Dlaczego warto jeść jajka?

Kilkanaście lat temu lekarze ostrzegali przed zawartym w jajkach w cholesterolem. A jaki pogląd prezentują dzisiaj? Czy można jeść jajka codziennie?

Kilka i kilkanaście lat temu lekarze ostrzegali przed zawartym w jajkach w cholesterolem, który miał odkładać się w naczyniach krwionośnych prowadząc do zawału czy udaru.

Zalecano osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu ograniczenie do 1 jajka w tygodniu, biorąc pod uwagę te zawarte w ciastach czy potrawach mącznych. Do dziś spotykam pacjentów, którzy maja poczucie winy , gdy raz w tygodniu zjedzą jajecznicę z dwóch jajek.

Sądzono, że radykalne ograniczenie cholesterolu w diecie spowoduje znaczący spadek jego poziomu we krwi. Przeczyły temu obserwacje pacjentów – spotyka się np. otyłych mężczyzn jedzących na śniadanie jajecznicę z 5 jaj na boczku z prawidłowym poziomem cholesterolu, oraz szczuplutkie osoby dbające o zdrowe, nietłuste jedzenie z cholesterolem 300.

Dbasz o zdrowie? Dowiedz się ile jajek możesz zjeść w Święta.

Jajka a poziom cholesterolu

Dziś już wiemy, że jego poziom we krwi tylko w małym stopniu zależy od tego zawartego w pokarmach. Głowna jego część jest produkowana w wątrobie i zależy od wielu czynników, w tym genetycznych.

Na powstawanie miażdżycy większy wpływ maja tłuszcze nasycone, a tych w jajkach akurat nie jest dużo. Jedno jajko zawiera 1,8 g nasyconych kwasów tłuszczowych – przykładowo parówka ma ich 3 razy więcej. Są w nim natomiast zdrowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz omega 3 i omega 6.

Wpływ jajek na zdrowie

Jedno średnie jajko dostarcza około 7g białka, które charakteryzuje się wysoką wartością biologiczną. Ze wszystkich produktów odznacza się ono najbogatszym składem aminokwasowym, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, czyli te których organizm ludzki nie wytwarza.

Ponadto jajka zawierają karotenoidy – luteinę i zeaksantynę, które są naturalnymi przeciwutleniaczami oraz zapobiegają powstawaniu chorób oczu związanymi z wiekiem – zaćmy i degradacji plamki żółtej.

Następny cenny składnik to lecytyna, działająca przeciwmiażdżycowo, odgrywająca ważną role w funkcjonowaniu układu nerwowego i mózgu a także przewodu pokarmowego.

Jajka mają również bardzo różnorodny skład witamin i minerałów – nie zawierają jedynie witaminy C, natomiast dużo witaminy A, D, E, B i innych. Wszystkie najcenniejsze składniki znajdują się w żółtku.

W zdrowym odżywianiu i diecie odchudzającej jajka odgrywają ważną rolę ze względu na bardzo wysoką wartość odżywczą - w małej objętości olbrzymia ilość cennych substancji – oraz długotrwałe uczucie sytości po ich zjedzeniu. Pozwalają one na urozmaicenie posiłków – możemy je jeść na twardo, miękko, jako jajecznicę lub omlet z dodatkiem różnorodnych warzyw czy wędliny, sadzone, jako dodatek do sałatek.

Możliwości jest naprawdę wiele, nie musi to być tradycyjna jajecznica na boczku czy tłustej kiełbasie, która w takiej postaci nie jest zdrowym posiłkiem, ale nie ze względu na jajka a na dodatki do jajek!

Jak kupować jajka?

Najlepsze są oczywiście te od kur hodowanych w tradycyjny sposób, tych które chodzą wolno po podwórku, karmione ziarnem. Jeżeli mamy rodzinę na wsi lub inne pewne źródło takich jaj – korzystajmy z tego.

Kupując je w sklepie mamy do wyboru cztery rodzaje w zależności od sposobu hodowli. Określa to pierwsza cyfra na stemplu:

  • 0 - z produkcji ekologicznej
  • 1 - z chowu na wolnym wybiegu
  • 2 - z chowu ściółkowego
  • 3 - z chowu klatkowego

Te ostatnie pochodzą od kur które przez cały czas są stłoczone w małych klatkach w warunkach które trudno nazwać humanitarnymi, co prowadzi do protestów osób zajmujących się prawami zwierząt. Jedną z form takiego protestu może być kupowanie jajek z numerkami od 0 do 2.
 

Trudno sobie wyobrazić Wielkanoc bez jajek. Dowiedz się ile jajek możemy zjeść, by sobie nie zaszkodzić.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus