Rozciągnięty żołądek po świętach? Pomoże błonnik - portal DOZ.pl
Rozciągnięty żołądek po świętach? Pomoże błonnik
Justyna Wodowska

Rozciągnięty żołądek po świętach? Pomoże błonnik

Odchudzanie po świętach? Niestety, rozciągnięty żołądek domaga się ciągle więcej i więcej jedzenia. Walkę z nieustannymi napadami wilczego apetytu oraz wytrwanie w dietetycznych postanowieniach mogą nam ułatwić apteczne suplementy diety z błonnikiem. Jak działają?

Jedną z ważniejszych cech błonnika jest chłonięcie wody, dzięki czemu znacznie zwiększa swoją objętość – niektóre źródła podają, że nawet dziesięciokrotnie.

Jakie ma to dla nas znaczenie? Absorbując wodę błonnik wypełnia żołądek. W ten sposób zmniejsza uczucie głodu i syci na dłużej. Przechodząc przez jelita, cały czas przyswaja H2O, zaś masy kałowe zwielokrotniają objętość, rozrzedzają się, co w efekcie ułatwia wypróżnianie.

Ile błonnika powinniśmy przyjmować?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby w codziennej diecie było około 40 g błonnika (dawki tej nie należy przyjmować jednorazowo!). W typowym polskim jadłospisie jest go stanowczo za mało. Aby dostarczyć przynajmniej 25 g każdy powinien spożyć dziennie pół kilograma owoców oraz warzyw.

Musimy jeść więcej produktów, takich jak: pełnoziarnisty chleb, kasze, płatki owsiane. W sklepach warto uważniej się porozglądać i poszukać produktów wzbogacanych w błonnik (np. makaron razowy).

Jak wybrać najlepszy preparat z błonnikiem?

W aptece znajdziemy szeroką gamę preparatów z błonnikiem – dostępne w postaci tabletek, kapsułek lub proszku o wszelakich smakach, np. cytrynowym, malinowym czy jabłkowym. Preparaty te zawierają błonnik uzyskiwany z różnych roślin, m.in. z jabłek.

W suplementach diety wspomagających odchudzanie bywa kojarzony z L-karnityną, CLA (sprzężony kwas linolowy), z chromem, z ananasem, z zieloną herbatą, z octem winnym jabłkowym bądź z jodem. Wybierając preparat dla siebie, warto zwrócić uwagę ile jest błonnika w błonniku, czyli jaką dawkę pożytecznych włókien zawiera dany produkt.

Polecane dla Ciebie

O czym należy bezwzględnie pamiętać, stosując błonnik?

  • Przy spożywaniu błonnika pamiętajmy o piciu dużej ilości płynów, około 2 l dziennie. W przeciwnym razie błonnik nie tylko nie będzie spełniał swojej roli, a wręcz przeciwnie – może stać się przyczyną bolesnych zaparć.
  • Zbyt duże ilości skutkują wzdęciami i bólami brzucha. Należy unikać przyjmowania całej dziennej porcji błonnika naraz. Jednorazowe spożycie może spowodować takie same skutki, jak jego „przedawkowanie”. Aby temu zapobiec najlepiej podzielić dawkę między główne posiłki.
  • Błonnik ma właściwości adsorbujące, tzn. wiążące inne, ważne substancje odżywcze oraz przyjmowane leki. Dawki należy oddzielić w czasie (około 2 godziny) od przyjmowania leków z uwagi na możliwość hamowania wchłaniania składników tych preparatów, a w efekcie spadku ich skuteczności. Dotyczy to między innymi środków antykoncepcyjnych.

Jak błonnik wpływa na układ pokarmowy?

Błonnik, zwany też włóknikiem, stanowi substancje budujące ściany komórkowe roślin, które nie są trawione w przewodzie pokarmowy. Z tego powodu uważano go niegdyś za całkowicie niepotrzebny składnik diety.

Dziś panują już zupełnie inne poglądy. Zrozumiano, że właśnie dzięki temu, iż układ pokarmowy człowieka nie radzi sobie z trawieniem włóknika roślinnego, to pełni on znaczącą rolę w rozmaitych procesach fizjologicznych.

Błonnik pokarmowy można podzielić na nierozpuszczalny i rozpuszczalny. Oba rodzaje pełnią nieco inne funkcje w przewodzie pokarmowym. Najskuteczniejszy wpływ na utrzymanie prawidłowej wagi uzyskujemy, gdy staramy się dostarczać obu frakcji błonnika w fizjologicznych proporcjach.

Obserwuj siebie po świętach

Po świętach musimy uważniej się obserwować, by nauczyć się dostrzegać tylko rzeczywisty głód (głód fizjologiczny).

Szukajmy alternatywnych sposobów walki ze wzmożonym, poświątecznym apetytem, np. w zasięgu ręki miejmy zawsze przygotowaną butelkę niegazowanej wody. Możliwości są nieograniczone. Powodzenia!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Przetrenowanie organizmu – jak rozpoznać i co robić?

    Przetrenowanie jest słowem, które wzbudza negatywne skojarzenia oraz strach wśród sportowców. Może przyczynić się do spadku efektywności treningu, a także sprzyjać urazom oraz kontuzjom. Co zatem robić, aby uniknąć przetrenowania? Jakie są jego objawy?

  • Jak przytyć – polecane diety dla osób z niedowagą

    Jest takie przekonanie, że żyjemy w czasach kultu szczupłej figury i niewielkiej masy ciała. Wiele osób dąży do tego typu postury i szczerze zazdrości tym, którzy nie tyją. Natomiast wśród tych ostatnich nie brakuje osób mających skrajnie przeciwne ambicje i bez sukcesu próbujących osiągnąć przyrost masy ciała. 

  • Jakie są typy sylwetki? Czym się charakteryzują?

    Chociaż wydaje się to oczywiste, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją różne typy ludzkich sylwetek. Warto wiedzieć, jaki mamy rodzaj sylwetki, ponieważ w ten sposób możemy dostosować na przykład odpowiednią dietę czy plan treningowy.    

  • Beta-alanina – zastosowanie, dawkowanie

    Beta-alanina to suplement diety, który pomaga znacząco zwiększyć masę mięśniową. Stąd też jest on szczególnie ceniony przez osoby zawodowo uprawiające różnego rodzaju sporty.    

  • Lactobacillus plantarum 299v – co to? Na co pomaga? Właściwości i działanie

    Szczep bakteryjny o nazwie Lactobacillus plantarum 299v to popularny składnik preparatów probiotycznych, który wykazuje zróżnicowane, prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest on pomocny dla osób borykających się z zespołem jelita drażliwego, ale również ma swój udział we wzmacnianiu układu odpornościowego.    

  • Zwichnięcie kostki – objawy, leczenie, rehabilitacja

    Zwichnięciu kostki (stawu skokowego) towarzyszą zwykle: ból, brak możliwości ruchu, widoczna deformacja i opuchlizna. Do tego urazu dochodzi najczęściej w wyniku aktywności fizycznej. Czym dokładnie jest zwichnięcie kostki i czym różni się od skręcenia? W jaki sposób można mu zapobiec?

  • Johimbina – właściwości i zastosowanie

    Jednym z alkaloidów, których oddziaływanie na organizm ludzki zostało stosunkowo dobrze zbadane, jest johimbina. Znana jako „spalacz tłuszczu” lub składnik pomagający w problemach z uzyskaniem wzwodu członka. Czym zatem jest johimbina i jak działa na nasz organizm? Czy może wspomagać odchudzanie? I czy jest bezpieczna? Odpowiadamy.

  • Na czym polega dieta wodna?

    Docenienie znaczenia odpowiedniego spożycia wody dla zachowania zdrowia i długotrwałego utrzymywania należytej masy ciała jest szczególnie ważne dla mieszkańców Japonii, którzy przestrzegają zasad tzw. japońskiej diety wodnej, o której mówi się coraz głośniej w mediach na całym świecie. Dowiedz się, na czym polega.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij