Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar
Alicja Świątek

Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

Pękające kąciki ust, chroniczne zmęczenie, pogorszony wzrok – to tylko kilka przykładów objawów, jakie niesie za sobą niedobór witaminy B2. Ryboflawina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu i jest rozpuszczalna w wodzie. Zażywana wraz z innymi witaminami aktywuje ich działanie w organizmie. Jakie produkty zawierają w sobie ryboflawinę, kiedy i jak zażywać witaminę B2 w formie suplementów diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Witamina B2, nazywana także ryboflawiną, występuje we wszystkich tkankach organizmu. Podstawową jej funkcją jest udział w powstawaniu kluczowych koenzymów, które biorą udział w licznych procesach metabolicznych. Niedobory ryboflawiny najczęściej dotyczą osób starszych, narażonych na przewlekły stres, ze zwiększoną intensywnością ćwiczeń fizycznych oraz u alkoholików. Co ciekawe, witamina ta jest odporna na działanie temperatury, jednak ulega rozkładowi pod wpływem światła. Dlatego naturalne źródła tego składnika, takie jak mleko i przetwory mleczne, należy przechowywać w ciemnych opakowaniach.

Ryboflawina – rola witaminy B2 w organizmie

Witamina B2 jest kluczowym substratem syntezy istotnych koenzymów związanych z dostarczaniem energii, które uczestniczą w procesach utleniania i redukcji. Ryboflawina bierze także udział w przebiegu podstawowych szlaków metabolicznych oraz przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Dodatkowo koenzymy powstające z witaminy B2 uczestniczą w metabolizmie niektórych leków, przemianach folianów (witamina B9) oraz witamin B3 i B5. Ryboflawina występuje również w siatkówce oka, gdzie przeciwdziała zaćmie oraz uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesu widzenia o zmierzchu. Pełni ważną funkcję we właściwym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz nerwowego.

Dawkowanie witaminy B2

Według norm opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia rekomendowana ilość przyjętej na dobę witaminy B2 u kobiet wynosi 1,1 mg, natomiast u mężczyzn 1,3 mg. Jednak w zależności od wielu czynników, jak m.in.: wiek, płeć, stan zdrowia organizmu, aktywnością fizyczną zapotrzebowanie na witaminę B2 może się różnić. Przeważnie dobowe zapotrzebowanie na ryboflawinę wynosi od około 1 mg do około 3 mg. Natomiast w lecznictwie, w wyjątkowych przepadkach, podawane są znacznie większe dawki ryboflawiny. Wówczas w przypadku bólów migrenowych podaje się pod kontrolą lekarza nawet 50 – 400 mg.

Objawy i skutki niedoboru witaminy B2

Niedobór (awitaminoza) witaminy B2 nie jest powszechny, a jeśli już występuję, najczęściej dotyczy osób starszych, sportowców ze zwiększoną intensywnością aktywności fizycznej, a także pacjentów z chorobą alkoholową. W wyniku niedoborów witaminy B2 prowadzących do obniżenia wydolności procesu oddychania tkankowego, dochodzi do wzmożonego złuszczania błony śluzowej i pękania kącików warg, zapalenia skóry, niedokrwistości, zajadów w kącikach ust. Długotrwały niedobór skutkuje pogorszeniem wzroku, stanem zapalnym rogówki i tęczówki, łzawieniem, a niekiedy nawet światłowstrętem.

U dzieci zbyt niski poziom ryboflawiny może spowodować spadek masy ciała oraz zatrzymanie rozwoju umysłowego. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2 występuje u osób narażonych na przewlekły stres. W tej grupie ludzi, pod wpływem niekorzystnych czynników, dochodzi do zwiększonej produkcji hormonów stresu (np. kortyzolu), które powodują ubytek naturalnego zasobu ryboflawiny.

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B2

W dotychczasowych badaniach nie wykazano wpływu nadmiaru witaminy B2 na organizm człowieka, poza zmianą zabarwienia moczu na ciemnożółtawą. Ponadto po doustnym spożyciu ryboflawiny w dawce powyżej 27 mg/dobę, jej wchłanianie ulega znacznemu osłabieniu, a jej nadmiar usuwany jest z moczem.

Jakie są źródła witaminy B2?

W organizmie człowieka niewielkie ilości witaminy B2 są syntetyzowane przez bakterie jelitowe zasiedlające przewód pokarmowy. Jednakże są one niewystarczające do pokrycia pełnego zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego wraz z codziennym pożywieniem należy dostarczać  produkty, będące źródłem tej witaminy. Składnikami bogatymi w witaminę B2 są: przetwory mięsne zwłaszcza podroby, mleko i przetwory mleczne, jaja, oraz warzywabrokuły, brukselka, szpinak. Ponadto niektóre produkty, takie jak płatki śniadaniowe oraz pokarmy zbożowe wzbogaca się dodatkiem ryboflawiny.

Suplementy – którą witaminę B2 wybrać?

Zgodnie z wytycznymi zespołu do spraw suplementów diety maksymalna ilość ryboflawiny w suplementach diety dedykowanym osobom dorosłym wynosi 40 mg/dobę. Zazwyczaj witamina B2 podawana jest w postaci suplementów multiwitaminowych lub kompleksu witamin z grupy B. Wskazane jest łączenie witaminy B2 z innymi witaminami z tej grupy, jak B3 (kwas nikotynowy) i B6 (pirydoksyna), ponieważ ryboflawina aktywuje ich działanie. Zalecane jest przyjmowanie produktów z ryboflawiną w dawkach podzielonych. Nie ma większego znaczenia natomiast pora dnia, w której przyjmowany jest preparat, ani to, czy przyjmowanie witaminy B2 ma miejsce przed, czy po posiłku Niektóre badania wskazują jednak, że witaminy rozpuszczalne w wodzie lepiej zażywać w pewnym odstępie od zjedzenia tłustej potrawy, ponieważ tłuszcz może zaburzyć ich wchłanianie. Ponadto zażywanie witamin z grupy B na czczo może wywołać nieprzyjemne uczucie mdłości.

  1. K. Stoś, Uchwała nr 13-2019 Zespołu ds. Suplementów Diety z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej maksymalnej dawki ryboflawiny (witaminy B2), „gis.gov.pl” [online],  https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2019/11/uchwa%C5%82a-nr-13_2019-wit.-B2.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  2. D. Różańska i in. Wpływ procesów kulinarnych na zawartość wybranych witamin w żywności. Cz. II Tiamina, Ryboflawina, niacyna, „ptfarm.pl” [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/3/BR%203-2013%20s.%20250-257.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  3. Praca zbiorowa, Witaminy prawda i mity, „biotechnologia.wpt.uni.opole.pl” [online],  http://biotechnologia.wpt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/WITAMINY-PRAWDA-I-MITY.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  4. N. Barnasz, A. Dobosz, Witaminy w pigułce. Witamina B1, „jagiellonskiecentruminnowacji.pl” [online],
  5. https://www.jagiellonskiecentruminnowacji.pl/wp-content/uploads/2019/01/witamina_b1.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  6. U. Strunz, Witaminy czy i dlaczego pomagają. Kiedy i jak bezpiecznie je stosować, „wydawnictwovital.pl” [online], https://wydawnictwovital.pl/wp-content/uploads/2018/01/Witaminy-czy-i-dlaczego-pomagaja-_sklad_edited.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Niedobór magnezu – przyczyny, objawy, suplementacja przy hipomagnezemii

    Niedobór magnezu może być spowodowany wieloma czynnikami, m.in.: niedostateczną ilością tego pierwiastka w diecie, zaburzeniami wchłaniania, przyjmowaniem niektórych leków, nadmiernym spożyciem alkoholu, a także narażeniem na przewlekły stres. Objawy hipomagnezemii to przede wszystkim zmęczenie i osłabienie, skurcze oraz drżenie mięśni, nudności, rozdrażnienie, bezsenność, bóle głowy. Jak uzupełnić niedobory magnezu? 

  • Bacopa monnieri – działanie ekstraktu roślinnego eliksiru życia. Czy suplementowanie bakopy drobnolisej pomaga się szybciej uczyć?

    Bacopa monnieri, czyli bakopa drobnolistna, jest suplementem diety polecanym przed istotnymi egzaminami, jak matura czy sesja, wspomagając pamięć i koncentrację. Korzystnie wpływa na kondycję skóry i włosów. Suplementowanie Bacopa zalecane jest także w trakcie terapii chorób neurodegradacyjnych, takich jak Alzhaimer lub Parkinson. Przez niektórych nazywana jest „eliksirem życia", ponieważ poprawia samopoczucie, łagodzi stres i napięcie. Dodatkowo ma także działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Jak suplementować Bacopa monnieri, czy kobiety w ciąży mogą zażywać ten preparat oraz na jaki procent standaryzacji suplementu zwrócić uwagę, kupując Brahmi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Rutyna a rutozyd – czy jest między nimi różnica? Właściwości, działanie, suplementy i naturalne źródła rutyny

    Rutyna to popularna nazwa stosowana dla grupy flawonoidów, które prawidłowo określa się mianem rutozydu. Posiada wiele zastosowań zarówno w lecznictwie, jak i kosmetyce. Ma silne właściwości przeciwutleniające, neutralizuje reaktywne formy tlenu, uelastycznia naczynia krwionośne i chroni je przed uszkodzeniami. Jest stosowana jako jeden ze składników kompleksów multiwitaminowych, które wspierają odporność. Zwiększa przyswajalność żelaza, przez co przy dłuższej suplementacji może wywoływać wytrącanie się kryształków w moczu. Z którymi lekami i mikroelementami nie powinno się łączyć rutyny, która cera najwięcej zyska przy stosowaniu preparatów z rutozydem oraz jaka jest wskazana dawka dzienna tego suplementu diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • PABA – co to jest? Jakie ma właściwości? Czy witamina B10 to cudowny suplement na siwienie i zmarszczki?

    PABA, czyli kwas para-aminobezoesowy, to substancja, którą wykorzystuje się zarówno w terapii poważnych problemów zdrowotnych, np. zaburzeń płodności, jak i w opóźnianiu momentu pojawienia się siwych włosów i zmarszczek mimicznych. PABA wpływa na pigmentację włosów, dzięki czemu dłużej zachowują swój kolor. Ponadto chroni skórę przez szkodliwym działaniem promieni UV, spowalniając powstawanie zmarszczek. Ponadto odpowiada za syntezę kwasu foliowego (witaminy B9), który jest zalecany kobietom w ciąży i tym planującym bycie mamą, ponieważ przeciwdziała powstawaniu wad cewy nerwowej.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij