Dieta odchudzająca w zespole policystycznych jajników
Ewa Gąsecka

Dieta odchudzająca w zespole policystycznych jajników

Choroba coraz częściej diagnozowana, wyraźnie wiążąca się z nadwagą. Jeżeli lekarz postawił u Ciebie takie rozpoznanie – dowiedz się jaki sposób odżywiania wybrać, aby poradzić sobie ze zbędnymi kilogramami.

Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest chorobą, której istotą są zaburzenia hormonalne. Podejrzenie tego schorzenia mogą nasuwać nieregularne i skąpe miesiączki, trudności z zajściem w ciążę, występowanie nadmiernego owłosienia w miejscach typowych dla mężczyzn (hirsutyzm), zmiany skórne (trądzik), a na USG można stwierdzić liczne torbielki w jajnikach. Należy pamiętać że nie wszystkie objawy muszą występować jednocześnie.

Jaki jest związek PCOS z nadwagą?

W schorzeniu tym występują zaburzenia wydzielania insuliny – jest to określone nazwą „insulinooporność”. Insulina jest hormonem wytwarzanym w trzustce i kojarzy się nam z cukrem, cukrzycą. Rzeczywiście kieruje ona gospodarką węglowodanową w organizmie, ale ma oprócz tego wiele innych zadań. Jednym z nich jest odkładanie tkanki tłuszczowej. Z grubsza można powiedzieć, że przy insulinooporności aby insulina wykonała swoje wszystkie zadania, musi wytworzyć się jej więcej. Jeżeli wytwarza się jej więcej, to i odkładanie tłuszczu jest większe. Na tym polega związek PCOS z nadwagą.

Czy mamy wpływ na wytwarzanie insuliny?

W pewnym sensie tak, możemy pomóc organizmowi, żeby jej się tak dużo się nie wytwarzało. Pierwszy krok w tym kierunku zazwyczaj robi lekarz, który zaleca lek zmniejszający zapotrzebowanie na insulinę, a co za tym idzie, jej wytwarzanie. Drugi krok należy do pacjentki – poziom insuliny można regulować rodzajem jedzenia. Na czczo poziom insuliny jest niski, zarówno u kobiety z PCOS, jak i u osoby zdrowej. Insulina wytwarza się po posiłkach – są takie, po których musi wytworzyć się jej dużo – wtedy organizm nastawiony jest na odkładanie tłuszczu i takie, po których wytwarza się jej mało – wtedy lepiej spalamy, a więc jest to sytuacja korzystna.

Główną zasadą odżywiania będzie zdecydowane zmniejszenie spożywania tych produktów, które pobudzają wyrzut insuliny (węglowodany), a zwiększenie ilości tych, po których ten wzrost jest mały (białka i warzywa). Tłuszcze – zmniejszamy ich ilość, ale nie eliminujemy ich całkowicie – dają uczucie sytości, są nośnikiem smaku, ułatwiają wchłanianie witamin.

Opierając się na wiedzy i moim doświadczeniu mogę stwierdzić, że efekty takiej diety są świetne u pacjentek z PCOS.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij