Dla sportowca - jak wykonać automasaż?
Joanna Sławska

Dla sportowca - jak wykonać automasaż?

Automasaż to rodzaj masażu, który pacjent wykonuje samodzielnie na własnym ciele. Jest niezastąpiony w przypadku nadmiernie napiętych lub obolałych mięśni a także, gdy celem jest poprawa sprawności fizycznej oraz zwiększenie stosowanych obciążeń podczas treningu.

Aby automasaż spełniał swoją funkcję, należy ustawić kończynę w sposób, który zagwarantuje nam maksymalne rozluźnienie masowanego mięśnia. Z tego samego powodu, zaleca się, by wykonywać go rano, tuż po przebudzeniu (mięśnie nie będą jeszcze napięte).  Istotna jest także kolejność części ciała poddawanych tego typu zabiegowi. Przedstawia się ona następująco:

  1. głowa i twarz
  2. szyja i kark
  3. barki
  4. klatka piersiowa
  5. mięśnie odcinka piersiowego kręgosłupa
  6. mięśnie odcinka lędźwiowego kręgosłupa
  7. automasaż mięśni brzucha
  8. kończyna górna
  9. kończyna dolna

Przykład automasażu kończyny górnej

Automasaż ręki wykonywany jest w pozycji siedzącej. Na początku delikatne głaszcze się stronę grzbietową oraz dłoniową ręki (od palców u rąk do stawu łokciowego - nigdy w odwrotnym kierunku!). Następnie przechodzi się do rozcierania, które wykonuje się za pomocą opuszków palców drugiej dłoni. Ponownie rozpoczyna się od palców, kończąc na stawie łokciowym masowanej ręki. Kolejny etap masażu to ugniatanie, podczas którego ręka masowana spoczywa na udzie tej samej strony ciała. Dopiero teraz można przejść do masażu ramienia. 

Masaż ramienia jest wykonywany w tej samej kolejności co dłoń, nadgarstek i przedramię. Rozpoczyna się od głaskania, kolejno przechodząc do rozcierania i ugniatania, w kierunku od stawu łokciowego do barku. Ramię powinno znajdować się poziomo w stosunku do stawów kręgosłupa. Łokieć należy natomiast oprzeć o udo po tej samej stronie ciała (dla zwiększonego rozluźnienia mięśnia dwugłowego oraz trójgłowego ramienia). 

Systematyczne stosowanie automasażu gwarantuje polepszenie samopoczucia oraz obniżenie napięcia mięśniowego. Istotną rolę odgrywa on także u sportowców, gdyż nie zawsze podczas treningów towarzyszą im masażyści lub fizjoterapeuci.

Dokładny automasaż wszystkich części ciała opisany jest m.in. w książce R. Kirscha „Masaż sportowy” Warszawa 1965.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij