Gimnastyka w wodzie czyli Aqua aerobik
Justyna Bielecka

Gimnastyka w wodzie czyli Aqua aerobik

Aqua aerobik jest obecnie jednym z najbardziej efektywnych, a co ważniejsze, bezpiecznych sposobów utrzymania sprawności fizycznej. Mówiąc najprościej są to ćwiczenia wykonywane w wodzie, w basenie, pod bacznym okiem instruktora, który demonstruje ruchy stojąc na brzegu basenu.

Ćwiczenia zazwyczaj wykonywane są do rytmicznej muzyki, a zajęcia mają bardzo podobny przebieg do tradycyjnych ćwiczeń na sali fitness. Czym jednak wyróżniają się zajęcia w wodzie? Przede wszystkim bezpieczeństwem. Ćwiczenia te bowiem może wykonywać niemal każdy. Przebywanie w środowisku wodnym sprawia, że stawy są mniej obciążone, dzięki czemu niejednokrotnie przestają one boleć. Poprzez zmniejszone obciążenie w ćwiczeniach mogą uczestniczyć osoby starsze oraz osoby ze schorzeniami stawów.

Korzyści płynące z przebywania w wodzie

Podobnie jak inne formy ćwiczeń aerobowych, ćwiczenia w basenie pomagają spalić zbędne kalorie i pozbyć się niechcianych zapasów tkanki tłuszczowej, obniżają poziom cukru we krwi oraz ciśnienie krwi. Ponadto aqua aerobik ma dodatkowe korzyści, wyróżniające go spośród innych tego typu ćwiczeń. Dzięki temu, że wyporność wody znosi większą część ciężaru ciała, praktycznie każdy może wykonywać ćwiczenia w wodzie, bez względu na wagę, wiek czy kondycję stawów. Jest to również doskonały sposób dla osób początkujących na rozpoczęcie i naukę ćwiczeń. Dzięki treningowi w wodzie można w łagodniejszy sposób rozpocząć aktywność fizyczną, nawet wśród osób ze znaczną otyłością. One bowiem najczęściej rezygnują z ćwiczeń na sali, ze względu na przeciążenia stawów i więzadeł, które muszą dźwigać o wiele za duży ciężar ciała w utrudnionych warunkach, jakimi są ćwiczenia fizyczne. Treningi takie często prowadzą do przeciążeń, urazów, a w najlepszym wypadku do zniechęcenia ćwiczącego. Dzięki wyporowi wody osoby otyłe mogą nie tylko przeprowadzić bezpieczny dla ich stawów trening, ale także mogą czerpać z niego prawdziwą przyjemność. To z kolei jest jednym z najsilniejszych czynników motywujących do wytrwania w ćwiczeniach.

Także dla rekonwalescentów

Ćwiczenia w wodzie są także doskonałe dla osób powracających do sprawności po różnego rodzaju urazach, zabiegach lub osób z innymi ograniczeniami zdrowotnymi takimi jak problemy z sercem, choroby stawów, bóle kręgosłupa, osteoporoza. Jest to zasługą amortyzującego działania wody, które sprawia, że ćwiczenia są mniej obciążające dla organizmu, a przy tym nie tracą na efektywności. Wielu sportowców wykorzystuje ćwiczenia w wodzie jako powrót do sprawności w trakcie rehabilitacji.

Jak to wygląda?

Zajęcia aerobiku w wodzie są podobne do tych tradycyjnych, wykonywanych na sali fitness. Główna różnica polega rzecz jasna na tym, że tutaj osoby ćwiczące przebywają w basenie, instruktor zaś prowadzi zajęcia na brzegu. Podobnie jak w zajęciach na sali, mamy tutaj rozgrzewkę składającą się z kombinacji prostych kroków, ćwiczenia wzmacniające wykorzystujące opór wody, różnego rodzaju przysiady, wymachy i wiele innych ćwiczeń, których różnorodność jest ograniczona jedynie kreatywnością instruktora.  Ćwiczenia prowadzone są w rytm muzyki, co jest dodatkowym czynnikiem odprężającym. Do zwiększenia obciążenia dla mięśni stosuje się specjalnie zaprojektowane przybory, wykonane z pianki, zwiększające opór wody. Zajęcia zazwyczaj trwają od 45 minut do godziny. Na jednych takich zajęciach można spalić nawet 500 do 700 kcal!

Dla kobiet ciężarnych

Z uwagi na dodatkowy ciężar w postaci brzucha oraz nierzadko dodatkowych kilogramów, jakie pojawiają się w czasie ciąży, kobietom ciężarnym ciężko jest uczestniczyć w tradycyjnych zajęciach aerobiku. Z tego powodu aqua aerobik jest również doskonałym rozwiązaniem dla przyszłych mam. W środowisku wodnym są one mniej narażone na urazy bioder, pleców, czy też innych części ciała. Niektóre kobiety zaprzestają ćwiczeń na czas ciąży z obawy przed mechanicznym uszkodzeniem płodu. A przecież właśnie w tym czasie kobieta powinna być okazem zdrowia. Ćwiczenia w wodzie są bezpieczniejsze i pozwalają przezwyciężyć wspomniane obawy. Przebywanie w wodzie dodatkowo rozluźnia mięśnie, co jest również bardzo ważne, zarówno u kobiet w ciąży, jak i u każdej innej osoby. W wodzie łatwiej jest się odprężyć i zrelaksować.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij