Dbaj o swój kręgosłup
Justyna Bielecka

Dbaj o swój kręgosłup

Stelażem ludzkiego ciała jest kręgosłup. Oprócz bycia podporą, spełnia jeszcze inne ważne funkcje. To w nim znajduje się rdzeń kręgowy, z którego odchodzą nerwy do wszystkich narządów w całym ciele. Warto o niego odpowiednio dbać, bo jest jeden na całe życie.

Oto kilka prostych wskazówek, jak w codziennym życiu zadbać o dobrą kondycję kręgosłupa.

Wzmocnij mięśnie

Mięśnie otaczają kręgosłup ze wszystkich stron. Gdy są silne i odpowiednio elastyczne, chronią go nawet w sytuacjach przeciążenia. Warto zatem wzmacniać mięśnie nie tylko grzbietu, lecz także współpracujące z nimi mięśnie brzucha. Oprócz siły mięśni ważne jest również ich odpowiednie rozciągnięcie. Przykurczone, nadmiernie napięte mogą być przyczyną dolegliwości bólowych. Odpowiedni dla kręgosłupa będzie trening Pilates.

Dbaj o odpowiednią technikę

W każdym ćwiczeniu niezwykle ważna jest technika wykonywania. Ćwiczeń najlepiej jest uczyć się pod okiem wykwalifikowanego trenera lub instruktora. Uważnie słuchaj jego wskazówek, bo nawet najmniejsze szczegóły w ustawieniu sylwetki mogą mieć znaczenie dla obciążenia kręgosłupa.

Nie garb się!

O poprawną postawę należy dbać zawsze – na siedząco, na stojąco czy w leżeniu. W domu i w pracy. Gdy tylko sobie o tym przypomnisz, wyciągaj głowę wysoko w górę, tak, jakby była podwieszona na sznurku. Oddal barki od uszu i cofnij je, tak, by łopatki zbliżyły się do kręgosłupa.

Utrzymuj odpowiednią wagę

Nadwaga może powodować nadmierne obciążenie kręgosłupa, szczególnie położonego najniżej odcinka lędźwiowego. Ponadto nierównomierne rozmieszczenie masy (np. bardzo duży brzuch) może przeciążać struktury kręgosłupa. Niedowaga również nie jest najlepsza dla ludzkiego szkieletu. Zbyt małe obciążenie może przyczyniać się do powstawania osteoporozy.

Naśladuj koty

Rozciąganie jest ważne nie tylko po ćwiczeniach. Warto również wykonywać proste ćwiczenia w ciągu dnia. Tak jak robią to koty, rano tuż po wstaniu z łóżka przeciągnij się by zniwelować ewentualne napięcia. To samo rób, ilekroć wstajesz od stołu czy sprzed komputera.

Unikaj stresu

Jeżeli to możliwe, nie narażaj się  na działanie stresu. Powoduje on napięcia mięśni, szczególnie tych w okolicach karku. Napięte mięśnie wywołują ból. Jeżeli nie masz wpływu na bodźce wywołujące stres, zadbaj o odpowiednią dawkę relaksu.Kąpiel, czy masaż z dodatkiem olejków elerycznych przyniosą ulgę i uśmierzą ból. Jak już jesteśmy przy kąpieli – gdy myjesz włosy, lepiej jest odchylać głowę do tyłu niż np. pochylać ją w przód nad wanną.

Ciężary podnoś z głową

Duże ciężary należy podnosić na ugiętych kolanach tak, by wykorzystać siłę mięśni nóg. Plecy powinny być wyprostowane. Jeżeli masz dużo do przeniesienia, staraj się ciężar rozkładać symetrycznie na obie strony. Nie noś ciężkich toreb na jedno ramię. Lepszy będzie plecak lub małe torby w obu rękach. Kiedy musisz wyjąć coś ciężkiego z bagażnika samochodu, nie zginaj kręgosłupa do przodu. Stań na jednej nodze, pochyl się do bagażnika, przenosząc drugą nogę prostą w tył tak, by była przedłużeniem kręgosłupa.

Dbaj o niego nawet gdy śpisz

Odpowiednia dawka snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Nie tylko ważne jest jak długo śpimy. Równie ważne jest odpowiednie łóżko i poduszki. Twardość materaca dobieraj do swojej wagi. Nie śpij na stosie poduszek. Głowa powinna znajdować się w pozycji neutralnej.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij