Maślanka nalewana do szklanek
Karolina Dereń

Maślanka – właściwości zdrowotne i przeciwwskazania. Czy maślanka jest zdrowa?

Mleko oraz przetwory mleczne to ważna grupa produktów w żywieniu zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Produkty te zawierają duże ilości dobrze przyswajalnego wapnia, pełnowartościowe białko, witaminy oraz składniki mineralne. Jednym z najważniejszych wyrobów przemysłu mleczarskiego jest maślanka. Na co jest dobra maślanka? Jakie ma właściwości oraz kto powinien unikać jej spożywania?

  1. Na co jest dobra maślanka? Wartości odżywcze i właściwości maślanki
  2. Co jest zdrowsze – kefir czy maślanka?
  3. Co lepsze – maślanka czy jogurt?
  4. Z czym nie łączyć maślanki?
  5. Maślanka – przeciwwskazania
  6. Zdrowe przepisy z wykorzystaniem maślanki

Tradycyjna maślanka, często określana jako „prawdziwa maślanka”, jest produktem ubocznym w procesie wytwarzania masła. Większość maślanek spotykanych powszechnie w sklepach to maślanki fermentowane za pomocą kultur bakterii kwasu mlekowego. Napój ten ma łagodny, przyjemny smak oraz gładką konsystencję.

Na co jest dobra maślanka? Wartości odżywcze i właściwości maślanki

Maślanka stanowi bardzo dobre źródło wapnia oraz fosforu, czyli składników uczestniczących w mineralizacji kości i zębów. Spożywanie maślanki i innych produktów mlecznych wiąże się z profilaktyką chorób kości takich jak osteoporoza. Ponadto zarówno wapń, jak i fosfor biorą udział w przewodzeniu bodźców nerwowych. Wapń jest niezbędny do prawidłowej pracy serca oraz układu naczyniowego. Ma znaczenie w obniżaniu ciśnienia krwi. Jego odpowiednia ilość w diecie powiązana jest z zapobieganiem chorobom takim jak otyłość, cukrzyca typu II, niektóre nowotwory (m.in. jelita grubego, prostaty, sutka).

Spożywanie maślanki może wiązać się z obniżeniem poziomu cholesterolu we krwi. Działanie to tłumaczy się stosunkowo wysoką zawartością fosfolipidów, które ingerują w szlak syntezy cholesterolu i we wchłanianie w jelitach, dzięki czemu wpływają na obniżenie jego poziomu we krwi. Ponadto przy produkcji maślanki wykorzystywane są bakterie takie jak Lactococcus lactis, które mogą wiązać się z korzystnym wpływem na zdrowie, poprawą odporności.

Co jest zdrowsze – kefir czy maślanka?

Wszystkie fermentowane produkty mleczne są wartościowe i polecane na co dzień w zdrowej diecie. Każdy z nich ma mnóstwo zalet i dobrym rozwiązaniem byłoby dbanie o różnorodność i regularne – najlepiej codzienne – picie maślanki, kefiru, a także jogurtu. Kefir jest jednym z najstarszych rodzajów mleka, które poddane jest fermentacji. Produkowany jest z udziałem ziaren kefirowych. Pod względem zawartości cennych składników odżywczych, takich jak wapń czy fosfor, kefir i maślanka są porównywalne. Kefir jednak ma pewną unikalną zaletę, ponieważ oprócz korzystnych bakterii kwasu mlekowego zawiera także kefiran – naturalny prebiotyk.

Prebiotyki odpowiednio stymulują wzrost i aktywność bakterii bytujących w okrężnicy, co jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Jednakże nie każdemu odpowiada dość charakterystyczny smak oraz lekko drożdżowy zapach kefiru. Dlatego u takich osób może lepiej sprawdzić się maślanka jako orzeźwiający napój mleczny.

Powiązane produkty

Co lepsze – maślanka czy jogurt?

Jogurt to fermentowany produkt mleczny, zawierający charakterystyczne kultury bakterii z gatunków Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Jest to produkt o dość gęstej konsystencji i lekko kwaśnym smaku. Tak jak wcześniej wspomniano, fermentowane produkty mleczne warto spożywać zamiennie oraz dbać o ich różnorodność w diecie. Jeżeli porównać maślankę i jogurt, maślanka jest produktem o nieco mniejszej ilości kilokalorii (kcal), w jogurcie natomiast znajdziemy większą zawartość witaminy A.

Z czym nie łączyć maślanki?

Maślanka, tak jak inne produkty mleczne, nie powinna być spożywana w okolicy zażywania leków wchodzących w interakcję z wapniem (a tym bardziej nie może służyć do popijania leków). Produkty bogate w wapń mogą ograniczyć lub całkowicie uniemożliwić wchłanianie niektórych leków. Interakcje te dotyczą na przykład leków takich jak fluorochinolony i tetracykliny, które są często stosowane przy leczeniu zakażeń dróg oddechowych i moczowych.

Maślanka – przeciwwskazania

Mimo wielu zalet maślanka ma również pewne przeciwwskazania i nie jest przeznaczona dla każdego konsumenta. Głównym przeciwwskazaniem do spożywania maślanki jest alergia na białka mleka krowiego. Jest to jedna z najczęstszych alergii pokarmowych. W przypadku jej występowania wyklucza się produkty mleczne (czyli oprócz samego mleka wykluczeniu podlegają między innymi: twaróg, jogurty, maślanka, kefir) oraz te, które w swoim składzie zawierają mleko – na przykład niektóre wyroby cukiernicze, naleśniki, budynie, zupy oraz sosy zabielane śmietaną.

Warto również wspomnieć, że maślanka zawiera laktozę, czyli naturalnie występujący dwucukier, który u wielu osób wiąże się z nietolerancją. Jednak mimo zawartości laktozy maślanka oraz inne fermentowane produkty mleczne (jogurt, kefir) ze względu na obecność żywych kultur bakterii są często dość dobrze tolerowane. Związane jest to z tym, że ułatwiają one trawienie laktozy.

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem maślanki

Maślanka truskawkowa

Składniki:

  • Maślanka naturalna, 1 szklanka
  • Truskawki, 2 garści
  • Płatki migdałów, 1 łyżka
  • Mięta, 2-3 listki

Sposób przygotowania:

Truskawki umyć, odszypułkować. Maślankę i truskawki zblendować. Przed podaniem udekorować płatkami migdałów oraz listkami świeżej mięty.

Racuchy z jabłkiem

Składniki:

  • Jabłko, 1 sztuka
  • Maślanka naturalna, 1/4 szklanki
  • Mąka pszenna pełnoziarnista typ 2000, 1/2 szklanki
  • Mleko, 1/4, szklanki
  • Olej rzepakowy, 1 łyżeczka
  • Siemię lniane, 1 łyżka
  • Soda oczyszczona, 1/2 łyżeczki
  • Woda, 3 łyżki

Sposób przygotowania:

Siemię lniane zalać wrzącą wodą i poczekać, aż napęcznieje. Maślankę, mleko, mąkę, sodę i siemię wymieszać. Jabłko umyć, pokroić w kostkę lub zetrzeć na tarce, a następnie dodać do masy. Na patelni rozgrzać olej, smażyć racuchy z obu stron do uzyskania złotego koloru.

  1. K. Aryana, D. Olson, A 100-Year Review: Yogurt and other cultured dairy products, „J Dairy Sci” nr 100(12) 2017.
  2. V. Conway i in., Impact of buttermilk consumption on plasma lipids and surrogate markers of cholesterol homeostasis in men and women, „Nutr Metab Cardiovasc Dis”, nr 23(12) 2013.
  3. M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Warszawa 2020.
  4. M. Jarosz, Uważaj, co jesz, gdy zażywasz leki. Interakcje między żywnością, suplementami diety a lekami, Warszawa 2007.
  5. K. Mojka, Charakterystyka mlecznych napojów fermentowanych, „Probl Hig Epidemiol” nr 94(4) 2013.
  6. M. Ziarno, D. Zaręba, Napoje fermentowane: Zsiadłe mleko kontra maślanka, Forum Mleczarskie [online] https://www.forummleczarskie.pl/raporty/1290,napoje-fermentowane-zsiadle-mleko-kontra-maslanka [dostęp:] 04.09.2023.
  7. M. Ziarno, D. Zaręba, Maślanka – znaczenie zdrowotne, Forum Mleczarskie [online] https://www.forummleczarskie.pl/raporty/1132,maslanka-znaczenie-zdrowotne [dostęp:] 04.09.2023.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Co jeść na redukcji? Dieta dla dziewczyny 75 kg (aktywny tryb życia). Efekty

    Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim każdy z nas chciałby wyglądać jak najlepiej! Bardzo często przed wakacjami decydujemy się na diety redukcyjne, które pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. Jak wygląda taka dieta i co jeść na redukcji przy aktywnym trybie życia?

  • Żele energetyczne – jak używać? Czy są tylko dla sportowców?

    Podczas długotrwałej, zwiększonej aktywności fizycznej, jak udział w maratonie, intensywny trening czy wyścig kolarski, organizm potrzebuje dużej ilości energii, którą czerpie z glukozy i glikogenu. W celu utrzymania wydolności na tym samym poziomie oraz niedopuszczenia do uczucia zmęczenia dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych, które w prosty sposób dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany i pozwalają utrzymać cukier na odpowiednim poziomie.

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

  • Czy trzeba myć banany przed jedzeniem?

    Nie myjesz bananów przed zjedzeniem? Czas to zmienić! Konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem dla większości konsumentów jest oczywista. Z drobnym wyjątkiem. Żyjemy w przeświadczeniu, że produktów spożywczych, które przed zjedzeniem obiera się ze skóry, np. bananów, myć nie trzeba. Najwyższa pora zmienić dotychczasowe nawyki.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij