Posłowie chcą całkowitego zakazu reklamy leków i suplementów diety

Resort zdrowia chce zakazać lub w dużym stopniu ograniczyć reklamę suplementów diety i leków bez recepty, ponieważ wiele z nich wprowadza konsumentów w błąd. Z punktu widzenia mediów taka sytuacja może stać się ogromnym problemem, ponieważ firmy farmaceutyczne odpowiadają za bardzo duży kawałek reklamowego tortu.

Posłowie i senatorowie uważają, że przyczyną dużego spożycia leków bez recepty jest ich nadmierna promocja w mediach, dlatego zamierzają jej zabronić. Ten postulat popiera główny inspektor farmaceutyczny, który także uważa, że reklamy mogą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując niemal cudowny wpływ niektórych leków na ich zdrowie. W opinii cytowanego przez Dziennik inspektora, Zbigniewa Niewójta, konieczne jest co najmniej radykalne ograniczenie reklamy leków i suplementów diety sprzedawanych bez recepty.

Coraz chętniej sięgamy po suplementy

Wzrost spożycia leków bez recepty jest wyraźny, co pokazują statystyki. Zgodnie z danymi IMS Health, tylko między 2015 a 2015 rokiem rynek leków bez recepty urósł o 40 mln złotych, z 688 do 722 mln złotych. Wraz z nim wzrosła również liczba hospitalizacji związanych z nieprawidłowym przyjmowaniem leków, najczęściej tych bez recepty. Zjawisko nie jest nowe i poprzednie rządy podjęły kroki w kierunku ograniczenia go. W 2012 roku wprowadzono zakaz reklamowania się samych aptek, ale nie leków, co jednak nie przyniosło oczekiwanych rezultatów.

Lekarz reklamuje, choć nie powinien

Reklamy leków są wszechobecne we wszystkich mediach, a nakłady na nie systematycznie się zwiększają. Dyskusyjna jest nie tylko nachalność niektórych reklam, ale również wykorzystywanie w nich autorytetu lekarza. W części reklam reprezentuje go aktor w białym kitlu jednak w wielu innych występują konkretni specjaliści, podpisani z imienia i nazwiska, co może poddawać w wątpliwość ich rzetelność zawodową. Prawo farmaceutyczne zabrania udziału lekarzy w reklamach leków, jednak zapis nie obejmuje tzw wyrobów medycznych i produktów leczniczych, a więc suplementów diety, co pozostawia szeroko otwartą furtkę reklamodawcom.

W tej sprawie na początku marca wypowiedziała się Naczelna Rada Lekarska, która postuluje o zmiany prawa w zakresie zakazu wykorzystywania wizerunku lekarzy i farmaceutów bądź osób sugerujących posiadanie takiego wykształcenia także w reklamach suplementów diety. Zakaz miałby dotyczyć również reklamowania żywności przez osoby będące lekarzami lub sugerujące przynależność do tego zawodu. Równocześnie Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy dr Grzegorz Wrona przypomniał, że lekarz nie powinien wyrażać zgody na wykorzystanie swojego nazwiska lub wizerunku w jakiejkolwiek reklamie medykamentów, ponieważ takie działanie pozostaje sprzeczne z Kodeksem Etyki Lekarskiej. W przeciwnym wypadku grozi im postępowanie w sądzie lekarskim, które najczęściej kończą się karą.

Zakaz reklamy aptek niezgodny z konstytucją?

Parlamentarzyści na razie pracują nad rozwiązaniem, jednak ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji będą wyniki badań, które mają określić związek między reklamą leków a wzrostem ich spożycia. Ten przynajmniej bazując na statystykach, jest ewidentny – branża farmaceutyczna wydaje na reklamę najwięcej spośród wszystkich, prześcigając aż o 1/3 wydatki marek spożywczych w tej sferze. Z tego względu posłowie muszą liczyć się z ostrym sprzeciwem zarówno samych koncernów, jak i mediów w tym względzie, ponieważ zakaz oznacza straty dla każdej ze stron.

Posłowie rozważają więc rozwiązanie poniekąd kompromisowe – przywrócenie możliwości reklamowania się samych aptek w zamian za zakaz promocji konkretnych leków. Pierwsza opcja jest bardzo prawdopodobna, biorąc pod uwagę że do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęła skarga na przepis, a rację skarżącym przyznał już prokurator generalny oraz posłowie, którzy orzekli, że bezwzględny zakaz reklamy aptek jest niezgodny z konstytucją.

Zaostrzenie prawa w tej kwestii popiera także Naczelna Rada Aptekarska, której zdaniem tylko połączenie zakazu reklamy aptek z zakazem reklamy leków może przynieść zmniejszenie popularności leków typu OTC.

Źródła: Dziennik Gazeta Prawna, Money.pl


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus