Dla sportowca - jak wykonać automasaż?

Automasaż to rodzaj masażu, który pacjent wykonuje samodzielnie na własnym ciele. Jest niezastąpiony w przypadku nadmiernie napiętych lub obolałych mięśni a także, gdy celem jest poprawa sprawności fizycznej oraz zwiększenie stosowanych obciążeń podczas treningu.

Aby automasaż spełniał swoją funkcję, należy ustawić kończynę w sposób, który zagwarantuje nam maksymalne rozluźnienie masowanego mięśnia. Z tego samego powodu, zaleca się, by wykonywać go rano, tuż po przebudzeniu (mięśnie nie będą jeszcze napięte).  Istotna jest także kolejność części ciała poddawanych tego typu zabiegowi. Przedstawia się ona następująco:
 

  1. głowa i twarz
  2. szyja i kark
  3. barki
  4. klatka piersiowa
  5. mięśnie odcinka piersiowego kręgosłupa
  6. mięśnie odcinka lędźwiowego kręgosłupa
  7. automasaż mięśni brzucha
  8. kończyna górna
  9. kończyna dolna


Przykład automasażu kończyny górnej

Automasaż ręki wykonywany jest w pozycji siedzącej. Na początku delikatne głaszcze się stronę grzbietową oraz dłoniową ręki (od palców u rąk do stawu łokciowego - nigdy w odwrotnym kierunku!). Następnie przechodzi się do rozcierania, które wykonuje się za pomocą opuszków palców drugiej dłoni. Ponownie rozpoczyna się od palców, kończąc na stawie łokciowym masowanej ręki. Kolejny etap masażu to ugniatanie, podczas którego ręka masowana spoczywa na udzie tej samej strony ciała. Dopiero teraz można przejść do masażu ramienia. 

Masaż ramienia jest wykonywany w tej samej kolejności co dłoń, nadgarstek i przedramię. Rozpoczyna się od głaskania, kolejno przechodząc do rozcierania i ugniatania, w kierunku od stawu łokciowego do barku. Ramię powinno znajdować się poziomo w stosunku do stawów kręgosłupa. Łokieć należy natomiast oprzeć o udo po tej samej stronie ciała (dla zwiększonego rozluźnienia mięśnia dwugłowego oraz trójgłowego ramienia). 

Systematyczne stosowanie automasażu gwarantuje polepszenie samopoczucia oraz obniżenie napięcia mięśniowego. Istotną rolę odgrywa on także u sportowców, gdyż nie zawsze podczas treningów towarzyszą im masażyści lub fizjoterapeuci.

Dokładny automasaż wszystkich części ciała opisany jest m.in. w książce R. Kirscha „Masaż sportowy” Warszawa 1965.
 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus