Bieżnia czy maszyna eliptyczna?
Justyna Bielecka

Bieżnia czy maszyna eliptyczna?

Bieżnia i maszyna eliptyczna to, prócz roweru stacjonarnego, dwa najpopularniejsze urządzenia kardio spotykane na siłowniach, a także coraz częściej kupowane do domów. Są one doskonałe do wykonowania treningu aerobowego. Jednak co jest lepsze, bieżnia czy maszyna eliptyczna?

Oba te urządzenia mają szereg niewątpliwych zalet. Bieżnia jest wciąż częściej spotykana, bo jest dostępna na rynku znacznie dłużej niż jej konkurentka, jednak dysproporcja ta systematycznie się zmniejsza. 

Impakty

Największą zaletą wymienianą przez zwolenników maszyn eliptycznych jest brak tzw. impaktów. Mówiąc prościej, stopy nie uderzają  przy każdym kroku o podłoże, lecz spoczywają stale na powierzchni pedałów, w związku z czym stawy nie są obciążane podczas ćwiczenia. Dzięki temu orbitrek będzie lepszym rozwiązaniem dla osób, które mają problemy ze stawami jak również dla osób starszych. Także fizjoterapeuci wolą wykorzystywać w swojej pracy te urządzenia, bo wiedzą, że są one bezpieczniejsze dla pacjentów.

Bieżnia natomiast, dzięki wspomnianym impaktom, pomaga wzmocnić szkielet, gdyż obciążenia tego typu stymulują przebudowę tkanki kostnej.

Bieżnie dla biegaczy

Jeżeli założeniem treningu ma być przygotowanie do maratonu lub też,  po prostu, zastąpienie w sezonie zimowym treningu biegowego, bieżnia będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, gdyż oferuje niemal taki sam rodzaj wysiłku. Bieg na bieżni niemal niczym nie różni się od tego w terenie, dlatego też zawodowi biegacze wybierają częściej właśnie ten przyrząd. 

Trening kardio

Gdy chcesz wykonać jak najbardziej efektywny trening kardio, wzmacniający układ sercowo-naczyniowy, wówczas lepszym rozwiązaniem będzie maszyna eliptyczna. Podczas gdy trening na bieżni skupia się głównie na dolnych partiach ciała, na orbitreku można ćwiczyć bardziej wszechstronnie dzięki specjalnym uchwytom. Oprócz tego, że cały czas poruszamy nogami, pracują również ramiona, a także mięśnie całego tułowia. Wiadomo, że im więcej mięśni jest zaangażowanych w ruch, tym więcej spalanych kalorii oraz większe wyzwanie dla serca, które musi pompować krew do każdego zakątka ciała. Co więcej, ćwicząc na maszynie eliptycznej można spalić te same ilości kalorii co na bieżni, odczuwając jednak znacznie mniejszy wysiłek. Aby na bieżni uzyskać podobny efekt, można spróbować biegu z obciążnikami na nadgarstkach lub ciężarkami trzymanymi w dłoniach.

Różnorodność

W każdym treningu różnorodność jest ważnym elementem, ponieważ przy monotonnym treningu łatwo się zniechęcić. Ważna jest również możliwość zwiększania obciążeń oraz stawiania sobie coraz trudniejszych wyzwań, żeby osiągać coraz lepsze wyniki. W bieżniach sposobem na zwiększenie intensywności treningu jest zwiększenie tempa biegu a także zwiększenie kąta nachylenia bieżni. W orbiteku natomiast można zmieniać obciążenie pedałowania, można ćwiczyć zarówno trzymając się rękoma uchwytów jak i bez, skupiając się na dolnych partiach ciała. Czymś, czego nie da się wykonać w treningu na bieżni, jest pedałowanie w odwrotnym kierunku. Podczas pedałowania do tyłu można zaangażować zupełnie inne partie mięśni, co jest kolejną formą urozmaicenia. 

Bezpieczeństwo

Nie każdy lubi biegać na bieżni. Niektórzy wręcz się tego boją. Najczęściej jest to obawa przed spadnięciem z bieżni –  gdy nie będziemy biec wystarczająco szybko lub też w przypadku zasłabnięcia - z urządzenia można po prostu „zjechać”. Takie obawy mają szczególnie osoby starsze. Oczywiście większość bieżni wyposażonych jest w przycisk awaryjny, który po naciśnięciu natychmiast zatrzymuje cały mechanizm. Pod tym względem jednak osoby starsze ponownie wybiorą maszynę eliptyczną, gdyż będą czuły się na niej bezpieczniej. 

W warunkach domowych

Gdy planujemy zakup jednego z powyższych urządzeń do domu, warto wziąć pod uwagę dźwięki jakie ono emituje podczas pracy. Bieżnie są zazwyczaj głośniejsze od orbitreków, również każde uderzenie stopą o bieżnię podczas biegu powoduje więcej hałasu. Zatem pod względem emisji dźwięków, plus dla maszyny eliptycznej. Drugim ważnym czynnikiem, chyba nawet bardziej istotnym od hałasu, jest ilość zajmowanego miejsca i możliwość składania urządzenia. Bieżnie zazwyczaj zajmują więcej miejsca, i tylko niektóre modele posiadają funkcję podnoszenia platformy do pionu. Maszynę eliptyczną łatwiej będzie „wkomponować” do mieszkania, jednak potrzebuje ona również sporo miejsca. 

Niezależnie od tego, jakie urządzenie wybierzemy, warto wziąć pod uwagę  również ich jakość. Istnieje bowiem odczuwalna różnica między ćwiczeniami na profesjonalnym sprzęcie, a treningiem na urządzeniach z supermarketu. Jeżeli nie stać nas na drogi, dobry sprzęt, lepiej zainwestować w karnet na siłownię i tam z niego do woli korzystać.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij