×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Chcesz się dowiedzieć, jak rzucić palenie? Przeczytaj ten artykuł!

Decyzja o rzuceniu palenia jest najczęściej poprzedzona wieloma wątpliwościami. Kiedy udaje się ją wreszcie podjąć, zaczynają niepokoić pytania: „Co zrobić, kiedy będę czuł potrzebę sięgnięcia po papierosa?”, „Czy uda mi się nie zapalić, jeśli inni będą palić?”. Z takimi pytaniami musi się zmierzyć każdy, kto staje przed wyzywaniem rzucenia palenia. 

Początek jest zawsze najtrudniejszy, potem będzie łatwiej

Jak pokazuje doświadczenie, najtrudniejsze jest wytrwanie w abstynencji, a nie sam akt rzucenia palenia. Często w takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy da się rzucić palenie od razu albo chociaż w kilka dni. To oczywiście zależy od nas. Jeżeli mamy wystarczająco dużo silnej woli i motywacji, jest to możliwe. Tylko niestety często wiąże się to z szybkim powrotem do palenia.

Według badań nawet ¾ osób próbujących rzucić palenie samodzielnie, wraca do palenia już w pierwszym tygodniu od początku wyzwania. Statystyki jednak wcale nie zakładają naszego niepowodzenia. Każdy może skorzystać z fachowej pomocy, która zwiększa szanse na sukces. 

Czy to dobry moment na rzucenie palenia? Oczywiście! Twoje zdrowie Ci podziękuje 

Palenie przynosi negatywne skutki w wielu dziedzinach naszego życia. Najważniejsze jest oczywiście zdrowie, a papierosy zwiększają ryzyko:

  • chorób układu oddechowego – 80% zgonów z powodu zapalenia oskrzeli i rozedmy płuc jest spowodowanych paleniem papierosów;
  • chorób serca i układu krążenia – 5x zwiększa się ryzyko ataku serca u palaczy poniżej 40. roku życia w porównaniu do osób niepalących;
  • nowotworów – 8 na 10 śmierci na nowotwory płuc jest spowodowana paleniem papierosów.

Nie można nie wspomnieć, że palenie w ciąży negatywnie wpływa na dziecko i zwiększa ryzyko wad płodu. 

Oczywiście to nie wszystkie z zagrożeń, jakie niesie za sobą palenie papierosów. W ostatnim czasie Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zwróciła uwagę, że palacze mogą ciężej przechodzić chorobę COVID-19, częściej też występują u nich ciężkie powikłania, m.in. zespół ciężkiej niewydolności oddechowej. Obserwacja pacjentów z chorobami serca i układu krążenia spowodowanymi paleniem papierosów w Chinach pokazała, że są oni w grupie podwyższonego ryzyka rozwinięcia się ciężkiej postaci choroby COVID-19, co wpływa też na śmiertelność pacjentów. WHO zaznacza, że COVID-19 jest nową jednostką chorobową, nie jest jeszcze w pełni poznana zależność miedzy samą chorobą a paleniem i potrzebne są dalsze badania w tym kierunku. Ale posiłkując się dostępnymi opracowaniami, organizacja zaleca rzucenie palenia.

Okazja czyni niepalącego

Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą tłumaczymy, dlaczego teraz jest idealny moment na rzucenie palenia! 31 maja, jak co roku, obchodzony był Światowy Dzień Bez Papierosa. Właśnie w tym dniu pod wpływem licznych kampanii, które mają uświadamiać o negatywnych skutkach palenia, ludzie najczęściej zadają sobie pytanie: „Jak rzucić palenie?”. 

Od 20 maja w Polsce nie można już kupić papierosów mentolowych, które stanowią ok. 30% rynku. Co ciekawe, wielu palaczy nawet nie wiedziało o tych zmianach. Dlatego może to dobry moment, żeby nie szukać zamienników, tylko potratować to jako własny zakaz palenia.

Jeżeli nie maj, to listopad! Co roku w trzeci czwartek listopada (w tym roku przypada na 19.11) obchodzimy Światowy Dzień Rzucania Palenia. Konkretna data rozpoczęcia własnego wyzwania może pomóc przygotować się na ten niełatwy moment.

Wyzwanie przyjęte! I co dalej?

Przy podejmowaniu decyzji najważniejszy jest plan naszego prywatnego zakazu palenia. Powinniśmy zastanowić się:

  1. Jaką strategię wybieramy – czy chcemy od razu rzucić palenie, czy stopniowo ograniczać ilość papierosów.
  2. Nad czasem trwania wyzwania – ważna jest nie tylko data, ale też kolejne etapy, dzięki którym będziemy mogli monitorować postępy. Możemy ustalić, że każdy etap trwa np. dwa tygodnie, a po każdym, który zakończy się sukcesem, przysługuje nam drobna nagroda. To motywuje!
  3. Nad celami i „środkami pomocniczymi” – co zastąpi nam papierosa? Może rzucenie palenie to początek nowego hobby. Albo do porannej kawy zamiast papierosa zjemy jakieś zdrowe ciastko?
  4. Wsparciem innych – pomyślmy, czy w naszym otoczeniu jest ktoś, kto rzucił palenie lub może to zrobić razem z nami. To zapewni dodatkową motywację i wsparcie w razie kryzysu. 

Specjalistyczne wsparcie zwiększa szansę na sukces. Rzuć palenie już dziś

Tak, jak już wspomniano, samodzielne rzucanie palenia jest obarczone sporym ryzykiem niepowodzenia. Właśnie dlatego osoby w potrzebie mają możliwość uzyskania wsparcia specjalisty. Bardzo pomocny będzie psychoterapeuta wyspecjalizowany w terapii uzależnień, który wspomoże cały proces wychodzenia z nałogu. Również przy większych ośrodkach opieki zdrowotnej funkcjonują stacjonarne Poradnie Pomocy Palącym, np. w Warszawie działa ona przy Narodowym Centrum Onkologii. 

Jeżeli nałóg jest bardzo zaawansowany, a „głód nikotynowy” nie do zniesienia, pomocne są środki farmakologiczne, takie jak np. Nikotynowa Terapia Zastępcza (NTZ). Podczas NTZ wprowadza się do organizmu kontrolowane ilości nikotyny, które zmniejszają skutki uboczne rzucania palenia.

Według wieloletnich badań Nikotynowa Terapia Zastępcza dwukrotnie zwiększa szanse na skuteczne rzucenie palenia. Co ważne, NTZ jest bezpieczne również u osób z chorobami serca i układu krążenia. Palenie w ciąży szkodzi, a tę metodę mogą stosować pod kontrolą lekarza również kobiety ciężarne. Personalizacja terapii jest możliwa dzięki dużej gamie produktów, a w przypadku, gdy uzależnienie jest bardzo silne, albo nie udało nam się wytrwać w postanowieniu pomimo stosowania takiej formy terapii, można zastosować tzw. terapię łączoną. Przyklejamy wtedy plaster transdermalny, który uwalnia małe, stałe dawki nikotyny przez 16 godzin, dzięki czemu ułatwia normalne życie. A w razie silnej potrzeby zapalenia mamy możliwość sięgnięcia po środek doustny, który zadziała w szybkim czasie.

Materiał przygotowany przez firmę Johnson&Johnson.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. J. R. Hughes, J. Keely, S. Naud, Shape of the relapse curve and long-term abstinence among untreated smokers, “Addiction” 2004 Jan;99(1):29–38.
  2. Ash facts at a glance, "Smoking and disease statistics", June 2016.
  3. Tobacco and waterpipe use increases the risk of COVID-19, „emro.who.int [online], http://www.emro.who.int/tfi/know-the-truth/tobacco-and-waterpipe-users-are-at-increased-risk-of-covid-19-infection.html.
  4. 20 maja wchodzi zakaz sprzedaży papierosów mentolowych. Połowa konsumentów o nim nie słyszała, „businessinsider.com.pl” [online], https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/zakaz-sprzedazy-papierosow-mentolowych-od-20-maja/nk5bkjc
  5. A. Maseeh, G. Kwatra, A review of smoking cessation interventions, "MedGenMed” 2005 Jun 7;7(2):24.
  6. ChPL Nicorette Invisipatch.

Podziel się: