. Dla przykładu, jeśli pierwszy posiłek zjadamy o 9, wówczas ostatni „kęs” musimy zjeść do godziny 19.

Naukowcy z King’s College London przeprowadzili badanie, w którym sprawdzali jak system odżywienia oparty na konkretnym oknie żywieniowym (IF, ang. Intermittent fasting) wpływa na kilka aspektów. Ocenie polegał codzienny poziom energii,  jakość snu, odczuwanie głodu i nastrój u grupy badanej.

Pomimo tego, że niektórzy zwolennicy IF powszechnie promują bardziej restrykcyjne okna żywieniowe – już od sześciu godzin – wyniki tego badania jasno pokazują, że jedzenie w mniej restrykcyjnym oknie – dziesięciu godzin – nadal ma pozytywne korzyści zdrowotne nie tylko związane z tratą wagi. Mowa tu o wpływie na zmiany nastroju, poziom energii i stopień głodu.

Na co wpływa Post przerywany?
Na co pomaga post przerywany?

Jak wyglądało badanie?

W pierwszym etapie wzięło udział 37 545 osób. Podczas trzytygodniowego badania osoby te korzystały ze specjalnej aplikacji ZOE Health. Uczestnicy zostali poproszeni o normalne odżywianie się przez pierwszy tydzień, a następnie o wdrożenie dziesięciogodzinnego okna żywieniowego przez kolejne dwa tygodnie.

Ponad 36 231 uczestników zdecydowało się na dodatkowe tygodnie eksperymentu, a 27 371 z nich zostało sklasyfikowanych jako wysoce zaangażowani (wśród tej grupy 78% to kobiety, ze średnią wieku 60 lat i średnim BMI 25,6).
Uczestnicy, którzy przed wzięciem udziału w badaniach praktykowali dłuższe okno żywieniowe, zauważyli jeszcze większe korzyści dla swojego zdrowia po zakończeniu eksperymentu z systemem 10:14.

Powiązane produkty

Nowe spojrzenie na „trzymanie diety”?

Podczas gdy przerywany post jest powszechnie uznawany za jeden z największych trendów zdrowotnych, jakie pojawiły się w ostatnich latach – i często wiąże się z utratą wagi – badanie naukowców z King's College ujawnia jego szerszy wpływ na zdrowie, kwestionując pogląd, że jest to tylko narzędzie do odchudzania w porównaniu z tradycyjnymi dietami.

Według naukowców, naprawdę ekscytujące jest to, co pokazują wyniki eksperymentu – nie trzeba być bardzo restrykcyjnym, aby dostrzec zmianę.

Dziesięciogodzinne okno żywieniowe, które było i jest możliwe do opanowania dla większości ludzi wpływa na poprawa nastroju, poziomu energii i głodu. Jak podkreślają badacze, warunkiem sukcesu jest jednak konsekwencja, ale także umiar w ilości spożywanego jedzenia. U tych pacjentów, którzy praktykowali jedzenie ograniczone czasowo, ale nie byli konsekwentni na co dzień, nie odnotowano takich samych pozytywnych skutków zdrowotnych, jak w przypadku pacjentów zaangażowanych w eksperyment każdego dnia.

  1. New Research Shows a 10-Hour Eating Window Can Improve Energy and Sleep and Reduce Hunger, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/ten-hour-eating-window-can-improve-energy-and-sleep-and-reduce-hunger/ [dostęp:] 21.12.2023 r.
  2. 14-hour fasting improves hunger, mood and sleep, https://www.kcl.ac.uk/news/14-hour-fasting-improves-hunger-mood-sleep [dostęp:] 21.12.2023 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Okno żywieniowe (IF) – na czym polega? Jak działa?

    Przerywany post, w którym występuje okno żywieniowe, zyskuje z każdym kolejnym rokiem coraz większe grono sympatyków, zwłaszcza wśród osób, którym w głównej mierze zależy na schudnięciu i poprawie stanu zdrowia.

  • Czy post przerywany wpływa na kobiece hormony?

    Sposób odżywiania wpływa na wiele aspektów związanych ze zdrowiem człowieka. Może wspomagać lub dodatkowo obciążać na przykład gospodarkę hormonalną organizmu. Na takie wahania narażone są głównie kobiety. Co udało się udowodnić w najnowszym badaniu, w którym przeanalizowano wpływ postu przerywanego na zmiany w stężeniach hormonów kobiet w okresie przed- i pomenopauzalnym?

  • Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

    Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

  • Dowody na prozdrowotne efekty tzw. diety okresowej (Intermittent Fasting)

    Nowy rok dla wielu oznacza nową dietę i stanowczą chęć zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. W ostatnim czasie popularność zyskuje tzw. dieta okresowa, znana także jako IF (ang. Intermittent Fasting), która wymaga jedynie podziału doby na dwa okresy: jedzenia wszystkiego, na co mamy ochotę i całkowitego powstrzymania się od spożycia jakichkolwiek pokarmów. Nowe badania pokazują, że dieta ta jest nie tylko skuteczna, ale także dobra dla zdrowia. 

  • Obfite śniadanie zmniejsza głód, ale nie wpływa na utratę wagi

    Istnieje wiele mitów dotyczących tego w jakich porach najlepiej jeść posiłki i jak może to wpłynąć na wagę ciała lub po prostu zdrowie człowieka. Badacze nie od dzisiaj zastanawiają się, jak to możliwe, że pora dnia determinuje przyswajalność czy dystrybucję energii pochodzącej z jedzenia.

  • Sprawdź, czy możesz wejść do lekarza bez kolejki. Pełna lista

    Nie każdy wie, ale istnieje lista osób, które mogą wejść do lekarza poza kolejką. Lista ta nie jest krótka i wciąż się zmienia. Ustala ją Narodowy Fundusz Zdrowia. Dotyczy ona nie tylko wizyt u specjalisty, ale także usług farmaceutycznych. Kto może skorzystać z przywileju i nie musi czekać w kolejce?  

  • Nowe zasady realizacji recept od 20 lipca 2024

    Od 20 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady realizacji recept, dzięki którym będzie można wydać pacjentowi lek nawet wtedy, kiedy lekarz błędnie zapisze schemat dawkowania preparatu. Jak dokładnie brzmi przepis i z jakimi zmianami muszą zapoznać się pracownicy aptek i pacjenci?

  • Istnieje 6 podtypów depresji. Nie każda osoba powinna być leczona tak samo

    Opublikowano wyniki badania, które mogą być przełomem w leczeniu depresji. Z analiz przeprowadzonych przez naukowców ze Stanford Medicine wynika, że istnieje sześć podtypów depresji, a każdy z nich wymaga określonego podejścia farmakologicznego i terapeutycznego. To odkrycie prawdopodobnie pomoże w leczeniu tzw. depresji lekoopornej. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij