Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar
Alicja Świątek

Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

Pękające kąciki ust, chroniczne zmęczenie, pogorszony wzrok – to tylko kilka przykładów objawów, jakie niesie za sobą niedobór witaminy B2. Ryboflawina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu i jest rozpuszczalna w wodzie. Zażywana wraz z innymi witaminami aktywuje ich działanie w organizmie. Jakie produkty zawierają w sobie ryboflawinę, kiedy i jak zażywać witaminę B2 w formie suplementów diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Witamina B2, nazywana także ryboflawiną, występuje we wszystkich tkankach organizmu. Podstawową jej funkcją jest udział w powstawaniu kluczowych koenzymów, które biorą udział w licznych procesach metabolicznych. Niedobory ryboflawiny najczęściej dotyczą osób starszych, narażonych na przewlekły stres, ze zwiększoną intensywnością ćwiczeń fizycznych oraz u alkoholików. Co ciekawe, witamina ta jest odporna na działanie temperatury, jednak ulega rozkładowi pod wpływem światła. Dlatego naturalne źródła tego składnika, takie jak mleko i przetwory mleczne, należy przechowywać w ciemnych opakowaniach.

Ryboflawina – rola witaminy B2 w organizmie

Witamina B2 jest kluczowym substratem syntezy istotnych koenzymów związanych z dostarczaniem energii, które uczestniczą w procesach utleniania i redukcji. Ryboflawina bierze także udział w przebiegu podstawowych szlaków metabolicznych oraz przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Dodatkowo koenzymy powstające z witaminy B2 uczestniczą w metabolizmie niektórych leków, przemianach folianów (witamina B9) oraz witamin B3 i B5. Ryboflawina występuje również w siatkówce oka, gdzie przeciwdziała zaćmie oraz uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesu widzenia o zmierzchu. Pełni ważną funkcję we właściwym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz nerwowego.

Dawkowanie witaminy B2

Według norm opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia rekomendowana ilość przyjętej na dobę witaminy B2 u kobiet wynosi 1,1 mg, natomiast u mężczyzn 1,3 mg. Jednak w zależności od wielu czynników, jak m.in.: wiek, płeć, stan zdrowia organizmu, aktywnością fizyczną zapotrzebowanie na witaminę B2 może się różnić. Przeważnie dobowe zapotrzebowanie na ryboflawinę wynosi od około 1 mg do około 3 mg. Natomiast w lecznictwie, w wyjątkowych przepadkach, podawane są znacznie większe dawki ryboflawiny. Wówczas w przypadku bólów migrenowych podaje się pod kontrolą lekarza nawet 50 – 400 mg.

Objawy i skutki niedoboru witaminy B2

Niedobór (awitaminoza) witaminy B2 nie jest powszechny, a jeśli już występuję, najczęściej dotyczy osób starszych, sportowców ze zwiększoną intensywnością aktywności fizycznej, a także pacjentów z chorobą alkoholową. W wyniku niedoborów witaminy B2 prowadzących do obniżenia wydolności procesu oddychania tkankowego, dochodzi do wzmożonego złuszczania błony śluzowej i pękania kącików warg, zapalenia skóry, niedokrwistości, zajadów w kącikach ust. Długotrwały niedobór skutkuje pogorszeniem wzroku, stanem zapalnym rogówki i tęczówki, łzawieniem, a niekiedy nawet światłowstrętem.

U dzieci zbyt niski poziom ryboflawiny może spowodować spadek masy ciała oraz zatrzymanie rozwoju umysłowego. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2 występuje u osób narażonych na przewlekły stres. W tej grupie ludzi, pod wpływem niekorzystnych czynników, dochodzi do zwiększonej produkcji hormonów stresu (np. kortyzolu), które powodują ubytek naturalnego zasobu ryboflawiny.

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B2

W dotychczasowych badaniach nie wykazano wpływu nadmiaru witaminy B2 na organizm człowieka, poza zmianą zabarwienia moczu na ciemnożółtawą. Ponadto po doustnym spożyciu ryboflawiny w dawce powyżej 27 mg/dobę, jej wchłanianie ulega znacznemu osłabieniu, a jej nadmiar usuwany jest z moczem.

Jakie są źródła witaminy B2?

W organizmie człowieka niewielkie ilości witaminy B2 są syntetyzowane przez bakterie jelitowe zasiedlające przewód pokarmowy. Jednakże są one niewystarczające do pokrycia pełnego zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego wraz z codziennym pożywieniem należy dostarczać  produkty, będące źródłem tej witaminy. Składnikami bogatymi w witaminę B2 są: przetwory mięsne zwłaszcza podroby, mleko i przetwory mleczne, jaja, oraz warzywabrokuły, brukselka, szpinak. Ponadto niektóre produkty, takie jak płatki śniadaniowe oraz pokarmy zbożowe wzbogaca się dodatkiem ryboflawiny.

Suplementy – którą witaminę B2 wybrać?

Zgodnie z wytycznymi zespołu do spraw suplementów diety maksymalna ilość ryboflawiny w suplementach diety dedykowanym osobom dorosłym wynosi 40 mg/dobę. Zazwyczaj witamina B2 podawana jest w postaci suplementów multiwitaminowych lub kompleksu witamin z grupy B. Wskazane jest łączenie witaminy B2 z innymi witaminami z tej grupy, jak B3 (kwas nikotynowy) i B6 (pirydoksyna), ponieważ ryboflawina aktywuje ich działanie. Zalecane jest przyjmowanie produktów z ryboflawiną w dawkach podzielonych. Nie ma większego znaczenia natomiast pora dnia, w której przyjmowany jest preparat, ani to, czy przyjmowanie witaminy B2 ma miejsce przed, czy po posiłku Niektóre badania wskazują jednak, że witaminy rozpuszczalne w wodzie lepiej zażywać w pewnym odstępie od zjedzenia tłustej potrawy, ponieważ tłuszcz może zaburzyć ich wchłanianie. Ponadto zażywanie witamin z grupy B na czczo może wywołać nieprzyjemne uczucie mdłości.

  1. K. Stoś, Uchwała nr 13-2019 Zespołu ds. Suplementów Diety z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej maksymalnej dawki ryboflawiny (witaminy B2), „gis.gov.pl” [online],  https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2019/11/uchwa%C5%82a-nr-13_2019-wit.-B2.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  2. D. Różańska i in. Wpływ procesów kulinarnych na zawartość wybranych witamin w żywności. Cz. II Tiamina, Ryboflawina, niacyna, „ptfarm.pl” [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/3/BR%203-2013%20s.%20250-257.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  3. Praca zbiorowa, Witaminy prawda i mity, „biotechnologia.wpt.uni.opole.pl” [online],  http://biotechnologia.wpt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/WITAMINY-PRAWDA-I-MITY.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  4. N. Barnasz, A. Dobosz, Witaminy w pigułce. Witamina B1, „jagiellonskiecentruminnowacji.pl” [online],
  5. https://www.jagiellonskiecentruminnowacji.pl/wp-content/uploads/2019/01/witamina_b1.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.
  6. U. Strunz, Witaminy czy i dlaczego pomagają. Kiedy i jak bezpiecznie je stosować, „wydawnictwovital.pl” [online], https://wydawnictwovital.pl/wp-content/uploads/2018/01/Witaminy-czy-i-dlaczego-pomagaja-_sklad_edited.pdf, [dostęp:] 18.01.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij