Suplement z ubichinolem ułożony  w symbol koeanzymu Q10
Alicja Świątek

Ubichinol – co to jest? Wskazania do stosowania koenzymu Q10, dawkownie, efekty

Ubichinol to aktywna forma koenzymu Q10, przez niektórych określana mianem „super paliwa" dla organizmu. Jest związkiem chemicznym z grupy chinonów, który wpływa na funkcjonalność komórek, dbając o ich prawidłowy rozwój. Aby uzupełnić niedobory koenzymu Q10, warto wybierać suplementy zawierające jego aktywną postać, która uważana jest za łatwiej przyswajalną niż postać utleniona – ubichinon. Kiedy stosować ubichinol, jak dawkować koenzym Q10 i na jakie efekty można liczyć, zażywając go regularnie?

Ubichinol jest zredukowaną, aktywną formą koenzymu Q10, która pełni funkcję antyoksydacyjną, a także stymuluje regenerację oraz syntezę innych naturalnych przeciwutleniaczy. Wraz z wiekiem spada produkcja koenzymu Q10 przez organizm, co skutkuje wydłużeniem procesów odnowy komórkowej oraz spowolnieniem przemian energetycznych. Koenzym Q10 naturalnie występuje we wnętrzu błony komórkowej oraz mitochondriach. Odgrywa kluczową rolę w transporcie elektronów, a tym samym w przemianach energetycznych komórek. Nieprzypadkowo największe ilości koenzymu Q10 znajdują się w sercu, mózgu i wątrobie, czyli organach o największym zapotrzebowaniu energetycznym.

Co to jest ubichinol? Właściwości koenzymu Q10

W organizmie człowieka koenzym Q10 występuje w dwóch równoważnych postaciach:

  • utlenionej – ubichinon (CoQ10),
  • zredukowanej – ubichinol (CoQ10H2).

Podczas transportu elektronów obie formy ulegają nieustannym przekształceniom. Zredukowana, aktywna postać koenzymu Q10 – ubichinol – jest często stosowana w suplementacji koenzymu Q10. Podczas gdy utleniona forma koenzymu Q10 musi zostać przekształcona w ubichinol, bezpośrednie podanie formy zredukowanej umożliwia szybsze działanie oraz większą skuteczność przy stosowaniu niższych dawek.

Ubichinol pełni funkcję przeciwutleniacza. W wyniku działania enzymów ulega przemianie do koenzymu Q10, który następnie powraca do postaci zredukowanej – ubichinolu.  Dzięki temu koenzym Q10 wykazuje dużą zdolność zmiatania wolnych rodników oraz zalegających w organizmie szkodliwych metabolitów. Ubichinol, chroniąc alfa-tokoferol (witamina E) przed utlenieniem, powoduje wzrost ochrony lipidów błon komórkowych przed procesami oksydacyjnymi. Ponadto ubichinol działając synergistycznie z witaminą E, skutecznie pomaga usunąć toksyny.

Aktywna postać koenzymu Q10 stanowi istotny nośnik elektronów łańcucha oddechowego w mitochondriach. Neutralizuje wolne rodniki, które powstają w trakcie w cyklu Krebsa oraz redukuje stres oksydacyjny, co powoduje spowolnienie procesów starzenia w organizmie. Ubichinol jest niezbędny w procesach wytwarzania energii w organizmie, w tym w sercu, a jego niedobór może sprzyjać rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych.

Ubichinol wykazuje korzystne efekty w zapobieganiu migrenowych bólów głowy. Wykazano, że migrenom towarzyszy nieprawidłowe funkcjonowanie mitochndriów, dla których działania kluczowym elementem jest koenzym Q10. Dodatkowo w badaniach zaobserwowano, że u wielu pacjentów cierpiących na migrenowe bóle głowy występuje znaczny niedobór koenzymu Q10, a jego suplementacja zmniejsza liczbę napadów migrenowych oraz częstość występowania nudności. Zastosowanie dawki 150 mg koenzymu Q10 powodowało u ponad 60% pacjentów uczestniczących w badaniu redukcję częstości napadów migrenowych o połowę. Koenzym Q10 okazał się skutecznym środkiem w prewencyjnym. Otóż okazuje się, że migrenom towarzyszy dysfunkcja mitochondiów, w których koenzym Q10 pełni swoje kluczowe zadania (m.in. produkcję energii) i może on odgrywać kluczową rolę w patogenezie migreny. Przeprowadzone badania wykazały, że duża część pacjentów ma znaczne deficyty tego składnika. Suplementacja 150 mg koenzymu Q10 u ponad 60% pacjentów biorących udział w badaniu klinicznym spowodowała zmniejszenie o połowę liczby napadów migreny, zredukowanie częstości występowania nudności oraz bólów głowy. Koenzym Q10 wpływa korzystnie na skórę. Chroni ją przed niedotleniem, wolnymi rodnikami, zanieczyszczeniami środowiskowymi, wspomaga procesy regeneracji, odnowy biologicznej naskórka oraz spowalnia procesy starzenia.

Niedobór koenzymu Q10 prowadzi do obniżenia produkcji ATP (adenozynotrifosforanu), zmniejszenia wydolności procesów energetycznych, zwiększonej produkcji wolnych rodników, a także zmian składu oraz funkcji lipidów błon komórkowych.  

Ubichinol – wskazania do suplementacji koenzymu Q10

Podstawowymi wskazaniami do suplementacji koenzymu Q10 są:

  • ograniczenie działań niepożądanych związanych z przyjmowaniem statyn – leki stosowane w hipercholesterolemii, zwłaszcza wzmocnienie mięśni i redukcja ich uszkodzeń;
  • wspomaganie leczenia chorób sercowo-naczyniowych (nadciśnienie, zastoinowa niewydolność serca);
  • wspomaganie rekonwalescencji po operacjach serca;
  • ograniczenie występowania migren;
  • zapobieganie niedoborom koenzymu Q10 u osób starszych, u których poziom tego składnika drastycznie spada;
  • wspomaganie leczenia chorób neurodegeneracyjnych, jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona.

Ponadto suplementację koenzymu Q10  wato zastosować w stanach przewlekłego zmęczenia, w osłabieniu, profilaktyce antyoksydacyjnej i spowolnieniu procesów starzenia.

Ubichinol – kto nie powinien suplementować?

Preparaty z ubichinolem są dobrze tolerowane przez organizm, nie odnotowano dotychczas wystąpienia jakichkolwiek ciężkich działań niepożądanych związanych z jego stosowaniem. Jednak ze względu na brak badań, nie należy go stosować bez konsultacji z lekarzem u kobiet ciężarnych oraz karmiących.

Polecane dla Ciebie

Ubichinol – jak dawkować koenzym Q10?

Zalecane przez producentów dawki koenzymu Q10  wahają się w przedziale 60–500 mg na dobę. Dla uzupełnienia niedoborów koenzymu Q10  u osób młodych zazwyczaj rekomendowana dawka wynosi 100–200 mg na dobę przyjmowane przez okres dwóch tygodni, a następnie zmniejszenie dawki do 10–30 mg na dobę, która powinna być przyjmowana przez minimum trzy miesiące. U pacjentów z chorobami serca i osób starszych lekarz może zalecić stosowanie dawki od 100 do 600 mg na dobę, do momentu osiągnięcia właściwego poziomu  CoQ10 w osoczu krwi.

Preparaty z ubichinolem najlepiej przyjmować z pokarmami tłuszczowymi, które są jego bardzo dobrymi rozpuszczalnikami oraz zwiększają jego wchłanianie.

Ubichinol – skutki uboczne suplementacji

Niekiedy przyjmowanie ubichinolu może powodować wystąpienie działań niepożądanych w postaci:

  • bólu i zawrotów głowy,
  • zaburzeń snu,
  • wysypki,
  • uczucia znużenia,
  • dolegliwości trawiennych,
  • rozdrażnienia,
  • nadwrażliwości na światło.

Koenzym Q10 może reagować z niektórymi grupami leków, do których zaliczono leki przeciwzakrzepowe (może zmniejszać ich skuteczność), insulina, niektóre leki stosowane w chemioterapii. Z tego względu przed rozpoczęciem suplementacji ubichinolu warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który zweryfikuje ryzyko potencjalnych interakcji.

Sprawdź najlepsze suplementy z koenzymem Q10 na DOZ.pl

Ubichinol – czym się kierować, wybierając suplement z koenzymem Q10? Na jakie efekty można liczyć?

W celu uzupełnienia niedoborów koenzymu Q10 warto wybierać produkty zawierające jego aktywną, zredukowaną postać – ubichinol, która uważana jest za łatwiej przyswajalną niż postać utleniona – ubichinon. Koenzym Q10 jest nierozpuszczalny w wodzie, natomiast dobrze rozpuszcza się w tłuszczach. Z tego względu warto wybierać produkty zawierające ubichinol zawieszony w formie lipidowej, jak np. lecytyna sojowa. Efekty suplementacji ubichinolu można zaobserwować po ok. 4 tygodniach, a najlepsze rezultaty uzyskuje się po minimum 3. miesiącach stosowania.

  1. U. Gałka, J. Ogonowski, „yadda.icm.edu.pl” [online], Koenzym Q–powstawanie,właściwości i zastosowanie w preparatach kosmetycznych, http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD7-0021-0034, [dostęp:] 22.08.2022 r.  
  2. K. Dominiak, W. Jarmuszkiewicz, Różne oblicza mitochondrialnego koenzymu Q, "Postępy Biochemii", nr 65 (4) 2019.  
  3. E. Siemieniuk, E. Skrzydlewska, Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmach zwierząt i człowieka, "Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej", nr 59 2005.  
  4. A. Czernic, M. Bartosz, J. Błaszczyk, A. Andysz, J. Błaszczyk Suszyńska, Wpływ suplementacji koenzymem Q10 na enzymatyczną obronę antyoksydacyjną krwinek czerwonych ludzi zdrowych, "Problemy Higieny i Epidemiologii", nr 92 (3) 2011.
  5. S. Siebrecht, Coenzyme Q10 and ubiquinol for physical performance, „researchgate.net” [online], https://www.researchgate.net/publication/296951483_Coenzyme_Q10_and_ubiquinol_for_physical_performance, [dostęp:] 22.08.2022 r.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lipodemia – przyczyny, objawy, leczenie obrzęku tłuszczowego

    Lipodemia (inaczej obrzęk tłuszczowy lub „choroba grubych nóg”) jest bardzo rzadką chorobą, która najprawdopodobniej jest uwarunkowana genetycznie. Lipodemia charakteryzuje się nadmiernym odkładaniem się tkanki tłuszczowej na kończynach dolnych. Nadmiarowa tkanka tłuszczowa lokalizuje się na nogach od bioder do kostek – stopy pozostają niezmienione.

  • Dlaczego probiotyków w tabletkach nie można gryźć? Który probiotyk wybrać?

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Selen – właściwości, niedobór. Suplementacja selenem a zdrowa tarczyca

    Selen jest mikroelementem, którego niewielka dawka jest niezbędna dla zachowania dobrego zdrowia. Zbyt niski poziom selenu może przyczyniać się do niepłodności, wypadania włosów, osłabienia koncentracji oraz nieprawidłowego funkcjonowania mięśni i układu odpornościowego. Specjaliści wskazują, że optymalny poziom selenu jest bardzo niski i łatwo go przekroczyć. Z tego powodu nie zaleca się rozpoczęcia suplementacji selenu bez wcześniejszego badania poziomu tego pierwiastka w organizmie.

  • Statyny na cholesterol – szkodliwość, dawkowanie i skutki uboczne

    Podstawowym celem stosowania statyn jest obniżanie poziomu cholesterolu i zapobieganie wystąpienia miażdżycy wśród pacjentów bez chorób sercowo-naczyniowych, ale znajdujących się w grupach wysokiego ryzyka. Pomaga to zapobiegać zawałom, udarom i chorobom naczyniowym, które rozwijają się wraz ze wzrostem blaszek miażdżycowych w tętnicach.

  • Bergamota – czy jest skuteczna w walce z za wysokim poziomem cholesterolu? Pomarańcza bergamota a monakolina – co wybrać?

    Pomarańcza bergamota, którą powszechnie nazywa się także bergamotą lub bergamotką, to roślina endemiczna, czyli występująca tylko na niewielkim obszarze świata, w tym wypadku w regionie Kalabrii w południowych Włoszech. Owoce bergamoty mają specyficzny, cierpki i jednocześnie gorzki smak. Liczne badania wykazały, że ma ona właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne i rozkurczowe, co wykorzystuje się w terapii wielu schorzeń.

  • Molibden – kiedy suplementować? Właściwości, działanie, dawkowanie

    Molibden (Mo, łac. molybdenum) to pierwiastek chemiczny, który nazywany jest mikroelementem ze względu na to, że występuje w organizmie człowieka w niewielkiej ilości. Zwiększone zapotrzebowanie na molibden może występować w przebiegu rzadkich zespołów chorobowych, u podłoża których leżą zaburzenia funkcjonowania centrów energetycznych komórek, czyli mitochondriów.

  • Co to jest honokiol? Właściwości adaptogenu. Z czego wynika jego cena?

    Honokiol jest związkiem, który został wyizolowany z kory, szyszek nasiennych i liści drzew rodzaju Magnolia. Dane badań naukowych sugerują, że ma on właściwości uspokajające, przeciwlękowe, przeciwdepresyjne oraz przeciwutleniające. Jak właściwie suplementować honokiol? Kto nie powinien zażywać tego związku, a także jakie mogą być skutki uboczne suplementacji tego „poprawiacza humoru”?

  • Surowica – czym jest? Zastosowanie

    Surowica to część osocza krwi, która wykorzystywana jest do neutralizacji toksyn np. po ukąszeniu żmii. Obecnie jej zastosowanie w medycynie jest tematem wielu badań klinicznych. Kiedy się ją podaje? Jakie ma znaczenie w weterynarii?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij