Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar - portal DOZ.pl
Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar
Alicja Świątek

Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

Pękające kąciki ust, chroniczne zmęczenie, pogorszony wzrok – to tylko kilka przykładów objawów, jakie niesie za sobą niedobór witaminy B2. Ryboflawina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu i jest rozpuszczalna w wodzie. Zażywana wraz z innymi witaminami aktywuje ich działanie w organizmie. Jakie produkty zawierają w sobie ryboflawinę, kiedy i jak zażywać witaminę B2 w formie suplementów diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Ryboflawina – rola witaminy B2 w organizmie

Witamina B2 jest kluczowym substratem syntezy istotnych koenzymów związanych z dostarczaniem energii, które uczestniczą w procesach utleniania i redukcji. Ryboflawina bierze także udział w przebiegu podstawowych szlaków metabolicznych oraz przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Dodatkowo koenzymy powstające z witaminy B2 uczestniczą w metabolizmie niektórych leków, przemianach folianów (witamina B9) oraz witamin B3 i B5. Ryboflawina występuje również w siatkówce oka, gdzie przeciwdziała zaćmie oraz uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesu widzenia o zmierzchu. Pełni ważną funkcję we właściwym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz nerwowego.

Dawkowanie witaminy B2

Według norm opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia rekomendowana ilość przyjętej na dobę witaminy B2 u kobiet wynosi 1,1 mg, natomiast u mężczyzn 1,3 mg. Jednak w zależności od wielu czynników, jak m.in.: wiek, płeć, stan zdrowia organizmu, aktywnością fizyczną zapotrzebowanie na witaminę B2 może się różnić. Przeważnie dobowe zapotrzebowanie na ryboflawinę wynosi od około 1 mg do około 3 mg. Natomiast w lecznictwie, w wyjątkowych przepadkach, podawane są znacznie większe dawki ryboflawiny. Wówczas w przypadku bólów migrenowych podaje się pod kontrolą lekarza nawet 50 – 400 mg.

Polecane dla Ciebie

Objawy i skutki niedoboru witaminy B2

Niedobór (awitaminoza) witaminy B2 nie jest powszechny, a jeśli już występuję, najczęściej dotyczy osób starszych, sportowców ze zwiększoną intensywnością aktywności fizycznej, a także pacjentów z chorobą alkoholową. W wyniku niedoborów witaminy B2 prowadzących do obniżenia wydolności procesu oddychania tkankowego, dochodzi do wzmożonego złuszczania błony śluzowej i pękania kącików warg, zapalenia skóry, niedokrwistości, zajadów w kącikach ust. Długotrwały niedobór skutkuje pogorszeniem wzroku, stanem zapalnym rogówki i tęczówki, łzawieniem, a niekiedy nawet światłowstrętem.

U dzieci zbyt niski poziom ryboflawiny może spowodować spadek masy ciała oraz zatrzymanie rozwoju umysłowego. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2 występuje u osób narażonych na przewlekły stres. W tej grupie ludzi, pod wpływem niekorzystnych czynników, dochodzi do zwiększonej produkcji hormonów stresu (np. kortyzolu), które powodują ubytek naturalnego zasobu ryboflawiny.

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B2

W dotychczasowych badaniach nie wykazano wpływu nadmiaru witaminy B2 na organizm człowieka, poza zmianą zabarwienia moczu na ciemnożółtawą. Ponadto po doustnym spożyciu ryboflawiny w dawce powyżej 27 mg/dobę, jej wchłanianie ulega znacznemu osłabieniu, a jej nadmiar usuwany jest z moczem.

Jakie są źródła witaminy B2?

W organizmie człowieka niewielkie ilości witaminy B2 są syntetyzowane przez bakterie jelitowe zasiedlające przewód pokarmowy. Jednakże są one niewystarczające do pokrycia pełnego zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego wraz z codziennym pożywieniem należy dostarczać  produkty, będące źródłem tej witaminy. Składnikami bogatymi w witaminę B2 są: przetwory mięsne zwłaszcza podroby, mleko i przetwory mleczne, jaja, oraz warzywabrokuły, brukselka, szpinak. Ponadto niektóre produkty, takie jak płatki śniadaniowe oraz pokarmy zbożowe wzbogaca się dodatkiem ryboflawiny.

Suplementy – którą witaminę B2 wybrać?

Zgodnie z wytycznymi zespołu do spraw suplementów diety maksymalna ilość ryboflawiny w suplementach diety dedykowanym osobom dorosłym wynosi 40 mg/dobę. Zazwyczaj witamina B2 podawana jest w postaci suplementów multiwitaminowych lub kompleksu witamin z grupy B. Wskazane jest łączenie witaminy B2 z innymi witaminami z tej grupy, jak B3 (kwas nikotynowy) i B6 (pirydoksyna), ponieważ ryboflawina aktywuje ich działanie. Zalecane jest przyjmowanie produktów z ryboflawiną w dawkach podzielonych. Nie ma większego znaczenia natomiast pora dnia, w której przyjmowany jest preparat, ani to, czy przyjmowanie witaminy B2 ma miejsce przed, czy po posiłku Niektóre badania wskazują jednak, że witaminy rozpuszczalne w wodzie lepiej zażywać w pewnym odstępie od zjedzenia tłustej potrawy, ponieważ tłuszcz może zaburzyć ich wchłanianie. Ponadto zażywanie witamin z grupy B na czczo może wywołać nieprzyjemne uczucie mdłości.

  1. K. Stoś, Uchwała nr 13-2019 Zespołu ds. Suplementów Diety z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej maksymalnej dawki ryboflawiny (witaminy B2), „gis.gov.pl” [online],  https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2019/11/uchwa%C5%82a-nr-13_2019-wit.-B2.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  2. D. Różańska i in. Wpływ procesów kulinarnych na zawartość wybranych witamin w żywności. Cz. II Tiamina, Ryboflawina, niacyna, „ptfarm.pl” [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/3/BR%203-2013%20s.%20250-257.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  3. Praca zbiorowa, Witaminy prawda i mity, „biotechnologia.wpt.uni.opole.pl” [online],  http://biotechnologia.wpt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/WITAMINY-PRAWDA-I-MITY.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  4. N. Barnasz, A. Dobosz, Witaminy w pigułce. Witamina B1, „jagiellonskiecentruminnowacji.pl” [online],
  5. https://www.jagiellonskiecentruminnowacji.pl/wp-content/uploads/2019/01/witamina_b1.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  6. U. Strunz, Witaminy czy i dlaczego pomagają. Kiedy i jak bezpiecznie je stosować, „wydawnictwovital.pl” [online], https://wydawnictwovital.pl/wp-content/uploads/2018/01/Witaminy-czy-i-dlaczego-pomagaja-_sklad_edited.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak działają glikokortykosteroidy? Czy są bezpieczne?

    Kortykosteroidy są to hormony kory nadnerczy wytwarzane w sposób naturalny w naszym organizmie i warunkujące wiele procesów życiowych. Hormony te wykazują bardzo silne i różnorodne działania (np. przeciwzapalne, przeciwobrzękowe, przeciwalergiczne, immunosupresyjne, regulujące przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów), które można z powodzeniem wykorzystywać w leczeniu rozmaitych chorób. Era kortykosteroidoterapii rozpoczęła się w 1951 roku, kiedy to amerykański biochemik i farmakolog Robert Burns Woodward zsyntetyzował hormon kory nadnerczy – kortyzon.

  • Jak dawkować paracetamol osobom dorosłym, dzieciom i kobietom w ciąży?

    Paracetamol jest jednym z bardziej popularnych leków sprzedawanych  bez recepty (OTC). Stosowany między innymi w ostrych, umiarkowanych i przewlekłych bólach głowy, gardła i zębów, a także bólach miesiączkowych i migrenach. Cechuje go względne bezpieczeństwo stosowania. W przypadku silnego bólu, można go łączyć z innymi substancjami, np. z morfiną. Jak wygląda właściwy sposób dawkowania paracetamolu, jaka jest maksymalna i bezpieczna dawka dzienna oraz czy kobiety w ciąży mogą zażywać ten lek? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementy z krzemem i z krzemem oragnicznym – właściwości

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Jak działa acyklowir? Czy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży i dzieci?

    Acyklowir to pochodna guanozyny, którą z powodzeniem stosuje się podczas leczenia opryszczki, półpaśca, ospy wietrznej, cytomegalii i wirusa EBV. Występuje w formie tabletek i kremów i roztworów do infuzji. Kto może stosować acyklowir, a jakie są przeciwwskazania i czy kobiety w ciąży oraz matki karmiące mogą bezpiecznie sięgać po acyklowir w preparatach bez recepty? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Kwas foliowy metylowany – czy kobiety bez mutacji MTHFR także powinny go suplementować?

    Istnieje grupa kobiet, która ze względu na to, że posiada mutację genu MTHF nie może właściwie metabolizować kwasu foliowego do jego aktywnej postaci, która jest niezbędna m.in do prawidłowego rozwoju płodu. Te pacjentki, w trakcie przygotowywania się do zajścia w ciążę, jak i będąc w ciąży, powinny suplementować około 0,4 mg kwasu foliowego i metafoliny, czyli zmetylowanej formy kwasu foliowego. Dowiedz się więcej o kwasie foliowym w zmetylowanej formie, czytając niniejszy artykuł.

  • Zioła na uchyłki jelita grubego

    Zła dieta, która jest oparta na produktach wysokoprzetworzonych i o niskiej zawartości błonnika pokarmowego, może doprowadzić do wystąpienia uchyłkowatości jelit, będącej chorobą cywilizacyjną. Uważa się również, że pewne znaczenie w pojawianiu się uchyłków jelit mają predyspozycje genetyczne, co udowodniło zidentyfikowanie genów odpowiedzialnych za powstawanie uchyłkowatości. Jakie zioła będą najlepsze dla prawidłowej pracy jelit i dlaczego przy siemieniu lnianym należy pić dużą ilość wody?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij