Wybieramy rodzaj zajęć fitness

Zdrowy styl życia, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna gwarantują dobre samopoczucie oraz harmonię pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. Wykorzystajmy zatem swoje zasoby energetyczne i zacznijmy czerpać przyjemność z aktywności fizycznej.

Wiosna! Stało się! Wreszcie przyszła po miesiącach śnieżnej udręki, jest i mam nadzieję,  że pozostanie u nas ciepła i zielona, aż do końca czerwca, do lata. Ta chyba najpiękniejsza pora roku w wielu z nas wzbudza chęć zrobienia czegoś dla siebie, dla swojej fizyczności. To bardzo dobrze! Z jednej strony mamy potrzebę ‘’naładowania akumulatorów” i przebywania na świeżym powietrzu, spacerowania, biegania, jeżdżenia na rolkach lub rowerze, a z drugiej zaś strony w końcu brakuje nam weny i inspiracji, żeby w tej aktywności fizycznej odnaleźć  coś więcej. Jeżeli chcemy, aby nasz trening był bardziej ukierunkowany i służący podniesieniu poziomu naszej kondycji fizycznej na warto skorzystać z porady trenera lub instruktora.  W tym celu warto wybrać się do klubu fitness.

Aktywność ruchowa – wystarczy chcieć!

Decydując się na podjęcie przez nas wzmożonej aktywności ruchowej pamiętać musimy o wielu ważnych rzeczach. Jeżeli postawimy sobie jakiś cel, to jednym z elementów osiągnięcia sukcesu będzie bez wątpienia nasze zaangażowanie, w tym wypadku systematyczność wykonywanych przez nas ćwiczeń fizycznych. Jeżeli jesteśmy osobami, które dość długo nic nie robiły, to znaczy aktywność ruchową ograniczały do pracy zawodowej i życia codziennego, wizyta w klubie fitness może ograniczyć się do trzech godzinnych sesji treningowych w czasie tygodnia. Jednak gdy nasza ogólnie pojęta kondycja, po dwóch, trzech miesiącach wzrośnie i  jesteśmy osobą ogólnie zdrową, bez przeciwwskazań do ćwiczeń, znajdźmy czas i ochotę na to aby ćwiczyć codziennie.

Jesteś tym, co jesz

Pamiętajmy również o tym jak ważne w naszym życiu codziennym jest to co, ile i kiedy jemy. Aby walczyć z otyłością, bądź chcąc pozbyć się  kilku zbędnych kilogramów, nie stosujmy dowolnej diety przeczytanej w ulubionej kolorowej prasie, ani też nie stosujmy głodówek, po których nie mamy na nic siły, bo przecież zdecydowaliśmy się na systematyczne uczestniczenie w zajęciach fitness. Nasza decyzja o zmianie stylu życia na lepszy i zdrowszy powinna na swojej drodze spotkać oprócz trenera  i instruktora, również dietetyka lub technika żywienia. Będzie nam bez wątpienia łatwiej osiągnąć wymarzony cel i odnieść sukces.

Wybieramy rodzaj ćwiczeń

Skupmy się na tym, co oznaczają zajęć grupowych, jaką intensywnością  się charakteryzują i dla kogo są przeznaczone. Rozpocznijmy zatem od grupy ćwiczeń spokojnych, często relaksujących i rozciągających, ale wpływających także na wzmocnienie naszych mięśni. Tyle w jednym? Jeżeli pod okiem fachowców – tak!

Joga, pilates czy tai-chi.. ?

Najważniejszym trendem ostatnich lat jest ogromny wzrost popularności właśnie zajęć o charakterze mentalnym. Zaliczyć do nich możemy  bez wątpienia TAI-CHI, JOGĘ I PILATES. Zajęcia tego typu wpływają na rozwój naszej gibkości, równowagi i siły, jednych z kilku elementów naszej, tak często zaniedbanej  kondycji fizycznej. Uczestnictwo w regularnych ćwiczeniach rozciągających w całym społeczeństwie jest stosunkowo małe, lecz popularność  tych zajęć dowodzi, że ludzie są bardziej zainteresowani rozwijaniem gibkości, jeśli jest to część większego programu. Tai-chi, joga, czy pilates bez wątpienia  są takimi programami, a rozwijana dzięki nim, m.in.  gibkość  bez wątpienia ma ogromny wpływ na polepszenie świadomości  naszego ciała. Innym aspektem tych zajęć jest wspomniany już wpływ na siłę naszego organizmu. Uzyskamy to poprzez zastosowanie odpowiednich technik i pozycji ćwiczeń ,a przede wszystkim poprzez ich systematyczne wykonywanie. I tak oto poczujemy się jak nowi  - z całym szacunkiem - w  starej skórze. Przed nami  krótki opis niektórych najpopularniejszych mentalnych programów:

  • TAI-CHI – często tłumaczony jako chiński rodzaj walki z własnym cieniem – to rodzaj zajęć polegający na wykonywaniu wolnych, płynnych ruchów tworzących układy, często przy klimatycznej, dalekowschodniej muzyce. Ostatnie badania pokazują, że ludzie ćwiczący tai-chi poprawiają własne poczucie równowagi i siłę funkcjonalną, co zmniejsza ryzyku upadku u starszych ludzi
  • JOGA jest ogólnym terminem odnoszącym się do wielu różnych tradycji jogi. Podstawą dla większości z nich jest hatha-joga, składająca się z różnorodnych pozycji, zwanych asanami. Inną popularną odmianą jest joga Iyengara, która wykorzystuje asany podobne jak w hatha jodze, jednak podczas zajęć odnajdziemy różne przybory, podpórki i wałki dla zwiększania różnorodność ruchów i pozycji. W jodze kładzie się nacisk na zachowanie równowagi ciała i umysłu poprzez koordynację oddychania i właściwych pozycji. Zajęcia  wpływają pozytywnie na pracę narządów wewnętrznych i obniżają poziom stresu.
  • PILATES to kolejna klasa ćwiczeń mająca wielu zwolenników, którą odnajdziemy w ofercie każdego profesjonalnego klubu czy studia fitness. Zajęcia Pilatesa, gdyż nazwa tej formy treningu pochodzi od nazwiska Josepha Pilates, kładą nacisk poprawę siły mięśni głębokich, wpływających na prawidłową postawę naszego ciała, lepszą równowagę i koordynację, jak również poprawiają naszą gibkość. Ćwiczenia Pilatesa nie przeciążają stawów, wiązadeł i ścięgien, w łagodny sposób rozwijają muskulaturę i zapewniają pełną kontrolę nad własnym ciałem.  Wpływają na smukłość sylwetki okolic bioder, ud i brzucha, a ich istotą są długie izometryczne połączone z ćwiczeniami oddechowymi. W gruncie rzeczy metoda Pilatesa ma właściwości rehabilitacyjne, więc każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Aerobic - od tego się zaczęło

Wyżej opisane formy ćwiczeń odnajdziemy bez wątpienia w grafiku zajęć klubów fitness. Nie należą jednak do grupy zajęć aerobiku, czyli tej formy ruchu dzięki której wszystko się rozpoczęło. W roku 1967 dr. Kenneth Cooper w swojej pionierskiej książce pt. Aerobics, jako jeden z pierwszych naukowców propagował znaczenie regularnej aktywności fizycznej. Stworzony przez niego Cooper Aerobic Point System położył  ogromny nacisk na różnorodność ćwiczeń tlenowych, które wpływają na zachowanie zdrowego serca i układu naczyniowego.  Koncepcja wykorzystywania różnych rodzajów aktywności jako części całego programu zajęć tlenowych znana była pod nazwą treningu przekrojowego, a w  latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku została rozwinięta o formę uprawianą na sali przy muzyce , funkcjonującą pod ogólną nazwą Aerobik. Kolebką tych właśnie zajęć  były Stany Zjednoczone, a ich propagatorką i prekursorką medialną na ogromną skalę była znana aktorka Jane Fonda.

Zajęcia aerobiku ewoluowały przez ponad trzydzieści lat, aby obecnie funkcjonować  pod wieloma nazwami. Ich główny cel został jednak niezmieniony. Uczestnicząc w nich podnosimy na wyższy poziom naszą wytrzymałość. Bez wątpienia nasze samopoczucie staje się lepsze, gdyż ćwiczenia fizyczne, nie tylko tego rodzaju, wpływają na wydzielanie endorfin, tzw. hormonów  szczęścia, a utracone podczas ćwiczeń kalorie pozwalają zgubić zbędne kilogramy… Mamy więc kolejny pomysł na wypełnianie wolnego czasu, zapiszmy się na zajęcia aerobiku! A teraz rozszyfrujmy kilka nazw z nim związanych.

  • FAT BURNING to znakomity trening aerobowy o średniej intensywności  na stałym poziomie, do 70 % maksymalnego tętna wysiłkowego, bazujący na prostych lub średnio złożonych choreografiach;
  • DANCE / HIP HOP, LATINO, JAZZ, TECHNO, NEW STYLE, RAGGA, SALSA / zajęcia te charakteryzują się oryginalnymi choreografiami do muzyki w danym klimacie muzycznym, są świetnym treningiem wytrzymałości, często o zmiennej intensywności, pomagają kształtować koordynację i poczucie rytmu;
  • STEP to zajęcia choreograficzne na platformie zwanej stepem, uczestnictwo w zajęciach w średnim stopniu  wspomaga proces spalania tkanki tłuszczowej, podnosi wytrzymałość i wzmacnia mięśnie nóg i obręczy biodrowej;
  • INDOOR CYCLING / SPINNING, AEROBIKING / trening o bardzo zróżnicowanym poziomie na specjalnych rowerach stacjonarnych, w zależności od rodzaju zajęć pomagają spalać tkankę tłuszczową, kształtować siłę i wytrzymałość;
  • AEROBOXING / TAE-BO, MARTIAL ARTS / to bardzo intensywny trening z elementami sportów walki /boksu, karate i kickboxingu / bazujący na kształtowaniu techniki uderzeń i kopnięć w bardziej, lub mniej skomplikowanych choreografiach;

    Uczestnictwo w wymienionych i opisanych powyżej formach  zajęć  fitness pozwoli nam na polepszenie naszej kondycji wykorzystując maty, stepy i  rowery stacjonarne. Nie możemy jednak zapomnieć o tych, którzy lubią ‘’siłować się’’ i  podczas zajęć wykorzystywać drobny sprzęt fitness taki jak  ciężarki, ekspandery ,sztangi fitness i  obciążenia na nogi. Tego typu zajęcia z przyborami to kolejna forma ćwiczeń na sali fitness, tym razem kształtująca u nas wytrzymałość siłową.
     
  • TBC  /Total body conditioning / to kompleksowy zestaw ćwiczeń wzmacniających wszystkie duże partie mięśniowe z wykorzystaniem przyborów / ciężarki, ekspandery, gumy , stepy / doskonały dla początkujących jak i zaawansowanych;
  • ABT / ABS, BNP, BBS, / te skróty to polsko i angielsko brzmiące nazwy wzmacnianych partii mięśniowych, a w tym wypadku to rodzaje treningów dolnych części ciała – nóg, pośladków i brzucha połączonych z rozciąganiem / stretchingiem;
  • BODY  BAR /MAGIC BAR, BODY PUMP, REP REEBOK / trening z wykorzystaniem sztang fitness z regulowanym obciążeniem,  mający wpływ na rozwój siły i wytrzymałości mięśniowej;
  • FINAL CUTS /F.I.R.E. / to jeden z niewielu programów w klubach fitness bazujący na treningu funkcjonalnym/ bez przyborów lub z ciężarkami i na stepie/, czyli takim, który pozwala nam wzmocnić bezpośrednio mięśnie najbardziej uaktywniane w życiu codziennym; trening oparty na kombinacjach ruchów, od prostych, do złożonych;

    Jeżeli do tej pory, po przeczytaniu opisów do tak wielu form rekreacji ruchowej, nie znaleźli Państwo odmiany zajęć interesującej Was, pozostaje mi tylko zaproszenie do klubu fitness, aby naocznie przekonać się jak to wygląda i mam nadzieję niedługo Was tam spotkać.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus