Przegląd kiełków, część 1
Katarzyna Szulik

Przegląd kiełków, część 1

Są dostępne przez cały rok i nawet w środku zimy kuszą smakiem dojrzałych warzyw. Mowa o kiełkach, które można wyhodować we własnej kuchni mając do dyspozycji wyłącznie słoik i ligninę lub profesjonalną kiełkownicę. Kiełki nabierają szczególnego uroku wiosną, jako świeży dodatek do nowalijkowych sałatek, który często przewyższa swoich dojrzałych krewniaków pod kątem zawartości składników odżywczych.

W pierwszej części przeglądu kiełków przyjrzymy się ich najpopularniejszych odmianom, które można znaleźć na sklepowych półkach.

Rzodkiewka

Rzodkiewki ze straganu bywają wodniste i pozbawione smaku, ale smak kiełków zawsze jest ostry i zdecydowany dzięki zawartemu w nich olejkowi gorczycowemu. Warto je jeść nie tylko ze względu na te walory, ale też szereg prozdrowotnych składników działających m.in. odkażająco, odtruwająco i moczopędnie. Kiełki rzodkiewki zawierają witaminy A, z grupy B (w tym inozytol, czyli witaminę B16 odpowiedzialną za poprawę samopoczucia), C i E, a także białko, kwasy omega-3 i błonnik konieczny dla dobrego trawienia. Składniki mineralne zawarte w kiełkach to wapń, żelazo, potas, cynk i siarka. W przekąsce znajdziemy również PABA, czyli kwas para-aminobenzoesowy występujący przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. PABA ma funkcje krwiotwórcze, chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem, opóźnia powstawanie zmarszczek i może również zapobiegać wypadaniu włosów oraz hamować siwienie.

Słonecznik

Kiełki słonecznika należą do jednych z największych, dlatego świetnie sprawdzają się jako składnik sałatek na równi z liśćmi sałaty, a ich delikatny smak powinien przypaść do gustu każdemu. Kiełki słonecznika mają mnóstwo witamin, w tym A, z grupy B, C, D, E oraz K, a do tego składniki mineralne, zarówno popularne, jak i bardzo rzadkie, w tym wapń, żelazo, fosfor, cynk, krzem, sód, jod, mangan, kobalt, fluor oraz miedź. W kiełkach znajdziemy również nienasycone kwasy tłuszczowe, upiększający koenzym Q10, sporo białka, saponiny (działają moczopędnie i odkażająco), albuminy (zapobiegają obrzękom), taniny i lignany o działaniu antynowotworowym oraz pektyny, które redukują poziom złego cholesterolu.

Lucerna

Lucerna jest niepozorną rośliną łąkową, ale jej kiełki kryją w sobie sporo prozdrowotnych składników. Charakteryzuje je bardzo łagodny smak, a dzięki wyjątkowym właściwościom będą dobrym dodatkiem do kobiecej diety. Kiełki lucerny zawierają fitoestrogeny, czyli „roślinny” odpowiednik estrogenów łagodzący objawy menopauzy, a także witaminy A i E uważane za „witaminy młodości”. Do tego dochodzą witaminy z grupy B (w tym B1, B2, B3, B5, B6, B9) oraz C i składniki mineralne takie jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, krzem, sód, miedź, mangan, siarka oraz selen.

Kiełki lucerny zawierają również lecytynę wspomagającą aktywność umysłową, beta-karoten wzmacniający wzrok, odporność i poprawiający kondycję skóry, a także moczopędne saponiny.

Brokuł

Brokuły są cenionym składnikiem diety między innymi dzięki wysokiej zawartości sulforafanu, czyli przeciwutleniacza o bardzo silnym działaniu, który zapobiega powstawaniu nowotworów, w tym raka prostaty, jelita grubego, piersi czy płuc. Chcący uchronić się przed nowotworem powinni jednak zamienić dojrzale brokuły na ich kiełki, które zawierają nawet do 30 razy więcej sulforafanu. Kiełki warzywa to również źródło witamin, w tym A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E oraz K, a także składników mineralnych, takich jak, żelazo, magnez, wapń, fosfor, potas, cynk. Ponadto, kiełki brokułu obniżają wysokie ciśnienie krwi, pomagają zapobiegać udarom mózgu i wzmacniają układ nerwowy. Wykazują również działanie antybakteryjne, również w stosunku do bakterii Helicobacter Pylori mogących prowadzić do wrzodów i nowotworów żołądka.

Soczewica

Kiełki soczewicy będące składnikiem wielu mieszanek kiełków są kolejnymi, które powinny znaleźć się w kobiecej diecie. Są bogatym źródłem kwasu foliowego niezbędnego dla prawidłowego rozwoju dziecięcego mózgu oraz układu nerwowego. W kiełkach znajdziemy również witaminy z grupy B, a także A, K oraz C, która występuje w kiełkach soczewicy w wyjątkowo dużych ilościach, podobnie jak białko. Wśród składników mineralnych znalazły się wapń, magnez, fosfor, potas i cynk. Do tej puli dodać trzeba omawiany wcześniej beta-karoten i PABA, lecytynę, błonnik i inozytol. Kiełki soczewicy mają sporo węglowodanów, ale niski indeks glikemiczny, więc będą zdrową przekąską dla cukrzyków.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij