Jak nie utyć w czasie zimy?
Ewa Pakuła

Jak nie utyć w czasie zimy?

Wiadomo, że łatwiej jest zapobiegać otyłości, niż ją leczyć. Dlatego, chcąc utrzymać szczupłą sylwetkę przez cały rok warto odżywiać się racjonalnie. Niestety sezon zimowy sprzyja dłuższemu przebywaniu w domu, jak również licznym spotkaniom rodzinnym i towarzyskim przy obficie zastawionych stołach.

Każdy pokarm dostarcza nam energii, która określana jest w jednostkach kilokalorii (kcal). W różnych poradnikach zamieszczane są tabele dobowego zapotrzebowania na kalorie w zależności od płci, wieku i rodzaju wykonywanej pracy. 1 kilogram tkanki tłuszczowej odkłada się wtedy, gdy spożyje się dodatkowo 7000 kcal. Wystarczy przez 21 dni jeść dodatkowo codziennie małą 100-gramową paczkę chipsów, a okaże się, że przybył kilogram wagi. Niebezpieczne jest także słodzenie herbaty lub kawy. Gdy ktoś pije dziennie 5 szklanek tych napojów i każdą szklankę słodzi dwiema łyżeczkami cukru to dodatkowo przyswaja około 400 kcal. Dlatego korzystne jest stosowanie zastępczego słodzika, np. aspartamu lub sacharyny.

Ważna dieta

Prawidłowa dieta musi zawierać różne produkty takie, jak: mleko i jego przetwory (chude), makaron, ryż, ziemniaki, dużo warzyw i owoców, ryby i mięso (oczywiście chude i bez widocznego tłuszczu). Do potraw można używać niewielkich ilości tłuszczu, przy czym najlepszy jest tłuszcz roślinny, np. oliwa z oliwek, olej słonecznikowy lub masło roślinne. Codzienna dieta nie powinna zawierać cukru i słodyczy, bo to one wraz z tłuszczami są "bombą" kaloryczną.

Chcąc więc zadbać o swój wygląd, warto przestrzegać kilku zasad:

  • Nie psuj smaku przygotowywanych potraw dodawaniem do nich dużej ilości masła, oleju, zasmażki, mąki, soli czy też przypraw. Smak jest kwestią przyzwyczajenia i dlatego, jeśli nawet na początku takie posiłki będą się wydawały mdłe, to po kilku dniach odkryjesz wreszcie ich prawdziwy smak. Do poprawy wyrazu przygotowywanych potraw używaj ziół, np. koperku, pietruszki, szczypiorku, bazylii, papryki. Tłuszczu do smażenia używaj oszczędnie - pomoże Ci w tym teflonowa patelnia. Jednocześnie dania takie są mniej kaloryczne;
  • Ogranicz ilość używanej soli do jednej płaskiej łyżeczki dziennie. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, więc jej nadmiar sprzyja wzrostowi ciężaru ciała. Korzystnie jest również stosować sól niskosodową lub bezsodową;
  • Zupy najlepiej jadaj czyste, nie zaprawiane. Jeśli już musi być zabielona, to warto użyć mleka odtłuszczonego lub chudego jogurtu;
  • Sałatki i surówki przyprawiaj jogurtem, łyżką oliwy lub oleju oraz sokiem z cytryny albo octem winnym. Zapomnij o śmietanie, majonezie lub zasmażce;
  • Staraj się jeść urozmaicone pożywienie i rozkładać je równomiernie w ciągu dnia na 4-5 posiłków,
  • Na talerzu powinny znacznie przeważać produkty roślinne: ryż, kasza, ziemniaki i surówki, sałatki, warzywa duszone lub pieczone. Natomiast mięso powinno zajmować niewielką część talerza;
  • Między posiłkami nie pojadaj tzw. przegryzek, np. słonych paluszków, chipsów, ciasteczek. Są one bardzo kaloryczne, choć niewielkie objętościowo. I często spożywane szybko powodują zaokrąglenie naszych kształtów;
  • Unikaj picia alkoholu, ponieważ jest kaloryczny, a poza tym pity w nadmiarze podwyższa stężenie trójglicerydów we krwi, co może nasilać rozwój miażdżycy,
  • Zamiast słodyczy lub deserów jedz duże ilości owoców i warzyw - są mało kaloryczne i zdrowe;
  • Pij wodę mineralną i soki owocowe niesłodzone. Unikaj natomiast słodkich napojów gazowanych, mocnej herbaty i kawy, bo zwiększają one wydzielanie soków trawiennych i wzmagają apetyt.

...i ćwiczenia

Przestrzeganie zaleceń żywieniowych jest jednym z elementów obejmujących troskę o utrzymanie prawidłowego ciężaru ciała. Wbrew pozorom, aby utrzymać ładną sylwetkę, nie wystarczy sama dieta. Znacznie lepiej jest połączyć racjonalną dietę z wysiłkiem fizycznym. Do uprawiania regularnej fizycznej aktywności potrzebne jest wewnętrzne przekonanie, że wysiłek ten przyniesie nam korzyści. Najlepiej jest ćwiczyć co najmniej dwa razy w tygodniu po 45 - 60 minut. Aby pozbyć się jednego kilograma nadwagi, należy spalić siedem tysięcy kalorii. Odpowiada to siedemnastu godzinom jazdy na zwykłym rowerze lub pięciu godzinom intensywnego aerobiku na rowerach stacjonarnych. Dodatkową korzyścią związaną z regularnym uprawianiem ćwiczeń jest wydzielanie przez mózg w czasie wysiłku fizycznego endorfiny, która poprawia nastrój i humor. Dlatego po treningu samopoczucie ulega poprawie.

Osoby z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, chorobą wieńcową serca, chorobami układu oddechowego i innymi przewlekłymi schorzeniami powinny przed rozpoczęciem ćwiczeń lub zapisaniem się do fitness klubu porozmawiać o tym zamiarze ze swoim lekarzem.

Obliczono, że w czasie posiłku w towarzystwie zjadamy około 40 procent kalorii więcej niż zwykle. Na efekt zwiększonego apetytu długo nie trzeba czekać i zwykle na wiosnę okazuje się, że przybyło nam tu i ówdzie kilka zbędnych kilogramów, które trzeba będzie mozolnie "zrzucać" przed latem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Magnez łagodzi stres

    Magnez jest jednym z podstawowych makroelementów niezbędnych do życia. Makroelementy są to pierwiastki występujące w organizmie w ilościach do kilku procent jego suchej masy. Magnez wchodzi w skład wszystkich tkanek i znajduje się przede wszystkim wewnątrz komórek.

  • Bańki – sprawdzają się od lat

    Mimo olbrzymiego postępu wiedzy medycznej, stawianie baniek nadal pozostaje dość popularną metodą leczenia ostrych infekcji dróg oddechowych.

  • Jak wspomóc swoją odporność? Poznaj sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego

    Odporność immunologiczna to zdolność organizmu do biernej oraz czynnej obrony przed patogenami, czyli czynnikami chorobotwórczymi. W jaki sposób można pobudzić swoją odporność? Jakie czynniki mają właściwości immunostymulujące? Czy poza przyjmowaniem leków w czasie trwania infekcji wirusowych lub bakteryjnych można jakoś wspomóc swój układ odpornościowy?

  • Paracetamol skuteczny, ale niebezpieczny

    Paracetamol jest jednym z grupy leków, które w ostatnich latach w Polsce zrobiły zawrotną karierę stając się dostępne bez recepty i wszechobecne w kioskach, sklepach, hipermarketach czy na stacjach benzynowych. Z jednej strony łatwość dostępu do leku umożliwia nabycie go o każdej porze dnia i nocy, z drugiej strony wiąże się to z ryzykiem szkodliwego dla zdrowia przedawkowania paracetamolu, zwłaszcza w preparatach złożonych.

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • Mononukleoza zakaźna - objawy i leczenie

    Mononukleoza nazywana także chorobą pocałunków jest jedną z rzadziej rozpoznawanych chorób zakaźnych. Co za tym idzie, świadomość społeczna w tym zakresie jest niewielka i skutkuje niepotrzebnym niepokojem w momencie rozpoznania choroby przez lekarza. Czynnikiem chorobotwórczym jest wirus Epsteina-Barra (tzw. EBV), który jest wirusem wszechobecnym. Na zakażenie szczególnie narażone są dzieci i nastolatki. Wirus, który raz zaatakował pozostaje w organizmie człowieka na całe życie.

  • Alergiczne zapalenie spojówek

    Wśród różnych dolegliwości coraz powszechniejsze stają choroby alergiczne, czyli uczuleniowe. Ich objawy zaczynają się często od dolegliwości ze strony oczu. Nierzadko skłania to pacjenta do wizyty bezpośrednio u farmaceuty w aptece po doraźną pomoc.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij