Świąteczne wsparcie dla wątroby: ostropest, karczoch czy fosfolipidy?
Justyna Wodowska

Świąteczne wsparcie dla wątroby: ostropest, karczoch czy fosfolipidy?

Wątroba to nasze prywatne, ale ciągle przeciążone (tłustą dietą, stosowanymi lekami itd.) laboratorium. Święta są więc dla naszych hepatocytów (komórek wątrobowych) "wyzwaniem" i warto w tym okresie sięgnąć po regenerujące oraz wspierające ich czynność preparaty roślinne.

Ostropest plamisty

Jedną z podstawowych substancji roślinnych stosowanych w schorzeniach wątroby jest ostropest plamisty (Silibum marianum). W lecznictwie stosuje się konkretnie owoce (zwane nasionami), a główne ich działanie związane jest z obecnością związku o nazwie sylimaryna. Uważa się, że sylimaryna wykazuje działanie ochronne na komórki wątroby przez stabilizację i uszczelnienie błon komórkowych, co utrudnia przenikanie substancji toksycznych do wnętrza hepatocytów. Ostropest stosowany jest więc wspomagająco w stanach rekonwalescencji po toksyczno-metabolicznych uszkodzeniach wątroby (spowodowanych czynnikami takimi jak np. alkohol) oraz w niestrawności (uczucie wzdęcia, odbijania). Przy stosowaniu należy jednak zachować ostrożność, gdyż ostropest może mieć wpływ na aktywność wątrobowych enzymów mikrosomalnych, co prowadzi do zmiany metabolizmu niektórych leków. Jak do tej pory potwierdzono, że znacząco obniża on skuteczność podawanego równocześnie metronidazolu. Są też badania wskazujące na nieznaczne osłabienie działania indynawiru (lek hamujący działanie proteaz HIV). Nie zaleca się też stosowania preparatów zawierających ekstrakt z ostropestu u kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz u dzieci poniżej 12 roku życia.  

Ostropest mielony?

Można też kupić nasiona ostropestu. Na naszym rynku istnieją one w dwóch wersjach: niezmielonej i zmielonej. Jednak jeśli chcemy zachować wszystkie wartości powinniśmy mielić go sami (w małych porcjach) i spożyć tuż po takiej obróbce. Uwaga! Ostropest występuje też w postaci ziół do kąpieli. Takiej postaci można używać jedynie do użytku zewnętrznego (1 szklanką wrzątku zalewamy 1 łyżką stołową owoców ostropestu, parzymy pod przykryciem 10-15 minut, cedzimy uzyskany napar i przelewamy do wanny z wodą).

Fosfolipidy sojowe

Wiele badań poświęcono także związkom fosfolipidowym, pozyskanym z nasion soi. Po dostaniu się do wątroby są one wbudowywane w błony komórek wątrobowych. Powoduje to uzupełnienie ubytków powstałych wskutek procesu chorobowego i obniżenie wrażliwości hepatocytów na mogące uszkadzać je czynniki. Nie wszyscy mogą je jednak stosować. Ze względu na zawartość oleju sojowego powinny je omijać osoby ze stwierdzoną nadwrażliwością na soję (ryzyko reakcji alergicznej).

Powody, aby jeść karczochy

Karczoch zwyczajny (Cynara scolymus) jest rośliną, która poza wykorzystaniem w sztuce kulinarnej, również znajduje się w gronie dobroczyńców dla naszej wątroby. Najbardziej cenionym składnikiem jest w tym przypadku cynaryna. Ciekawą właściwością karczocha jest zdolność pobudzania wydzielania żółci przez wątrobę. Zwiększona ilość żółci, jak również jej ułatwiony przepływ przez drogi żółciowe, skutkuje usprawnieniem trawienia. Z tej przyczyny karczoch często łączy się z ostropestem (wzajemne uzupełnianie właściwości). W przypadku stwierdzonej kamicy żółciowej o zastosowaniu preparatu o takim składzie powinien jednak zadecydować lekarz.

Co jeszcze „lubi” nasza wątroba?

Nasza wątroba lubi również aminokwasy takie jak: L-arginina i L-ornityna. Korzystne jest również stosowanie preparatów wzbogaconych w witaminy z grupy B. W ofercie aptecznej mamy do dyspozycji szereg preparatów o złożonym składzie. Pamiętajmy też jednak o zmianie naszego trybu życia. Ciągłe usprawiedliwianie naszych występków poprzez stosowanie „osłonowych” środków to zgubny kierunek.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij