Co jest ważniejsze dieta czy ruch?
Ewa Gąsecka

Co jest ważniejsze dieta czy ruch?

Rozpoczynając odchudzanie kobiety zwykle przechodzą na dietę, mężczyźni preferują intensywny ruch. Przeczytaj i przekonaj się, kto ma rację?

Każdy sposób na odchudzanie, aby był skuteczny, musi zakładać deficyt energii – czyli albo dostarczamy mniej kalorii niż potrzebujemy (dieta), albo spalamy więcej kalorii niż dostarczamy (ruch). Ilość kalorii, jaką spalamy w spoczynku (gdy leżymy i nie wykonujemy żadnej pracy) nazywamy podstawową przemianą materii. Jest to energia potrzebna do oddychania, funkcjonowania układu krążenia, nerwowego i innych, utrzymania stałej temperatury ciała, odnowy tkanek, produkcji hormonów, czyli wszystkich fizjologicznych czynności. Dodatkowa energia, którą spalamy to ta, potrzebna do poruszania się, utrzymania postawy, wykonywania pracy – umysłowej i fizycznej, uprawiania sportu.

Dlaczego kobiety chudną wolniej?

Całość spalanych przez nas kalorii zależy od płci, wieku, masy ciała, składu ciała. Jest tu pewna niesprawiedliwość – mężczyźni spalają więcej kalorii wykonując taki sam wysiłek jak kobieta, ponieważ mają większą masę ciała i większy stosunek mięśni do tłuszczu w ciele. Dlatego efekty ćwiczeń fizycznych są u nich bardziej widoczne. Tabele które możemy znaleźć w literaturze dotyczącej odchudzania i na stronach internetowych, pokazujące ile spala się kalorii wykonując jakąś czynność odnoszą się przeważnie do „przeciętnej” osoby ważącej 70 kg. Mężczyzna ważący 120 kg spala o wiele więcej! Drobna kobieta  - o wiele mniej. Osoba o masie 70 kg aby spalić 1 pączka (290 kcal) musi pływać 40 minut. Albo 50 minut uprawiać aerobik. Tyle musimy zapłacić za przyjemność która trwa kilka krótkich minut. Trzeba pamiętać, że wszystkie te wartości są podane w przybliżeniu.

Dieta, czy ruch?

Aby skutecznie schudnąć w wolnym tempie (0,5 kg na tydzień), potrzebujemy deficytu 500 kcal dziennie. Jeżeli decydujemy się tylko na jeden sposób – dietę albo ruch - to powinniśmy jeść mniej niż do tej pory o 500 kcal (co nie jest takie trudne), albo pójść na siłownię i spalać 500 kcal – co nie jest takie łatwe, bo musielibyśmy ćwiczyć 1,5 godziny codziennie, łącznie z sobotą i niedzielą!

Nasuwa się więc takie podsumowanie – poza nielicznymi osobami, które mogą pozwolić sobie na codzienne kilkugodzinne treningi, pozostałym sam ruch nie wystarczy. Ćwicząc 2 – 3 razy w tygodniu trzeba dołączyć zmiany w żywieniu, aby nastąpił oczekiwany efekt. Tym bardziej, że najlepsze efekty w spalaniu obserwuje się w pierwszych tygodniach treningów, wytrenowany organizm spala nieco mniej.

Sama dieta to nie wszystko...

Czy należy przez to rozumieć, że zmniejszenie ilości energii w pożywieniu wystarczy, aby tracić na wadze? Osoby które nie lubią się ruszać lub mające dużą nadwagę i trudności z uprawianiem sportu, na pewno czekają z nadzieją na pozytywną odpowiedź. Na początku  - tak, stosując jedynie dietę waga spada systematycznie przez pewien czas, niestety potem obserwujemy zahamowanie ubytku masy ciała. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze – nasz organizm dostosowuje się do mniejszej ilości dostarczanych kalorii i przechodzi na „tryb oszczędnościowy”, aby przetrwać ciężkie czasy naszej diety. Po drugie - oprócz tkanki tłuszczowej, tracimy również trochę tkanki mięśniowej, a im mniej mamy mięśni, tym wolniej spalamy. W tym okresie, jeżeli nie zrobiliśmy tego do tej pory, powinniśmy włączyć większą aktywność fizyczną. Zapobiega to utracie mięśni i przyśpiesza metabolizm. Pomaga utrwalić uzyskane efekty i zapobiega efektowi jo-jo.

Podsumowując: w uzyskaniu trwałych efektów obydwa składniki zdrowego stylu życia – dieta i ruch pełnią równie ważną rolę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij