Dieta proteinowa doktora Dukana – zasady i wskazówki
Ewa Gąsecka

Dieta proteinowa doktora Dukana – zasady i wskazówki

Wszyscy wokół Ciebie mówią o diecie proteinowej Dukana – znajomi w pracy, panie u fryzjera, nie ma czasopisma które by nie poruszało tego tematu. Czy ta dieta jest dla Ciebie? Czy masz szanse tak jak twoja koleżanka schudnąć 15 kg w krótkim czasie? Dowiedz się więcej zanim spróbujesz.

Zasady diety są konkretne i precyzyjne – cztery fazy, z których dwie są bardzo restrykcyjne.

Pierwsza faza

Pierwsza faza – autor zezwala na jedzenie dowolnej ilości produktów białkowych – chudych  mięs i wędlin, chudego nabiału, jaj, ryb. Należy pić dużo niesłodzonych płynów, alkohol wykluczony. Powinna ona trwać 5 – 10 dni i ma na celu zapoczątkowanie efektywnego spalania tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie apetytu. Wbrew pozorom nie jest to etap trudny, ścisłe zasady i widoczny co dzień efekt na wadze motywują do dalszych wysiłków.

Druga faza

Druga faza trwa do momentu osiągnięcia wymarzonej wagi i polega na dołączeniu dowolnej ilości większości warzyw, stosowaniu naprzemiennie dni tylko „białkowych” i dni „ białkowo – warzywnych”. Wykluczone są wszelkie dodatki tłuszczu oraz węglowodanów z wyjątkiem skrobi kukurydzianej do zagęszczania potraw i otrębów owsianych w celu zapobiegania zaparciom, które niestety często tu występują.

Trzecia faza

Trzecia faza pozwala na włączenie pewnych ilości węglowodanów w postaci pieczywa, niektórych owoców oraz zakłada dwa razy w tygodniu tzw. uczty – posiłki z deserem. Obowiązuje jeden konkretny dzień (np. czwartek) w tygodniu wyłącznie proteinowy. Ta faza powinna trwać 10 dni na każdy zrzucony kilogram i ma za zadanie ustabilizować  dotychczasowe efekty. Jeżeli schudniesz 10 kg, ta faza powinna trwać 100 dni czyli 3 miesiące z kawałkiem.

Czytając zasady wydaje się że ta faza jest bardzo łatwa – tak jednak nie jest. Wraca apetyt, również na cukry, u niektórych nawet większy niż przed dietą. Spada motywacja – waga już nie idzie w dół jak to miało miejsce w poprzednich fazach. Pierwszy raz pojawiają się ograniczenia ilościowe, nie tylko jakościowe. Jeżeli przypadnie ona na sezon owocowy – trzeba zrezygnować z czereśni, winogron. Trudno jest zjeść tylko małą miseczkę truskawek, jeżeli ma się świadomość, że następne są dopiero za rok. Po jednej kromce pieczywa ma się ochotę na drugą. Jedno odstępstwo może pociągnąć następne, dlatego warto wiedzieć o trudnościach jakie można spotkać w tej fazie. Jeżeli cukier, słodycze są dla Ciebie problemem i po zjedzeniu małej porcji nie potrafisz pohamować się przed zjedzeniem następnej – ta dieta nie jest dla Ciebie, jest duże prawdopodobieństwo że polegniesz na trzeciej fazie i będziesz ofiarą efektu jo-jo.

Czwarta faza

Czwarta faza w założeniu ma trwać do końca życia – według autora można jeść wszystko, zachowując wyłącznie białkowy czwartek. Tu tkwi pewna pułapka – obietnica tzw. normalnego jedzenia, które dla każdego może znaczyć coś innego. Przypuszczalnie autor ma nadzieję że stosując dietę nabierzesz zdrowych nawyków, będziesz jeść dużo warzyw i mało tłuszczów, nie będzie ci smakowała pizza, frytki, pączki a pokusy typu automaty z batonikami, przyjęcia w pracy, szarlotka u mamy itp. znikną raz na zawsze. Według mnie powinno być jasno powiedziane – po diecie Dukana, jak po każdej innej restrykcyjnej diecie trzeba już zawsze bardzo uważać co i ile jesz, jeżeli chcesz utrzymać uzyskany efekt.

Być może zdecydujesz się na przeczytanie książki doktora Dukana i zastosujesz tę dietę – nie będzie to zaskoczeniem, ksiązka jest świetnie napisana i szalenie motywująca. Należy pamiętać, że jest to dieta dla ludzi zdrowych, w razie wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij