Trening na okrągło, przez cały rok

Podjazd pod górę, chwila jazdy po płaskim terenie, po czym zjazd z maksymalną prędkością z góry. Nie, to nie jazda terenowa. To trening indoor cycling (IC).

Dla kogoś, kto nie miał nigdy do czynienia z zajęciami na rowerach stacjonarnych na sali, może się to wydawać nudne. Jednak większość osób, które raz spróbowały spinningu, nie chce już nigdy z niego zrezygnować. Na czym polega fenomen tego pozornie nieciekawego treningu?

Rowery stacjonarne z kołem zamachowym zostały pierwotnie skonstruowane dla zawodowych kolarzy, w celu urozmaicenia i poprawy treningów. Z czasem zaczęły zdobywać coraz większe rzesze zwolenników.
Dziś już w prawie każdym klubie fitness prowadzone są specjalne zajęcia na rowerach stacjonarnych znane jako indoor cycling lub spinning.

Dla kogo?

Spinning może uprawiać każdy. Zarówno osoby starsze jak i młodsze. Także osoby otyłe, gdyż jazda na rowerze nie naraża ćwiczącego na impakty, dzięki czemu nie przeciąża stawów. Jest to również forma, po którą chętnie (i coraz częściej) sięgają także mężczyźni. Z zajęć tych korzystają także sportowcy, przede wszystkim kolarze, jako uzupełnienie treningu kolarskiego.

Zalety

Trening IC ma szereg zalet. Przede wszystkim jest dostępny dla wszystkich dzięki temu, że osoba ćwicząca sama może na bieżąco regulować tempo i obciążenie. Instruktor narzuca tempo i pozycje całej grupie, jednak każdy indywidualnie może modyfikować obciążenie według własnych możliwości oraz potrzeb.
W odróżnieniu od tradycyjnej jazdy na rowerze stacjonarmym, trening w grupie z instruktorem zachęca do większego wysiłku, do tego dochodzi jeszcze silne motywacyjne działanie muzyki. Zazwyczaj jest ona bardzo energiczna, z wyraźnym "bitem", dzięki czemu pozwala odnaleźć ukryte pokłady energii w
chwilach największej słabości.
Jako że IC nie wymaga od ćwiczących żadnych specjalnych umiejętności, może być alternatywą dla osób, które nie chcą bądź nie mogą uczestniczyć w zajeciach fitness ze względu na zbyt skomplikowane kroki i choreografie.

Czy potrzebna jest specjalna odzież?

Do spinningu najlepiej jest zaopatrzyć się w specjalną odzież, zwracając szczególną uwagę na obuwie i spodnie. Te pierwsze powinny mieć utwardzoną podeszwę, ułatwiającą mocniejsze naciskanie na pedały i lepsze przeniesienie energii z nóg na napęd roweru. Oprócz tego przydadzą się wąskie przody, które lepiej mieszczą się w uchwytach. Warto też zwrócić uwagę na sposób zapinania. Rzepy są lepsze od sznurówek, gdyż te drugie mogą wplątywać się w mechanizm napędowy. Spodnie koniecznie powinny być dopasowane. Zbyt luźne nogawki mogą przeszkadzać w pedałowaniu.


U mężczyzn ważny może być wybór spodenek ze specjalną wkładką chroniącą krocze przy długotrwałym siedzeniu na siodełku roweru. Odzeż powinna być oddychająca, dobrze odprowadzająca pot, gdyż w trakcie zajęć będzie go naprawdę sporo.
Aby chronić ręce przed powstawaniem odcisków, oraz aby uniknąć ich ślizgania się na kierownicy, warto zaopatrzyć się w specjalne rękawiczki.

Oprócz odzieży trzeba pamiętać, żeby koniecznie zaopatrzyć się w ręcznik oraz butelkę wody lub napoju izotonicznego, gdyż podczas jazdy traci się duże ilości płynów. Dobrze, żeby butelka była z tzw. "dziubkiem", takim jak w bidonach. Ułatwi to picie, bez przerywania pedałowania.

Korzyści

Lista korzyści płynących z treningu IC jest bardzo długa. Po pierwsze ćwiczenia te pozwalają spalić nawet 800 kcal w ciągu jednej godziny. Zatem jest to doskonały sposób na zredukowanie masy ciała, pozbycie się zbędnych centymetrów, szczególnie w okolicach nóg. Na rowerze można przeprowadzić wszystkie rodzaje treningów: począwszy od treningu aerobowego, przez trening wytrzymałościowyi siłowy, kończąc na treningu szybkościowym. Zatem w zależności od zastosowanych metod można kształtować praktycznie wszystkie umiejętności motoryczne.


Jazda na rowerze poprawia krążenie, ukrwienie tkanek, a co za tym idzie, ich odżywienie. Po regularnym treningu obniża się tętno spoczynkowe oraz ciśnienie tętnicze. Oznacza to, że trening IC może też stanowić element rehabilitacji w schorzeniach układu krążenia.
System immunologiczny wzmacnia się. Jazda na rowerze ma również wpływ na układ hormonalny: powoduje, iż organizm staje się bardziej odporny na hormony stresu, równocześnie zwiększając poziom endorfin we krwi, co daje uczucie odprężenia i szczęścia. Już sam pojedynczy trening pozwala się
zrelaksować dzięki wyobrażeniu sobie trasy, jaką wyznacza instruktor. Podjazdy, zjazdy, wzniesienia.
Wyobraźnia pozwala oderwać się od rzeczywistości i przenieść w zupełnie miejsce, mimo iż wciąż, wraz z całą grupą przebywamy w czterech ścianach sali treningowej.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus