Omega-6 – właściwości, źródła, suplementacja kwasów omega-6
Piotr Gmachowski

Omega-6 – właściwości, źródła, suplementacja kwasów omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 to niezbędne kwasy tłuszczowe, które wraz z kwasami omega-3 są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jako rodzaj wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA), kwasy omega-6 pomagają stymulować wzrost skóry i włosów, utrzymać zdrowie kości, regulować metabolizm. Konieczne jest jednak zachowanie równowagi kwasów omega-6 i omega-3, bowiem nadmiar tych pierwszy jest szkodliwy. Dowiedz się, jaki powinien być stosunek kwasów omega-3 i omega-6 w diecie.

Czym są kwasy omega-6?

Kwasy tłuszczowe dzielimy na kwasy tłuszczowe nasycone, czyli nieposiadające w swojej budowie wiązań podwójnych oraz na kwasy tłuszczowe nienasycone, które posiadają jedno lub więcej wiązań podwójnych. W prawidłowym rozwoju organizmu człowieka oraz w utrzymaniu dobrego zdrowia bardzo ważną role odgrywają wielonienasycone wyższe kwasy tłuszczowe, czyli kwasy omega-3, omega-6, w tym głównie NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Warto podkreślić, iż różnica pomiędzy kwasami omega-3 oraz omega-6 wynika z odmiennego położenia wiązania podwójnego w cząsteczkach tych związków. 

W rodzinie kwasów omega-6 wiązanie podwójne występuje przy 6. węglu, licząc od metylowego końca łańcucha. Fakt ten wiąże się z posiadaniem odmiennych właściwości biologicznych wymienionych kwasów. 

Do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zaliczamy następujące kwasy omega-6: linolowy (LA), 

  • γ-linolenowy (GLA),
  • kwas arachidonowy (AA). 
Organizm człowieka posiada właściwości syntetyzowania kwasów γ-linolenowego oraz arachidonowego z kwasu linolowego. Natomiast przyjmuje się, iż organizm nie potrafi syntetyzować kwasu linolowego (LA). Dlatego związek ten zaliczany jest do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto zauważyć, iż w literaturze fachowej pojawiają się doniesienia na temat możliwości syntezy kwasu linolowego w organizmach ssaków z innych kwasów posiadających krótsze łańcuchy węglowe.

Omega-6 – występowanie

Do dobrych źródeł kwasu linolowego (LA) zaliczamy oleje roślinne:

  • olej słonecznikowy,
  • olej sojowy,
  • olej krokoszowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej z kiełków pszenicy,
  • olej kukurydziany,
  • olej sezamowy,
  • olej rzepakowy,
  • olej arachidowy.

Kwas γ-linolenowy (GLA) występuje w:

  • nasionach ogórecznika lekarskiego,
  • nasionach czarnej porzeczki,
  • nasionach wiesiołka,
  • oleju konopnym.

Na uwagę zasługuje fakt, iż kwas γ-linolenowy (GLA) powstaje w organizmie z kwasu linolowego (LA) w wyniku działania odpowiednich enzymów. Natomiast dobrym źródłem kwasu arachidonowego są jaja, a także drób. Kwasy tłuszczowe omega-6 występują również w oleju bawełnianym oraz w oliwie z oliwek.

Omega-6 – właściwości

Kwas γ-linolenowy posiada właściwości, które korzystnie wpływają na stan skóry – wzmacnia jej barierę, a także pełni istotną rolę naprawczą. Oczywiście działanie kwasu GLA uzależnione jest od drogi podania danego związku. W przypadku zastosowania maści lub kremów na skórę, kwas GLA przedostaje się tylko do warstwy rogowej naskórka. Natomiast zastosowanie kwasu γ-linolenowego w preparatach doustnych, sprawia, że związek ten przechodzi do skóry właściwej, wzmacniając jej spójność. Dodatkowo dzięki kwasowi γ-linolenowemu skóra jest zabezpieczona przed nadmierną utratą wody. Działanie to przekłada się na wzmocnienie bariery, która chroni przed przenikaniem ze środowiska zewnętrznego bakterii, grzybów oraz alergenów. Kwas GLA w celach leczniczych podaje się między innymi w sytuacji, kiedy zachodzi ograniczone enzymatyczne przekształcanie się kwasu linolowego do kwasu γ-linolenowy.

Kwas arachidonowy (AA) jest budulcem dla fosfolipidów błon komórkowych komórek nerwowych oraz fotoreceptorów siatkówki oka. Odgrywa bardzo ważną rolę w procesie prawidłowego kształtowania się i rozwoju mózgu dziecka (od 3. trymestru ciąży). Literatura fachowa podkreśla jednak fakt, iż z kwasu AA na skutek przemian metabolicznych powstają związki o właściwościach prozapalnych. Związki powstałe z kwasu arachidonowego cechują się również:

  • możliwością przyczynienia się do zwężenia światła naczyń krwionośnych,
  • generowaniem silnych reakcji zapalnych oraz reakcji alergicznych,
  • progresją zmian zakrzepowych.
Dlatego warto pamiętać, iż nadmiar kwasów omega-6 w diecie jest dla organizmu człowieka szkodliwy. Przy planowaniu diety należy również uwzględnić podaż kwasów z rodziny omega-3, ponieważ bardzo istotny pod kątem utrzymania dobrego zdrowia jest stosunek kwasów z rodziny omega-3 i omega-6.

Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w diecie

Analizując różne dane z literatury fachowej, można zwrócić uwagę, iż stosunek kwasów omega-6 oraz omega-3 może się od siebie nieznacznie różnić, lecz zawsze liczby te oscylują wokół podobnych do siebie wartości. Odpowiedni stosunek podaży kwasów omega-6 do omega-3 wynosi 4–5:1. Niektóre publikacje naukowe podają, iż stosunek ten powinien wahać się w zakresach 2:1 do 3:1. 

Dowiedz się więcej na temat właściwości kwasów omega-3.

Podkreśla się niepokojącą tendencję do zaburzeń odpowiedniej proporcji w podaży kwasów omega-6 w stosunku do omega-3. W sposobie odżywiania pojawia się skłonność do nadmiernego spożywania posiłków bogatych w kwasy omega-6 oraz tłuszczów, które zawierają kwasy tłuszczowe nasycone. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w diecie może wynosić nawet 15-20:1. Utrzymywanie niekorzystnego stosunku wymienionych kwasów może generować poważne problemy zdrowotne i zwiększać ryzyko występowania licznych chorób cywilizacyjnych.

Kwasy omega-6 – czy konieczna jest suplementacja?

Kwasy omega-3 oraz omega-6 są bardzo ważnymi składnikami diety, są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów wzrostu i rozwoju organizmu człowieka, w szczególności zwraca się uwagę na korzyści dla układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego oraz narządu wzroku (siatkówka oka). Suplementacja kwasu gamma-linolenowego może okazać się pomocna w dolegliwościach dermatologicznych. Zauważono między innymi zmniejszenie suchości skóry (redukcja przezskórnej utraty wody), a także ustąpienie świądu skóry. 

Podkreśla się natomiast fakt suplementowania kwasów z rodziny omega-3, zwracając uwagę na szkodliwość nadmiernego spożywania posiłków bogatych w kwasy omega-6. Nadmiar w diecie kwasów omega-6 może prowadzić do zahamowania przemian kwasów z rodziny omega-3. Dlatego planując posiłki, należy uwzględniać odpowiednie proporcję wymienionych związków. 
  1. A. P. Simopoulos, The importance of the omega-6/omega-3 essential fatty acids, „Biomed Pharmacother” 2002, nr 234-8 (56).
  2. J. Callaway, U. Schwab, I. Harvima i in., Efficacy of dietary hempseed oil in patients with atopic dermatitis, „J Dermatol Treat” 2005, nr 87-94 (16).
  3. Ł. Bojkowski, E. Mojs, Rola wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych obszarach psychologicznego funkcjonowania człowieka, „Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu” 2016, nr 1 (46).
  4. M. Mrozińska, Rola kwasu gamma-linolenowego w utrzymaniu prawidłowej struktury i funkcji skóry, „Czasopismo Aptekarskie” 2008, nr 50-52 (169).
  5. K. Achremowicz, K. Szary-Sworst, Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka, „Żywn. Nauka Technol. Jakość” 2005, nr 23-35 (44).

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij