Dlaczego warto biegać i jak zacząć?

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia, a bieganie to najprostsza forma ruchu.

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia, a bieganie to najprostsza forma ruchu. Bieganie ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Wpływa również korzystnie na nasze zdolności umysłowe, samopoczucie, a nawet... libido! Korzyści z uprawiania sportu jest naprawdę dużo. Oto tylko kilka z nich:

bieganie zmniejsza ryzyko otyłości – otyłość staje się powoli plagą w krajach wysokorozwiniętych. Istnieje wiele badań, które niezbicie dowodzą, że najlepszą formą walki z otyłością jest aktywność fizyczna. Regularnie bieganie (co najmniej 2-3 razy w tygodniu) poprawi Twój metabolizm, co z kolei przyczyni się do szybszego spalenia tkanki tłuszczowej.

bieganie zmniejsza ryzyko poważnych chorób – w tym chorób serca, niektórych chorób nowotworowych (m.in. raka płuc, piersi i okrężnicy), a nawet cukrzycy typu 2. W przypadku osób regularnie uprawiających sport, ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 zmniejsza się aż o połowę!

bieganie wzmacnia mięśnie i kości – systematyczne uprawianie sportu zwiększa masę kości i stopień ich mineralizacji, co zapobiega osteoporozie (odwapnieniu kości). Osteoporozą zagrożone są zwłaszcza kobiety w okresie menopauzy. Bieganie znacznie poprawia też odporność organizmu poprzez mobilizację układu immunologicznego.

bieganie poprawia zdolności umysłowe – aktywność fizyczna wpływa też pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu. Osoby aktywne fizycznie mają większą zdolność podejmowania trafnych decyzji, planowania, lepiej funkcjonuje też ich pamięć krótkotrwała.

bieganie poprawia samopoczucie – podczas intensywnego i długotrwałego wysiłku w mózgu człowieka wydzielane są endorfiny, zwane też „hormonami szczęścia”. Endorfiny oddziałują silnie na receptory ľ, których pobudzanie wywołuje stany euforyczne. Badanie kliniczne wykazały, że aktywność fizyczna zmniejsza niepokój, poprawia jakość snu, a nawet w pewnym stopniu może być pomocna w leczeniu depresji.

bieganie wpływa korzystnie na nasze libido – aktywność fizyczna ma również zbawienny wpływ na nasze umiejętności i możliwości seksualne. I nie chodzi wyłącznie o sprawność. Wzmożony i długotrwały wysiłek przyczynia się do produkcji testosteronu, hormonu odpowiadającego m.in. za nasze libido.

…a zanim wyjdziesz na trening…

W całym bieganiu najtrudniejszą rzeczą jest podjęcie decyzji o rozpoczęciu treningów, a następnie wytrwanie w tej decyzji dłużej niż kilka dni. Jeśli odpowiednio się do tego przygotujemy, wówczas nasze szanse na sukces zdecydowanie wzrosną. Co tak właściwe powinniśmy zrobić, nim pierwszy raz wyjdziemy pobiegać? Jest kilka istotnych spraw, o które powinniśmy zadbać:

Cel
Każdy z nas zaczyna biegać z określonego powodu. Dla jednych jest to chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, dla innych chęć przedłużenia młodości, a dla jeszcze innych to sposób na odreagowanie stresu w pracy. Niezależnie od tego, jaki jest powód, dla którego zaczęliśmy biegać, należy pamiętać, by nigdy nie stracić go z oczu. W chwilach zwątpienia i zwykłego lenistwa należy go sobie przypomnieć. Najlepiej, by wyznaczony przez nas cel był pozytywny. W końcu bieganie ma być dla nas przyjemnością, a nie pokutą :)

Zdrowie
Twoje zdrowie powinno być zawsze na pierwszym miejscu. Dlatego zanim zaczniesz biegać, upewnij się, że nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Dotyczy to w szczególności osób, które prowadziły dotychczas siedzący tryb życia lub cierpią na choroby krążenia lub schorzenia kostno-stawowe. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, co do swojego stanu zdrowia, odwiedź najpierw specjalistę – lekarza medycyny sportowej, który przeprowadzi stosowne badania.

Sprzęt
Dobór odpowiedniego sprzętu do biegania, a w szczególności obuwia, zapewni Ci nie tylko komfort w trakcie treningu, ale również uchroni Cię przed kontuzjami i nieprzyjemnymi obtarciami. Buty do biegania muszą być odpowiednio dobrane do Twojej stopy. Twoja stopa może bowiem wykazywać skłonności do nadmiernej pronacji (płaskostopia) lub supinacji (wysokie sklepienie stopy). Odpowiednio dobrane obuwie zagwarantuje Ci właściwe dopasowanie i amortyzację. Podobnie jest z odzieżą. Markowa odzież do biegania uchroni Twój organizm przed przegrzaniem w lecie lub nadmiernym wychłodzeniem w zimie.

Dieta
Wraz ze wzmożoną aktywnością fizyczną zmieniają się nasze potrzeby żywieniowe. Dlatego należy zadbać, by nasze pożywienie dostarczało nam energii niezbędnej do biegania. Dieta sportowca powinna być bogata w węglowodany, witaminy oraz minerały i substancje odżywcze. W przeciwnym razie szybko zabraknie nam energii do dalszych ćwiczeń. Wraz z potem tracimy również całą masę istotnych dla funkcjonowania organizmu elektrolitów oraz soli takich jak: sód, potas, wapń i magnez. Dlatego należy dbać o właściwe nawadnianie organizmu. Sportowcom sama woda nie wystarczy.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus