Dieta dr Budwig – okiem dietetyka - portal DOZ.pl
Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?
Maria Brzegowy

Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

Dieta dr Budwig – czym jest? Jakie są jej najważniejsze założenia? 

Dieta dr Budwig została zaprojektowana w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku przez dr Johannę Budwig. W pierwotnym założeniu zaproponowany przez nią model żywienia miał na celu normalizację za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz działanie przeciwnowotworowe. Zdaniem specjalistów, „dieta budwigowa” nie spełnia jednak właściwej w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych roli – jest uboga pod kątem m.in. zawartości żelaza czy węglowodanów, a ponadto stosowanie jej przez dłuższy czas raczej nie jest możliwe w praktyce. Chętnie opisywane z kolei przypadki „cudownych uzdrowień” z raka nie były nigdy obiektywnie, naukowo potwierdzone. Co więcej, w wielu sytuacjach dieta budwigowa może stać się przyczyną niebezpiecznych następstw dla zdrowia, a nawet życia. 

Z całą mocą należy podkreślić, że choć stale prowadzone są w tym kierunku rozmaite badania, aktualnie nie stwierdza się istnienia jakiegokolwiek produktu czy rodzaju diety mogącego wyleczyć osobę chorą z nowotworu bądź też zmniejszyć rozmiar jego zmian. 

Dieta dr Budwig – kto może ją stosować? Etapy diety, produkty zalecane i przeciwwskazane 

Podstawowym założeniem diety dr Budwig jest sięganie wyłącznie po produkty świeże, o niskim stopniu przetworzenia. Jadłospis powinien bazować na pokarmach bogatych w m.in. kwasy tłuszczowe omega-3 (w tym olej lniany), węglowodany złożone (obecne w produktach z pełnego ziarna, kaszach, płatkach zbożowych) oraz na świeżych warzywach i owocach (dzięki czemu menu będzie bogate w korzystny dla m.in. pracy naszych jelit błonnik pokarmowy). Z diety eliminuje się potrawy przygotowywane metodą smażenia, tłusty nabiał oraz tłuste gatunki mięs, jak również masło, margaryny, majonez, cukier oraz ogólnie żywność o wysokim stopniu przetworzenia (dania typu fastfood, dania instant, słone i słodkie przekąski itd.). Każdego dnia należy spożywać tłoczony na zimno olej lniany – dodawany do pasty twarogowej oraz jako dodatek samodzielny. Wskazane jest także sięganie po świeżo zmielone siemię lniane

Jedyne zalecenia diety dr Budwig znajdujące uzasadnienie dla poprawy stanu zdrowia to eliminacja wysoko przetworzonej żywności na rzecz większego spożycia warzyw i owoców oraz wyboru produktów zbożowych z pełnego ziarna, chudych gatunków mięs, ryb i nabiału. 

Ilość spożywanego w diecie dr Budwig tłuszczu, w postaci samego tylko oleju lnianego (w paście i solo), może wynosić średnio ok. 100 ml na dzień, co daje 900 kcal i aż 100 g tłuszczu! To sprawia, że dostarczenie w odpowiedniej ilości składników takich jak białko, węglowodany, witaminy czy składniki mineralne wydaje się wręcz nierealne, zwiększając ryzyko poważnych niedoborów pokarmowych. Taka dieta z pewnością nie będzie stanowić profilaktyki, a tym bardziej leczenia wybranych jednostek chorobowych. 

Polecane dla Ciebie

Korzystne substancje w diecie dr Budwig 

Jak już wcześniej wspomniano, bazowym produktem w diecie Budwig jest olej lniany zawierający znaczne ilości kwasu α-linolenowego (ALA). Zdaniem dr Budwig, kwasy tłuszczowe trans obecne w m.in. żywności wysoko przetworzonej, przy jednoczesnym deficycie kwasów omega-3 i omega-6, zwiększają ryzyko rozwoju wielu chorób o charakterze przewlekłym niezakaźnym, w tym także chorób nowotworowych. Produkty bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z kolei, zmniejszają stan zapalny w organizmie, przyczyniając się tym samym do obniżenia tego ryzyka. 

Jak długo należy stosować dietę dr Budwig? O czym należy pamiętać? 

Zdaniem ekspertów, dieta budwigowa jest niewłaściwie skomponowana i niedoborowa. Spożycie tłuszczów ogółem jest zbyt wysokie, a stosunek kwasów omega-6 do omega-3 nieodpowiedni. Za sprawą zbyt wysokiego udziału tłuszczów dieta może sprzyjać nadwyżce spożywanej energii, a tym samym prowadzić do wystąpienia nadwagi bądź otyłości oraz wzrostu ryzyka rozwoju chorób o charakterze sercowo-naczyniowym. Pomimo korzystnego dla naszego działania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 ich nadmiar może doprowadzić do szeregu poważnych dla zdrowia, a nawet życia powikłań, w tym do m.in. skazy krwotocznej (trombocytopenii), zmniejszenia odporności na choroby zakaźne, zmian degeneracyjnych niektórych tkanek, opóźnienia gojenia się ran czy immunosupresji. Z całą pewnością nie jest to więc dieta spełniająca założenia żywienia w profilaktyce oraz leczenia chorób. 

Przykładowy jadłospis w diecie dr Budwig 

Poniżej znajduje się jadłospis w diecie dr Budwig, który podawany jest jedynie dla przykładu, a nie w ramach polecenia założeń tej diety. 

Śniadanie – Kanapki z pastą budwigową 

Chudy twaróg zmiksuj z olejem lnianym (ok. 100 g twarogu z 4 łyżkami oleju). Pastą obkładaj kromki pieczywa razowego, posyp 3 łyżkami świeżo zmielonego siemienia lnianego, dodaj ulubione warzywa.  

II śniadanie – Mus owocowy 

Porcję pasty budwigowej zmiksuj razem z owocami jagodowymi i naturalnym jogurtem. 

Obiad – Kasza gryczana z fasolą i warzywami 

Ugotowaną kaszę gryczaną połącz z pokrojonymi pomidorami, kolorowymi paprykami, cebulą, dodaj ugotowaną fasolę, dorzuć posiekaną natkę pietruszki. Przygotuj dip: porcję pasty budwigowej połącz z odrobiną miodu, jogurtem naturalnym i odrobiną soli. Podawaj danie polane sosem. 

Kolacja – Sałatka z grzanką 

Mieszankę sałat wrzuć do miski, dodaj świeżego ogórka pokrojonego w plastry, wiórka czerwonej cebuli oraz przepołowione pomidorki koktajlowe. Sałatkę polej obficie olejem lnianym, dopraw do smaku, zjedz z grzanką z chleba razowego. 

  1. M. Kiedrowski, D. Gajewska, Co powinien wiedzieć lekarz rodzinny o popularnych „dietach odchudzających” i samym odchudzaniu?, „Medycyna Rodzinna”, nr 3 2013. 
  2. K. Burlikowska i in., Diety alternatywne. Prawdy i mity, „ptd.org.pl” [online], https://ptd.org.pl/sites/default/files/dieta_amazonki_3.pdf [dostęp:] 14.09.2021. 
  3. Fundacja Helpful Hand, Dieta dr Budwig, „fundacjahh.org” [online], http://www.fundacjahh.org/old/download/Dieta_dr_Budwig.pdf [dostęp:] 14.09.2021. 
  4. M. Jarosz , Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2016/201. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wszystko, co każdy turysta wiedzieć powinien na temat pierwszej pomocy

    Wakacje to czas relaksu, który kojarzy nam się z przyjemnością i beztroską. Niestety jest też druga strona medalu – czas letnich wyjazdów to okres, kiedy zdarza się wielka ilość wypadków różnego rodzaju: oparzenia, zasłabnięcia, podtopienia, czy utonięcia. Każdy z nas powinien umieć się odnaleźć w tych sytuacjach i umieć udzielić pomocy poszkodowanej osobie.

  • Dieta młodości, dieta anti-aging – czy można zatrzymać starzenie dietą? Jakie produkty jeść w diecie przeciwstarzeniowej?

    Starzenie się naszego organizmu jest nieuniknione. Niestety, tryb życia, jaki prowadzimy, w tym m.in. permanentny stres, wysoko przetworzona dieta i brak czasu na odpoczynek, sprawia, że nasza skóra i nasze ciało znacznie szybciej tracą swoją witalność. Czy można spowolnić procesy starzenia dietą? 

  • Jak radzić sobie ze stresem?

    Stres stanowi prawdziwą plagę naszych zabieganych i niezwykle zmiennych czasów. Prawdopodobnie nie ma osoby, która choć raz dziennie nie doświadczyłaby tej reakcji organizmu na czynniki postrzegane jako zagrożenie. O ile w odległych czasach stres pomagał człowiekowi, bo pozwalał mu zareagować odpowiednio na niebezpieczeństwo, o tyle współcześnie często jest on większym zagrożeniem niż samo zjawisko, w reakcji, na które jest wyzwalany. 

  • Lateks – charakterystyka, właściwości, zastosowanie, szkodliwość

    W poniższym tekście przybliżamy to, czym jest lateks i w jakich produktach możemy go znaleźć. Odpowiadamy również na pytania, czy lateks jest szkodliwy oraz co robić w przypadku wystąpienia alergii na ten materiał. Zapraszamy do lektury.

  • Jak przetrwać pierwsze dni w pracy po urlopie? Praktyczne porady

    Skończyłeś urlop i masz trudności z odnalezieniem się na nowo w pracy? A może Twój urlop dopiero nadchodzi, ale nauczony doświadczeniem już teraz obawiasz się, co czeka Cię w pracy po powrocie? Przeczytaj 6 praktycznych porad na to, jak przetrwać pierwsze dni w pracy po urlopie.

  • Dieta po usunięciu pęcherzyka (woreczka) żółciowego – zasady, produkty, przepisy

    Kamica żółciowa uważana jest za chorobę cywilizacyjną. Dotyka głównie mieszkańców krajów wysoko rozwiniętych, cierpiących na nadwagę i otyłość. Ryzyko jej rozwoju rośnie wraz z nieprawidłowo prowadzoną dietą, dlatego odpowiednie żywienie będzie miało znaczenie zarówno przy jej profilaktyce, jak i również w trakcie leczenia, po zabiegu operacyjnym, tzw. cholecystektomii. Co można jeść po usunięciu pęcherzyka żółciowego?

  • Gorzki smak w ustach – co znaczy?

    Dysgeusia (zmieniony smak w ustach) to dziwne, nieprzyjemne doznanie, odczuwane przez pacjentów przez dłuższy czas. Jest dość powszechnym problemem, a jedną z jego odmian jest odczuwanie goryczy w jamie ustnej. Ten gorzki smak może być spowodowany mniej (np. niedostateczna higiena) lub bardziej (np. niewydolność wątroby) poważnym problemem. Jednak jeśli nie ustępuje po umyciu zębów i utrzymuje się przez kilka dni, warto zasięgnąć porady lekarskiej. Co oznacza gorzki smak w ustach? Jak sobie z nim poradzić?  

  • Garbienie się – przyczyny i skutki. Co robić, aby się nie garbić?

    Garbienie się to nawyk, który niesie za sobą wiele niekorzystnych konsekwencji. Oprócz zaokrąglenia w górnej części pleców osoby garbiące się mogą doświadczać drętwienia kończyn, problemów z równowagą, a w skrajnych przypadkach nawet niewydolności oddechowej. Jak walczyć ze zgarbioną sylwetką? Jakie ćwiczenia na garbienie się?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij