Jak ustrzec dziecko przed żywnością typu fast food?
Ewa Gąsecka

Jak ustrzec dziecko przed żywnością typu fast food?

Gdybyśmy dosłownie czerpali treści zawarte w reklamach moglibyśmy na przykład dojść do wniosku że rodziny jedzące obiady „z papierka” są zdrowe, szczęśliwe i żyjące w idealnej harmonii. Na szczęście my, dorośli mamy do tego dystans, ale pamiętajmy, że oglądają to również nasze dzieci i ich odbiór może być zupełnie inny.

Programy dotyczące zdrowego żywienia – o zaletach picia mleka czy jedzeniu pięciu porcji warzyw – mają budżety wielokrotnie mniejsze niż reklamy fast food. Według amerykańskich danych, popularna sieć fast-food wydaje na cele reklamowe miliard dolarów, a cały przemysł spożywczy 25 miliardów rocznie.

Reklamy telewizyjne pokazują niemal wyłącznie szczupłych, zdrowo wyglądających ludzi, korzystających z reklamowanych produktów, jedzących hamburgery, frytki, pijących colę i inne słodkie napoje. Stoi to oczywiście w sprzeczności z rzeczywistością – gdyby gwiazdy filmowe jadły na co dzień to co reklamują, wyglądały by inaczej. Z drugiej strony nikt nie kupiłby hamburgera reklamowanego przez otyłą osobę.

Wpływ reklamy na dzieci

Czy oglądanie telewizji lub buszowanie w internecie, gdzie też spotyka się dużo reklam jedzenia może mieć faktyczny wpływ na problemy związane z jedzeniem, aktywnością fizyczną i wagą?

Czasami ten wpływ może mieć charakter bezpośredni - gdy widzimy reklamę czekolady nabieramy na nią ochoty, idziemy do kuchni aby sięgnąć po podobny produkt. Także nasze dziecko ma ochotę spróbować polecanej przez swojego idola nowości.

Czasami powiązanie jest bardziej skomplikowane – nastolatki wzorem aktorek czy modelek promowanych w mediach za wszelka cenę pragną mieć podobna sylwetkę, chłopcy widząc umięśnionych mężczyzn mogą sięgnąć po niezdrowe środki zwiększające masę mięśniową.

To, co mogą zrobić rodzice to nauczyć swoje dzieci krytycznego podejścia do tego, co widzą w telewizji, czasopismach i internecie.

Nastolatki muszą wiedzieć że aktorki i modelki w rzeczywistości nie wyglądają tak jak na zdjęciach, poddanych obróbce komputerowej. Należy skłonić je do refleksji, czy możliwe jest osiągnięcie sylwetki modelki po dwutygodniowym jedzeniu reklamowanych płatków albo dlaczego rodzina je na niedzielny obiad pełne chemii „danie w kilka minut”?

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij