Zima na sportowo
Marzena Czerwińska

Zima na sportowo

Nie zapominajmy o regularnej aktywności fizycznej również w czasie najchłodniejszej pory roku

Zima to czas, kiedy nasza kondycja pozostawia wiele do życzenia. Ruszamy się mało, ponieważ jest za zimno na rower i rolki, a jogging, Nordic Walking czy zwykły spacer nie sprawiają dużej radości. Przez ten zastój bardzo się rozleniwiamy, nasze mięśnie tracą na sprężystości, kondycja słabnie, przybieramy na wadze, a to dodatkowo osłabia chęć do podjęcia jakichkolwiek ćwiczeń.

Jednak wcale tak być nie musi. O tej porze roku istnieje tak wiele sportów, których uprawianie może sprawić ogromną przyjemność, a także przyczynić się do poprawy naszego zdrowia, samopoczucia oraz kondycji. Narciarstwo jest z pewnością najpopularniejszą dyscypliną zimowego sportu. Również ślizganie się na biegówkach (narciarstwo biegowe) staje się coraz bardziej powszechne. Kiedy poznamy dobrze zasady jazdy na nartach, technikę zjazdu oraz biegu i przekonamy się, że nie będzie to tylko jednoroczna przygoda, warto zastanowić się nad skompletowaniem odpowiedniego sprzętu: nart, kijków, kasku, gogli. Równie ważny jest odpowiedni ubiór, czyli przede wszystkim ciepły, lekki i nieprzemakalny kombinezon, który nie będzie ograniczał naszej swobody ruchu i zapobiegnie przeziębieniu. Produkty te powinny być uszyte z zaawansowanych technologicznie materiałów o wysokich parametrach technicznych, które sprawdzą się nawet w bardzo wymagających warunkach. Potrzebujemy także stabilnych i odpowiednich butów, rękawic, czapki i szalika. Snowboard, czyli jazda na desce występuje w odmianie free style oraz free ride. Wybór deski uzależniony jest od tego, który rodzaj dyscypliny wybierzemy. Łyżwiarstwo najchętniej uprawiane jest w postaci figurowego i szybkiego. Najczęściej jednak stawiamy na jazdę na łyżwach po lodowisku bez elementu współzawodnictwa. Jest to znakomita alternatywa dla popularnych od lat rolek. Również saneczkarstwo jako rekreacyjny zjazd z górki przyjęło się doskonale jako rodzinna i przyjacielska zabawa na śniegu.

Zimowe spacery z szybkim tempie to najłatwiejsze, co możesz wymyślić. Potrzebny jest do tego tylko przewiewny, oddychający strój i wygodne buty. Marsz pomaga w zachowaniu szczupłej sylwetki, ale też dotlenia mózg, poprawia humor i dodaje energii – rześkie powietrze rozbudza jak mocna kawa. Jeśli tradycyjny chód ci się znudził, wypróbuj spacery z kijami. Nordic Walking pomaga w zachowaniu odpowiedniej postawy, odciążą stawy i kręgosłup. Godzinny trening to około 400 kalorii mniej.

Należy jednak pamiętać, że podczas zimowych sportów musimy być bardzo ostrożni, aby sobie nie zaszkodzić. Największą uwagę należy przywiązywać do odpowiedniego ubrania. Najlepiej zaopatrzyć się w specjalistyczną „oddychającą” odzież, która pozwoli nam utrzymać odpowiednią temperaturę ciała w trakcie aktywności, a jednocześnie będzie odprowadzała wodę – pot, który wydzielimy w trakcie ćwiczeń fizycznych. Dobre produkty sportowe to połączenie komfortu, wygody oraz trendów
w modzie. Firma 4F, która od lat wspiera polskich sportowców (w tym roku przygotowała kolekcję Olimpijskiej Soczi 2014) proponuje ubiory, które składają się z trzech linii: defiladowej, sportowej i casualowej. Inspiracją dla projektantki – Ranity Sobańskiej – był zimowy klimat krajobrazu górskiego. Znajdziemy więc odniesienia do połysku zamrożonego śniegu i lodu, a na damskich kurtach zabłyszczą kryształki Swarovskiego. Motywem przewodnim są również wzory stylu etno, uzupełnione nowoczesnymi technologiami, takimi jak laserowo wycinane kieszenie czy srebrzyste zamki wodoodporne. W linii sportowej eksponowane są elementy graficzne z gradacją kolorystyczną w odcieniach szarości, która przechodzi w mocny akcent żywej czerwieni. Odzież typu casual to klasyka z elementami zimowymi, takimi jak: gwiazdki na swetrach i czapkach.

Ewa Chodakowska, najpopularniejsza trenerka fitness w Polsce, stała się ambasadorką marki Adidas Woman. Jak sama mówi, chce żeby kobiety dzięki aktywności fizycznej znalazły potrzebę samorealizacji, zadowolenia z siebie, szczęście i samoakceptację. „Każdy człowiek może odnieść sukces i osiągnąć swój wymarzony cel, gdy jest w stanie oddać się temu w stu procentach” – przekonuje trenerka. Kobiety rozkwitają w jej rękach, ponieważ przechodzą metamorfozę wizualną i umysłową. Nabierają pewności siebie, odnajdują cel i motywację. Pani Ewa wie, jak ważny jest strój do ćwiczeń. Podstawą są dobre buty, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort każdego kroku. Powinny ograniczać ryzyko wystąpienia otarć, posiadać elastyczną podeszwę i dzięki antypoślizgowym elementom zapewniać maksymalną przyczepność. Aktywne kobiety wiedzą także, że dobrze dopasowany biustonosz daje maksymalne wsparcie oraz poprawia komfort treningu – koniecznie zadbaj o to.

Moda na sport to przede wszystkim w tym sezonie kolor, faktura i wzór. Dominować będzie butelkowa zieleń, klasyczna czerń i wszystkie odmiany szarości, beże, biel, czerwień, bordo, kobalt, turkus i granat. Wszędobylskie printy zagoszczą wszędzie: na koszulkach, kurtkach, spodniach, butach. Militarne akcenty, tygrysie cętki, krata – pozwolą stworzyć własny, oryginalny styl. Koszulki za duże przynajmniej o jeden rozmiar, bluzy z wielkimi numerami są wciąż trendy. Ten styl zaczerpnięty został wprost z boisk amerykańskiego footballu. W trendach zadomowiła się na dobre moda proekologiczna. Jednak producenci skorzystają nie tylko z bawełny, ale również z wełny. Dzięki temu ubrania będą nie tylko naturalne, ale również ciepłe. W porównaniu do odzieży wykonanej z poliamidu, staną się również dużo milsze w dotyku.

Żadna sportowa stylizacja nie obejdzie się bez odpowiednich dodatków. Duże miękkie torby i plecaki są idealne na każdy trening, zmieścić w nich możemy wszystko, co potrzebne. Teraz sport to okazja do zaprezentowania ciekawych, praktycznych stylizacji. Dzięki coraz ładniejszym i bardziej pomysłowym, a przy tym funkcjonalnym ubraniom treningowym aktywność fizyczna przestaje kojarzyć się z potem i zmęczeniem, a zaczyna z radością i stylem. Słowem: sportowa zima 2014 roku to dobry styl, wygoda, piękno i oryginalność.

Regularne ćwiczenie jest także doskonałym sposobem na odprężenie oraz zredukowanie nagromadzonego w organizmie stresu.To ponadto doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu w gronie znajomych i rodziny oraz budowanie uczuciowych więzi. Spraw, aby sport i dla Ciebie stał się stylem życia i źródłem pozytywnej energii!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Cytrulina – właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?

    Cytrulina jest aminokwasem, który pełny ważne funkcje w organizmie człowieka. Dzięki swoim właściwościom pomaga m.in. regulować ciśnienie krwi oraz zwiększyć wydolność mięśni. W jakich produktach można znaleźć cytrulinę? Kiedy warto sięgnąć po preparaty z cytruliną? Podpowiadamy. 

  • Suche utonięcia – czym są? W jaki sposób objawia się zespół post-immersyjny?

    Z pozoru niegroźne zachłyśnięcie się płynem, może być niezwykle niebezpieczne, czego potwierdzeniem mogą być dane statystyczne, które wskazują, że około 15% wszystkich utonięć stanowią tzw. suche utonięcia, do których wystarczy naprawdę niewielka ilość wody. Dry drowning definiowane jest jako problem z oddychaniem, występujący po dostaniu się wody do dróg oddechowych. Jak chronić dziecko przed groźnym obrzękiem płuc oraz co robić, kiedy po zabawie w wodzie zauważymy, że nasze dziecko jest wyjątkowo apatyczne i osłabione? Odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.

  • Sparaliżowany po udarze mężczyzna „przemówił” dzięki nowatorskiej neuroprotezie mowy

    Problemy z mową i komunikacją po udarze występują często w przypadku tego urazu mózgu. Anartria, czyli zespół zaburzeń oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych występujący właśnie w tym przypadku jest wywołany uszkodzeniami ośrodków i/lub dróg unerwiających aparat mowy. Przez wiele lat problem ten był nierozwiązywalny, a metody komunikacji osoby chorej opierały się jedynie na literowaniu. Obecne rozwiązanie polega na generowaniu płynnych komunikatów, które pozwalają na tworzenie całych zdań w oparciu o 50 słów. Na czym polega nowatorska metoda  z wykorzystaniem neuroprotezy? Odpowiedź znajduje się w artykule.

  • Parathormon (PTH) – badanie, normy, wskazania. Przyczyny i skutki niedoboru i nadmiaru hormonu przytarczyc

    Badanie stężenia PTH zaleca się przede wszystkim osobom z zaburzeniami przytarczyc, nadciśnieniem, kłopotami nefrologicznymi oraz chorym na nadmierną łamliwość kości (w tym kobietom na etapie i po menopauzie). Wzrost stężenia parathormonu jest skutkiem nieprawidłowej pracy nerek, niedoboru witaminy D3 i zaburzeń metabolizmu wapnia (hipokalcemią i hiperkalcemią), a także fosforanów. Jak się przygotować do oznaczenia poziomu PTH, czy na pobranie krwi trzeba zgłosić się na czczo oraz jak groźne mogą być powikłania związane z zaburzeniami stężenia parathormonu we krwi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Czym jest zespół Ushera? Badanie niemieckich naukowców daje nowe spojrzenie na patologię choroby

    Zespół Ushera to choroba dziedziczona genetycznie od obojga rodziców. Oznacza to, że zarówno matka, jak i ojciec przekazują dziecku po jednej kopii wadliwego genu, co tylko w takiej konfiguracji będzie skutkowało wystąpieniem tzw. głuchoto-ślepoty. Obecny stan wiedzy nie pozwala na doraźne leczenie tej choroby z użyciem środków farmakologicznych, a jedynie kompensacje wady słuchu z użyciem implantu ślimakowego. Najnowsze wyniki badań naukowych pozwalają jednak dostrzec światełko w tunelu, ponieważ jak donoszą niemieccy naukowcy, właśnie odkryto patologiczny mechanizm molekularny, prowadzący do rozwoju choroby, a to w przyszłości może pozwolić na opracowanie skutecznej metody leczenia zespołu Ushera, z wykorzystaniem np. terapii genowej.

  • Kalcytonina (CT) – wskazanie do badania, normy, interpretacja wyników

    Kalcytonina (tyreokalcytonina) to hormon, który odpowiada za regulowanie gospodarki fosforanowej i węglanowej w organizmie. Badanie poziomu CT (ang. calcitonin) wykonuje się głównie podczas diagnostyki i monitorowania rdzeniastego nowotworu gruczołu tarczowego, czyli tarczycy. Prawidłowy (normatywny) wynik stężenia tego hormonu zależy od wielu czynników, w tym także od wieku i płci pacjenta. Diagnostycy i lekarze przyjmują, że kalcytonina jest swoistym markerem nowotworowym w przypadku podejrzenia chorób komórek tarczycy, gdyż te mają zdolność do wydzielania jej w dużej ilości. Jak się przygotować do oznaczenia poziomu kalcytoniny, czy na badanie krwi należy stawić się na czczo i co należy zrobić, kiedy wynik badania stężenia CT we krwi jest za wysoki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij