Masaż w sporcie

Sportowcy często korzystają z usług masażystów. W większych klubach sportowych masażysta jest wręcz częścią zespołu. Masaż bowiem ma w sporcie wiele zastosowań, wbrew powszechnej opinii, nie jest jedynie stosowany dla relaksu.

Masaż treningowy

W okresie przygotowawczym do zawodów stosuje się tzw. masaż treningowy. Może być on częścią treningu, jak również może go od czasu do czasu zastępować. Ma on na celu przyczynienie się do wzrostu możliwości organizmu, zarówno tych fizycznych (np. wzrost siły) jak i psychicznych, poprzez
doskonalenie mechanizmów regulujących centralnego układu nerwowego. Masaż taki może być wykonywany jako masaż izometryczny (na napiętych mięśniach). Wykonuje się go zgodnie z zasadami masażu klasycznego, skupiając się na mięśniach mających największe znaczenie w danej dyscyplinie.

Masaż restytucyjno-odnawiający

Po wysiłku natomiast stosuje się masaż restytucyjno-odnawiający. Ma on na celu przyspieszenie odnowy organizmu po wysiłku fizycznym, przygotowanie zawodnika do następnego treningu, jak również zapobieganie przeciążeniu i przetrenowaniu. Wykonuje się go ok. 2 godziny po wysiłku
lub zawodach. Po treningu siłowym należy odczekać 5-6 godzin przed zastosowaniem masażu.


Zabieg taki trwa stosunkowo długo, bo od 50 do 70 minut. Masuje się partie mięśniowe najbardziej obciążane w danej dyscyplinie, szczególnie uwzględniając duże grupy mięśni, takie jak plecy, klatka piersiowa, powłoki brzuszne, pośladki i uda. W przeciwieństwie do masażu klasycznego, w
masażu restytucyjnym kolejność masowania jest odwrotna. Masuje się najpierw części proksymalne (położone najbliżej ciała), zmierzając w kierunku dystalnych (tych najbardziej oddalonych od tułowia).


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus