Jajka a cholesterol
Maria Brzegowy

Jajka a cholesterol

W kontekście zwiększonego ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, jajka to temat stale wypływający w sieci i mediach pisanych. Jednego roku są absolutnie złe i zakazane, kolejnego – za sprawą zwolenników alternatywnych diet – niezwykle potrzebne i odżywcze. Temat jaj to temat aktualny również i w okresie Świąt Wielkanocnych, kiedy to (prawdopodobnie) spożywamy ich najwięcej.

Jajka, a cholesterol – czy cholesterol w jajkach ma wpływ na jego stężenie we krwi?

Niestety tak i nie mówimy tu tylko o osobach cierpiących na przykładowo cukrzycę typu 2., u których ta zależność jest już potwierdzona, ale i o tych w 100% zdrowych. Dowód? W 2015 roku przeprowadzono badanie z udziałem ponad 23 tysięcy osób – zdrowych, bez epizodów chorób serca, z prawidłowym lipidogramem. Konsumenci o niskim spożyciu jaj zostali scharakteryzowani jako Ci, którzy sięgali po dwa jajka na tydzień. Ci o wysokim spożyciu – siedem tygodniowo. Efekt? Im więcej jaj zjadali uczestnicy badania, tym wyższy okazywał się stopień zwapnienia tętnic wieńcowych, co przekładało się na ryzyko chorób serca w przyszłości. Dodatkowy, silny negatywny efekt obserwowano u osób z nieprawidłową masą ciała oraz spożywających zbyt mało warzyw.

Nie ma wątpliwości na to, że jajka przekładają się na zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, również u osób całkowicie zdrowych. W istotny sposób podwyższają one stężenie cholesterolu całkowitego we krwi oraz obniżają stosunek HDL do LDL (czyli potocznie mówiąc: stosunek tzw. „dobrego cholesterolu” do „złego”).

Dowiedz się więcej, jak wygląda badanie poziomu LDL , jak się do niego przygotować i interpretować wyniki

Czego unikać przy wysokim cholesterolu?

Powyższy wniosek nie pozostawił niestety złudzeń – jaja niekorzystnie wpływają na nasz lipidogram. Wśród „winowajców” znajduje się jednak więcej produktów (i zachowań):

  • mięso – zwłaszcza to czerwone i wysoko przetworzone, czyli wędliny, kiełbasy i konserwy. Za szkodliwe uznała je też Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Nie bez znaczenia jest również fakt, że wysokie jego spożycie sprzyja nadwadze/ otyłości, co również dodatnio koreluje z podwyższonym stężeniem cholesterolu;
  • tłuste produkty mleczne – czyli tłuste, pełne mleko i jego przetwory, w tym ser żółty oraz masło. Ich wpływ na nasz organizm nie jest jednoznaczny, ale ze względu na badania potwierdzające ich związek z wyższym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, zaleca się wybór raczej odtłuszczonych produktów;
  • wysoko-przetworzona żywność, desery, słodycze, fast-food – to źródło nasyconych kwasów tłuszczowych niekorzystnie wpływających na nasz organizm, a także „puste kalorie” zwiększające udział energii ogółem w naszej diecie (czyli znów ryzyko nadwagi / otyłości);
  • siedzący tryb życia – to oczywiste, brak aktywności fizycznej sprzyja dodatkowym kilogramom – o tym wspominaliśmy już wcześniej.
Badania naukowe sugerują, że korzystne efekty w odniesieniu do profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, można uzyskać opierając się o założenia diety roślinnej. Dane epidemiologiczne sugerują, że weganie oraz wegetarianie rzadziej zapadają na te choroby.

Powiązane produkty

Jajka w Święta Wielkanocne – czy naprawdę jest ich tak dużo?

Większość specjalistów dietetyki powie, że umiejętne, umiarkowane spożycie niekoniecznie najzdrowszych dla nas produktów, nie spowoduje niebezpiecznych zmian w naszym organizmie. Do takich sytuacji można zaliczyć m.in. święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, kiedy to z niecierpliwością czekamy, aż będzie można usiąść do suto zastawionego stołu. W czasie wiosennych świąt, w polskiej tradycji przewiduje się sporą ilość dań opartą o rzeczone jaja – jajka do święcenia i często „ukradkiem” zjadane jako pierwsze w drodze powrotnej, jajka nadziewane, jajka w barszczu białym, sałatce jarzynowej i w majonezie do niej dodawanym. Do tego jajka w przeróżnych ciastach oraz w innych deserach. Stanowczo jest to więc ilość, która przekracza omawiany umiar.

Jak przetrwać Święta Wielkanocne?

Trudno się dziwić, że tradycji nie chcemy zmieniać, zwłaszcza jeśli kultywuje się ją w naszej rodzinie bardzo mocno i na same święta przygotowuje mnóstwo dań z najlepszych składników. Trudno się też oprzeć babci czy mamie, która dokrawa kolejną porcję sernika czy serwuje ulubioną sałatkę z dzieciństwa. Jakkolwiek dietetyk zalecałby „chwilowy luz”, tak należy pamiętać, że niestety nie ma nic za darmo. Idąc do salonu samochodowego, oczekujemy, że za duże pieniądze, otrzymamy pełnowartościowy produkt. Tak samo jest i z naszym organizmem – jeśli chcemy od niego dostać wszystko to co najlepsze – musimy się postarać. Dodatkową uwagę stanowi fakt, że często na samych świętach nie poprzestajemy – kontynuujemy dojadanie również i w dni poświąteczne. To tylko potęguje problem. 

Dlatego spróbuj w tym roku:

  • przygotowując tradycyjną sałatkę jarzynową z majonezem, zmniejszyć ilość krojonych w niej jaj o połowę. W przypadku majonezu – spróbuj jego część zastąpić naturalnym jogurtem;
  • staraj się przygotowywać sałatki do których nie trzeba dodawać jajek, np. lekką grecką czy mix sałat z wiosennymi warzywami i delikatnym vinegretem na bazie świeżej oliwy, soku z cytryny i odrobiny miodu;
  • poszukaj przepisów na ciasta pieczone z małą ilością jaj albo na samych białkach – np. na pieguska;jeśli na „zimnej płycie” planujesz nadziewane jajka, wykorzystaj same białka, bez żółtek. Nie dodawaj ich do farszu;
  • barszcz biały / żurek serwowany o poranku / na obiad, niech czaruje raczej cudownie pachnącym, wiejskim chlebem – nie jajkami czy kiełbasą. Na talerz nałóż nie więcej jak połówkę małego jajka oraz kilka plasterków „wiejskiej” – wystarczy;
  • to już prawie wiosna – ruszaj się jak najwięcej! Im mniej spędzisz przy stole – tym lepiej dla Twojego lipidogramu (i całego organizmu!).
  1. Choi Y. i in.., 2015, Egg consumption and coronary artery calcification in asymptomatic men and women, „Atherosclerosis", 241, 2, 305–312.
  2. Parol D., Mamcarz A., 2015, Diety roślinne w kontekście chorób układu sercowo-naczyniowego, „Folia Cardiologica", 10, 2,  92-9.

 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij