Fazy snu - jak spać, żeby się wyspać? - portal DOZ.pl
Fazy snu - jak spać, żeby się wyspać?
Michał Posmykiewicz

Fazy snu - jak spać, żeby się wyspać?

Każdy z nas wie, że sen jest bardzo ważny. Dzięki niemu bowiem jesteśmy w stanie odpocząć i zregenerować siły, dzięki czemu jesteśmy gotowi do działania i mamy więcej energii, aby podołać trudom dnia codziennego. Dlatego też niesłychanie istotną sprawą jest to, aby nie zaniedbywać spania, choć może brzmi to nieco dziwnie. Chodzi jednak po prostu o to, że sen jest dla naszego zdrowia tak samo ważny jak zdrowa dieta czy aktywność fizyczna, dlatego też powinniśmy dbać o codzienne wysypianie się.

Jaka ilość snu jest nam potrzebna, abyśmy następnego dnia czuli się naprawdę wyspani?

Zapotrzebowanie na sen jest różne w zależności od wieku. Młodsze osoby potrzebują zdecydowanie większej ilości snu niż osoby dorosłe, zwłaszcza starsze.

Najwięcej snu potrzebują noworodki i niemowlęta, które większą cześć doby spędzają właśnie śpiąc. Noworodek potrzebuje zwykle bowiem około 14-17 godzin snu na dobę, zaś niemowlę 12-15. Mniejszej ilości snu potrzebują już dzieci w wieku przedszkolnym, bowiem około 10 godzin na dobę, zaś dzieci w wieku szkolnym mogą spać już około 9 godzin. Ilość godzin snu potrzebnych do całkowitej regeneracji u nastolatków zmniejsza się już do 8 godzin, zaś człowiek dorosły powinien spać mniej więcej od 6 do 8 godzin. Najmniej snu potrzebują natomiast osoby starsze - jest to 6-7 godzin dziennie.

W dzisiejszych czasach zwykle jednak niestety nie śpimy tyle, ile powinniśmy. Dotyczy to zarówno ludzi dorosłych, jak i niestety także dzieci. Ma to związek z natłokiem codziennych obowiązków, których nie brakuje także dzieciom, mają one bowiem przecież mnóstwo zajęć dodatkowych oraz zadanych prac domowych, co powoduje, że nie mogą położyć się spać wystarczająco wcześnie.  

Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że sen można podzielić na różne fazy. Jakie są zatem fazy snu?

Sen można podzielić na dwie główne fazy. Jest to faza snu NREM oraz faza REM. Faza snu NREM to inaczej sen wolnofalowy, czyli sen o wolnych ruchach gałek ocznych, jest to głęboki sen. W jego przebiegu pojawiają się fale delta aktywności elektrycznej mózgu. Faza snu REM to natomiast faza snu o szybkich ruchach gałek ocznych. W tej fazie snu zdecydowanie najczęściej pojawiają się marzenia senne, czyli po prostu sny. Śniący człowiek nie porusza się, bowiem dochodzi do całkowitego rozluźnienia mięśni. Każdy sen zaczyna się fazą NREM, zwykle trwa ona od 80 do 100 minut. Po tym czasie zaczyna się natomiast faza snu REM, która trwa około 15 minut. U ludzi dorosłych taki cykl snu powtarza się w ciągu całej nocy zwykle cztery lub piec razy. Im dłużej śpimy, tym bardziej zmienia się długość poszczególnych faz snu. Spada bowiem długość najgłębszej fazy snu wolnofalowego, natomiast zdecydowanie rośnie czas trwania fazy snu REM, która pod sam koniec spania trwa nawet około 40 minut. 

Polecane dla Ciebie

Wiedząc już, jakie są fazy snu, możemy zapytać: jak spać, żeby się wyspać?

Żeby się wyspać, przede wszystkim powinniśmy spać w nocy. Ma to duże znaczenie, bowiem nasz organizm jest właśnie „zaprogramowany” w ten sposób, że najlepiej wypoczywa w godzinach nocnych. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że tak zaprogramowany jest nasz zegar biologiczny. W godzinach wieczornych bowiem, zwykle około godziny 21, w naszym organizmie rozpoczyna się wydzielanie melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności. Wydzielanie melatoniny trwa całą noc, kończy się mniej więcej około godziny siódmej rano. Dlatego też właśnie to w tym czasie powinniśmy chodzić spać, bowiem wtedy uczucie senności jest największe i można się najlepiej wyspać, dzięki czemu nasz organizm ulegnie pełnej regeneracji. Ponadto, żeby się wyspać, powinniśmy też zadbać o właściwe miejsce snu. Przede wszystkim pomieszczenie, w którym będziemy spali, musi przed naszym położeniem się do łóżka zostać dobrze wywietrzone. Dodatkowo, pościel w łóżku, jak i nasza piżama, powinny być bawełniane, po to, aby nasza skóra się nie pociła. Kiedy kładziemy się spać, w naszym otoczeniu powinna panować również cisza, bowiem kiedy słyszymy jakieś hałasy, nasz organizm rozprasza się i możemy mieć trudności z zaśnięciem. Bardzo ważną sprawą jest również to, aby nie objadać się przed snem. Ostatni posiłek powinniśmy zatem zjeść na około trzy-cztery godziny przed naszym położeniem się do łóżka. Jeśli zjemy kolacje później, wtedy nasz organizm będzie trawił posiłek w czasie snu, a trzeba wiedzieć, że jest to dla niego naprawdę duże obciążenie, można powiedzieć, że nawet „ciężka praca”, w związku z czym rano nie obudzimy się do końca wyspani. 

A czy są jakieś następstwa tego, że ciągle chodzimy niewyspani?

Oczywiście, że tak. W przypadku ciągłego zmęczenia na skutek niewyspania nasz organizm znacząco traci odporność, w związku z tym jesteśmy coraz bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju infekcje. Ponadto, na skutek niewyspania, mamy też zdecydowanie obniżoną zdolność zapamiętywania informacji, znacznie też obniża się nasza szybkość reakcji, co może być niebezpieczne, jeśli będziemy wtedy prowadzić samochód. Należy też pamiętać o tym, że bez snu w ogóle nie da się żyć. U osób, które nie śpią 36 godzin lub dłużej, zaczynają się pojawiać bardzo nieprzyjemne dolegliwości, które trochę przypominają napad migreny. Mianowicie obecne są nudności, wymioty, zawroty głowy i ból głowy, pojawiają się też mroczki przed oczami oraz nadwrażliwość na różnego rodzaju bodźce. Jeśli nie śpimy jeszcze więcej czasu, wtedy mogą pojawić się halucynacje lub groźne psychozy. Widać zatem, że sen jest nam potrzebny do życia jak powietrze i absolutnie nie powinniśmy go zaniedbywać.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Marihuana – skutki palenia i wpływ na zdrowie. Marihuana a THC i CBD

    Zastanawiasz się, jakie są efekty zażywania marihuany, czy to narkotyk, czy uzależnia? Czy jest szkodliwa lub ma skutki uboczne? Jak długo działa? Jakie są skutki długotrwałego palenia? Jaki ma wpływ na płodność? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu. 

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Biofeedback – na czym polega? Zastosowanie u dzieci i u dorosłych. Trening biofeedback – efekty

    Biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne) to nieinwazyjna metoda terapii polegająca na monitorowaniu przez specjalne urządzenie zmian fizjologicznych organizmu. Ma to na celu lepsze rozpoznawanie wpływu myśli i uczuć na fizjologię, dzięki czemu pacjent może nauczyć się kontrolować te funkcje organizmu, nad którymi w normalnych warunkach nie można panować (fale mózgowe czy napięcie mięśni). Biofeedback jest wykorzystywany w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami koncentracji, stanami lękowymi, depresją, nadpobudliwością, padaczką, zaburzeniami autystycznymi czy niską odpornością na stres.

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Dlaczego autyzm częściej stwierdza się u chłopców niż u dziewczynek? Naukowcy wciąż szukają odpowiedzi

    Zaburzenie ze spektrum autyzmu częściej stwierdza się u chłopców niż u dziewcząt. Nadal nie jest w pełni jasne, dlaczego tak się dzieje. Istnieje kilka hipotez na ten temat, jedną z nich jest istnienie tzw. kobiecego efektu ochronnego. Czy ta teoria jest aktualna? Na czym on polega? 

  • Co to jest social jet lag? Jak zaburzenia naturalnego rytmu dobowego wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie?

    Badania sugerują, że tendencja do regularnego snu w ciągu tygodnia i nagła zmiana tego wzorca w weekendy jest niekorzystna dla zdrowia i niesie za sobą przyrost masy ciała, zwiększone ryzyko nowotworów, depresji, chorób serca i schorzeń przewlekłych, takich jak cukrzyca. Czym jest chronotyp i co ma wspólnego z naszym samopoczuciem? Jak uporać się z tzw. społecznym jet lagiem?

  • THC a zdrowie – dlaczego tetrahydrokannabinol jest niebezpieczny?

    THC, czyli tetrahydrokannabinol, to najpopularniejszy składnik konopi znany niemalże na całym świecie. Jego popularność sprawiła, ze jest równocześnie najlepiej przebadaną substancją zawartą w tej rodzinie roślin. Opinia publiczna łączy THC z właściwościami psychoaktywnymi i uzależniającymi. Co to jest THC? Jak wpływa na organizm? Test na THC co warto wiedzieć? Jak przebiega oczyszczanie organizmu z THC? Podpowiadamy. 

  • Kannabinoidy – czym są i jak działają? Jaki mają wpływ na zdrowie?

    Kannabinoidy to niezwykle intensywnie badana grupa składników pochodzenia roślinnego. Ogromne pieniądze kierowane ze źródeł państwowych oraz komercyjnych powodują, że wiemy o tych składnikach coraz więcej. Kto z nas nie słyszał o marihuanie lub olejku CBD? To najpopularniejsze produkty, które zawierają kannabinoidy. Jest ich jednak na rynku zdecydowanie więcej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij