Seitan – wartości odżywcze i zastosowanie. Czy jest zdrowy?
Maria Brzegowy

Seitan – wartości odżywcze i zastosowanie. Czy jest zdrowy?

Seitan od wieków stanowi jeden z wegańskich zamienników mięsa. Czym właściwie jest seitan? Jakie posiada wartości odżywcze i jak smakuje? Czy pozwala w pełni zastąpić białko zwierzęce? Sprawdźmy! 

Seitan – czym jest, jak powstaje?

Seitan to nic innego jak gluten pszenny wzbogacony o dodatek przypraw. Stanowi jedną z tradycyjnych potraw spożywanych m.in. w Chinach, Korei, Japonii, Rosji i na Środkowym Wschodzie. Wiąże się go również z dietą Mormonów, Buddystów i Adwentystów Dnia Siódmego. 

Seitan otrzymuje się poprzez rozdrobnienie i dwukrotne gotowanie w bulionie surowego glutenu wytworzonego przy wypłukiwaniu skrobi z mąki pszennej. Ciasto uzyskane w ten sposób charakteryzuje się gumowatą i mocną strukturą. Przed spożyciem poddaje się je najczęściej procesowi smażenia w głębokim oleju, jak również pieczeniu albo gotowaniu. 

Seitan – wartości odżywcze i kalorie

Ze względu na swoją teksturę seitan nazywany jest często pszennym mięsem. Prócz tego, że stanowi dobre źródło białka, zawiera również znikome ilości żelaza, witamin z grupy B i niewielkie ilości tłuszczu oraz węglowodanów. Wartość odżywcza seitanu naturalnego wynosi około 130–150 kcal w 100 g produktu lub więcej w zależności od tego, w jaki sposób został przygotowany.  

Seitan – gdzie można kupić i jak go przechowywać? Jak go jeść? 

Seitan nie należy do produktów, które często goszczą na naszych talerzach, stąd też jest trudniej dostępny w zwykłych sklepach. Najlepiej szukać go w sklepach ekologicznych lub ze zdrową żywnością, jak również w sklepach internetowych oferujących żywność wegańską.  

Należy pamiętać, aby produkty wybierać w sprawdzonych miejscach, szczególnie wtedy, gdy kupuje się je przez Internet. Gotowy seitan przechowuje się zgodnie ze wskazaniami na ulotce, zwykle w temperaturze ok. 2–8°C. W szczelnym pojemniku można chłodzić go w lodówce przez okres do około 2 tygodni. „Pszenne mięso” łatwo się też mrozi.  

Seitan spożywa się pod wieloma postaciami. Kawałek świeżego „mięsa” należy dobrze doprawić, a następnie podsmażyć lub podpiec. Produkt ten idealnie sprawdzi się również w formie kotletów, burgerów, sznycli, plastrów na kanapki czy wegetariańskich kiełbasek. 

Przepis na seitan, czyli jak go zrobić w domu? 

Seitan można kupić w sklepie, ale i też w łatwy sposób samodzielnie przygotować w domu. Do zrobienia domowego seitanu potrzebne będzie około 0,5 litra wody oraz 1 kg mąki pszennej. Do mąki stopniowo dolewa się wodę i ugniata powstałą masę tak, aby wyrobić ciasto. Kulę należy odstawić na około 20 minut, po czym pod strumieniem bieżącej wody dalej wyrabiać – aż do momentu uzyskania żółtego koloru (po około 45 minutach). Po tym czasie otrzymany gluten pszeniczny gotuje się w bulionie.

Bardzo duże znaczenie w kontekście smaku gotowego wyrobu ma przygotowywana marynata, która może składać się z wielu przypraw, w tym między innymi z: sosu sojowego, soli, pieprzu, czosnku, soku z cytryny, oliwy z oliwek, mielonych papryczek itd. Seitan marynuje się po schłodzeniu, a następnie smaży albo piecze.  

Seitan – czy jest zdrowy? 

Jak już wyżej wspomniano, seitan to nic innego jak gluten pszeniczny. W związku z tym osoby z celiakią, nietolerancją glutenu lub nadwrażliwością na gluten nie powinny po niego sięgać. Nie będzie też zalecany u osób pozostających na diecie bezglutenowej z innych powodów. Ponieważ produkt ten nie odznacza się zbyt dużą wartością odżywczą pod względem obecności witamin czy składników mineralnych, nie będzie też rekomendowany jako codzienny, wegański zamiennik innych produktów bogatych w białko (takich jak nasiona roślin strączkowych i ich przetwory – hummus, tofu itp). Seitan spożywa się też najczęściej w formie smażonej, co również nie należy do pożądanych elementów zdrowej diety.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij