Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie - portal DOZ.pl
Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie
Alicja Świątek

Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Co to jest cholina? Właściwości i źródła witaminy B4

Cholina ze względu na istotne znaczenie dla funkcjonowania organizmu często określana jest mianem witaminy. Pierwotnie zaliczana była do kompleksu witamin z grupy B i określano ją mianem witaminy B4. Obecnie w wyniku odkrycia, dotyczącego jej produkcji przez organizm oraz ze względu na cenne właściwości biologiczne zaliczana jest do związków witaminopodobnych. Przede wszystkim odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu wątroby, gdzie bierze udział w metabolizmie cholesterolu oraz innych składników tłuszczowych. Przeciwdziała w ten sposób akumulacji tych związków w pęcherzyku żółciowym oraz w obrębie ścian naczyń krwionośnych. Cholina warunkuje prawidłowe działanie układu nerwowego. Występuje głównie w fosfolipidach i jest prekursorem fosfatydylocholiny, kluczowego składnika wpływającego na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych neuronów. Wpływa na rozwój komórek nerwowych oraz ich kształtowanie. Poprawia przekaźnictwo nerwowe w mózgu. Jest prekursorem acetylocholiny, która wpływa na wydzielanie przez rdzeń nadnerczy neurotransmiterów: adrenaliny, noradrenaliny i dopaminy. Związki te pobudzają układ nerwowy, powodując wzrost koncentracji, poprawę pamięci i refleksu, zwiększenie wydolności psychofizycznej oraz obniżenie stanów depresyjnych.

Rola choliny u ciężarnych

Coraz więcej badań potwierdza słuszność włączania większej ilości choliny do diety ciężarnych. Przemawia za tym fakt, że cholina jest niezbędnym elementem dla właściwego rozwoju płodu, a także utrzymania prawidłowych funkcji łożyska i wątroby kobiety w okresie ciąży. Składnik ten dostarczany jest drogą łożyskową do płodu, a po porodzie występuje w znacznych ilościach w mleku matki. Jednocześnie wewnętrzna produkcja „witaminy B4” może wpływać na zwiększenie ilości kwasu dokozaheksaenowego – DHA, dostarczonego do tkanek rozwijającego się mózgu dziecka. Pomimo tego, że w okresie ciąży wzrasta produkcja endogenna choliny, tak głównym jej źródłem jest odpowiednia dieta. W tym szczególnym czasie zapotrzebowanie na cholinę znacznie wzrasta, a często ilość dostarczana z pożywieniem jest niewystarczająca. Dlatego, aby zapewnić odpowiedni poziom tego składnika w organizmie przyszłej mamy, należy rozważyć z lekarzem wprowadzenie suplementacji choliny.

Polecane dla Ciebie

Jakie jest zapotrzebowanie na cholinę dla kobiet (karmiących i w ciąży) i mężczyzn?

W zależności od wieku, stanu zdrowia, płci oraz uwarunkowań genetycznych zapotrzebowanie na cholinę może się znacząco różnić. Rekomendowana dzienna dawka, jaka powinna zostać dostarczona wraz z dietą u kobiet, mieści się w przedziale 425–550 mg, zaś u mężczyzn wynosi 550 mg. W szczególnym okresie życia kobiety, jakim jest ciąża oraz laktacja, ilość „witaminy B4”, jaką należy dostarczyć wyraźnie wzrasta. Zalecane dzienne spożycie choliny w tej grupie wynosi ok. 450 mg dla ciężarnych oraz 550 mg dla kobiet karmiących piersią. Rozwijający się płód otrzymuje cholinę poprzez łożysko od matki.  

Cholina – objawy niedoboru, grupy ryzyka

Cholina jest produkowana endogennie przez organizm, jednak ilość ta jest zazwyczaj niewystarczająca. Przeważnie uzupełnieniem zapotrzebowania na ten składnik jest odpowiednio zbilansowana dieta. Niekiedy pomimo właściwie prowadzonej diety nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi właściwej ilość „witaminy B4”, dlatego wówczas warto rozważyć suplementację. W stanach niedoboru choliny obserwuje się: obniżenie sprawności umysłowej, pamięci i koncentracji, a także większe narażenie na niekorzystne działanie czynników stresogennych, rozdrażnienie, ból głowy, szum w uszachzaburzenia rytmu serca oraz układu krążenia, a także stłuszczenie wątroby. Obniżony poziom „witaminy B4” jest niebezpieczny zwłaszcza w przypadku kobiet w okresie ciąży i laktacji.

Niski poziom choliny u ciężarnej może prowadzić do wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka, nawet pomimo prawidłowego stężenia folianów.  

Preparaty z choliną (witamina B4) – które wybrać i ile kosztują?

Cholina dostępna jest w postaci produktów jednoskładnikowych, a także występuje w suplementach zawierających kompozycje różnych substancji, zwłaszcza przeznaczonych w celu regeneracji wątroby, których cena waha się od ok. 10 do 40 zł. Wybierając preparat z choliną, warto zwrócić uwagę na zawartość substancji czynnej w jednej kapsułce, aby odpowiednio dostosować dawkę do dziennego zapotrzebowania. Warto wybierać sprawdzonych producentów, których witaminy można kupić w aptekach. Dodatkowo, aby zwiększyć wchłanianie „witaminy B4” zalecane jest jednoczesne przyjmowanie substancji takich jak: foliany, witamina A, witamina B12, czy witamina B8 (inozytol). Stosowanie choliny w zalecanych dawkach przeważnie nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Jedynie wyraźne przekroczenie rekomendowanej dawki, wynoszące powyżej 6 gram na dobę może spowodować wystąpienie działań niepożądanych w postaci: specyficznego rybiego zapachu z ust, bólu brzucha, nudności, ślinotoku, nadmiernej potliwości oraz obniżenia ciśnienia krwi.  

  1. H. Khosravinia i in., Effects of Lipotropic Products on Productive Performance, Liver Lipid and Enzymes Activity in Broiler Chickens, „researchgate.net” [online], https://www.researchgate.net/publication/311495217_Effects_of_Lipotropic_Products_on_Productive_Performance_Liver_Lipid_and_Enzymes_Activity_in_Broiler_Chickens, [dostęp:] 17.05.2021.
  2. E. Hashish i in., The effect of lipotropic agents on the nutritional induction of fatty liver syndrome in broilers, „researchgate.net” [online], https://www.researchgate.net/publication/329227519_The_effect_of_lipotropic_agents_on_the_nutritional_induction_of_fatty_liver_syndrome_in_broilers, [dostęp:] 17.05.2021.
  3. E. H. Hipsley, Lipotropic Factors and Serum Phospholipids, „academic.oup.com” [online], https://academic.oup.com/nutritionreviews/issue/16/5, [dostęp:] 17.05.2021.
  4. K. Drews, Aktywne wspomaganie szlaku folianów – epigenetyczny wpływ choliny i witaminy B12 na rozwój ciąży, „journals.viamedica.pl” [online], https://journals.viamedica.pl › article › download, , [dostęp:] 17.05.2021.
  5. T. Leszczyńska i in., Wpływ wybranych składników żywności na aktywność psychofizyczną człowieka, „journal.pttz.org” [online], http://journal.pttz.org/wp-content/uploads/2015/02/02_Leszczynska.pdf, [dostęp:] 17.05.2021.
  6. D. Bomba-Opoń i in., Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu.Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologówi Położników, „perinatologia.umed.pl” [online], http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf, [dostęp:] 17.05.2021.
  7. S.Biswas i in., Importance of Choline as Essential Nutrient and Its Role in Prevention of Various Toxicities, „researchgate.net” [online], https://www.researchgate.net/publication/275669237_Importance_of_Choline_as_Essential_Nutrient_and_Its_Role_in_Prevention_of_Various_Toxicities, [dostęp:] 17.05.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak działają glikokortykosteroidy? Czy są bezpieczne?

    Kortykosteroidy są to hormony kory nadnerczy wytwarzane w sposób naturalny w naszym organizmie i warunkujące wiele procesów życiowych. Hormony te wykazują bardzo silne i różnorodne działania (np. przeciwzapalne, przeciwobrzękowe, przeciwalergiczne, immunosupresyjne, regulujące przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów), które można z powodzeniem wykorzystywać w leczeniu rozmaitych chorób. Era kortykosteroidoterapii rozpoczęła się w 1951 roku, kiedy to amerykański biochemik i farmakolog Robert Burns Woodward zsyntetyzował hormon kory nadnerczy – kortyzon.

  • Jak dawkować paracetamol osobom dorosłym, dzieciom i kobietom w ciąży?

    Paracetamol jest jednym z bardziej popularnych leków sprzedawanych  bez recepty (OTC). Stosowany między innymi w ostrych, umiarkowanych i przewlekłych bólach głowy, gardła i zębów, a także bólach miesiączkowych i migrenach. Cechuje go względne bezpieczeństwo stosowania. W przypadku silnego bólu, można go łączyć z innymi substancjami, np. z morfiną. Jak wygląda właściwy sposób dawkowania paracetamolu, jaka jest maksymalna i bezpieczna dawka dzienna oraz czy kobiety w ciąży mogą zażywać ten lek? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementy z krzemem i z krzemem oragnicznym – właściwości

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Jak działa acyklowir? Czy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży i dzieci?

    Acyklowir to pochodna guanozyny, którą z powodzeniem stosuje się podczas leczenia opryszczki, półpaśca, ospy wietrznej, cytomegalii i wirusa EBV. Występuje w formie tabletek i kremów i roztworów do infuzji. Kto może stosować acyklowir, a jakie są przeciwwskazania i czy kobiety w ciąży oraz matki karmiące mogą bezpiecznie sięgać po acyklowir w preparatach bez recepty? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Kwas foliowy metylowany – czy kobiety bez mutacji MTHFR także powinny go suplementować?

    Istnieje grupa kobiet, która ze względu na to, że posiada mutację genu MTHF nie może właściwie metabolizować kwasu foliowego do jego aktywnej postaci, która jest niezbędna m.in do prawidłowego rozwoju płodu. Te pacjentki, w trakcie przygotowywania się do zajścia w ciążę, jak i będąc w ciąży, powinny suplementować około 0,4 mg kwasu foliowego i metafoliny, czyli zmetylowanej formy kwasu foliowego. Dowiedz się więcej o kwasie foliowym w zmetylowanej formie, czytając niniejszy artykuł.

  • Zioła na uchyłki jelita grubego

    Zła dieta, która jest oparta na produktach wysokoprzetworzonych i o niskiej zawartości błonnika pokarmowego, może doprowadzić do wystąpienia uchyłkowatości jelit, będącej chorobą cywilizacyjną. Uważa się również, że pewne znaczenie w pojawianiu się uchyłków jelit mają predyspozycje genetyczne, co udowodniło zidentyfikowanie genów odpowiedzialnych za powstawanie uchyłkowatości. Jakie zioła będą najlepsze dla prawidłowej pracy jelit i dlaczego przy siemieniu lnianym należy pić dużą ilość wody?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij