Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?
Piotr Gmachowski

Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

Kwercetyna – charakterystyka

Kwercetyna to związek należący do flawonoidów roślinnych, a dokładniej do flawonoli. Flawonoidy to organiczne związki chemiczne, w większości przypadków są one barwnikami – przyjmują barwy żółte lub białe, rzadziej są bezbarwne. 

Kwercetyna występuje w postaci glikozydów, a także w postaci wolnej. Uzyskuje się ją poprzez krystalizację z ekstraktów roślinnych. Glikozyd kwercetyny jest rozpuszczalny w tłuszczach i w porównaniu do wolnej postaci, zwiększa się jego rozpuszczalność w wodzie. Kwercetyna występuje m.in. w zielonej herbacie, czerwonej kapuście, cebuli, owocach jagodowych, pomidorach, winogronach. W literaturze zwraca się również uwagę na zastosowanie kwercetyny w przemyśle jako barwnik (np. do barwienia bawełny na kolor pomarańczowy i czerwony).

Kwercetyna – działanie          

Kwercetyna – właściwości przeciwzapalne

Kwercetyna jest związkiem, który wykazuje właściwości przeciwzapalne. Hamuje powstawanie cytokin prozapalnych, a także jest czynnikiem ochronnym dla komórek nerwowych, chroniąc neurony przed degradacją.  

Kwercetyna wpływa również na pracę i aktywność enzymów cyklooksygenaz (głównie COX-2). Działanie to przekłada się na zahamowanie napływu leukocytów i zmniejszenie się stanu zapalnego. Aktywność ta przekłada się również na utrzymywanie odpowiedniego stanu napięcia naczyń włosowatych.

Kwercetyna – właściwości przeciwnowotworowe

Dane literaturowe podają, iż kwercetyna wykazuje korzystne właściwości przeciwnowotworowe. Działanie tego związku polega między innymi na pomocy w usuwaniu nieprawidłowych i uszkodzonych komórek organizmu, a także poprzez przejawianie właściwości antyproliferacyjnych. Właściwości te sprawiają, iż kwercetyna jest związkiem, który potencjalnie może wspomagać chemioterapię.

Działanie antyoksydacyjne kwercetyny może przyczyniać się do ochrony komórek zdrowych i chronić organizm przed powstawaniem komórek nowotworowych.

Warto zwrócić również uwagę na wyniki badań przeprowadzonych w kierunku połączenia kwercetyny w terapii z cytostatykami, np. z doksorubicyną oraz antyestrogenem (tamoksyfenem). Zaobserwowano hamowanie proliferacji komórek nowotworowych, a także hamowanie ich angiogenezy. Również inne badania dowodzą, iż komórki nowotworowe pod wpływem określonego stężenia kwercetyny wykazały mniejszą zdolność do rozwoju oraz podziału. 

Kwercetyna – właściwości przeciwmiażdżycowe

Kwercetyna, jako związek należący do grupy flawonoidów, wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Przekłada się to korzystnie na obniżenie ryzyka umieralności, gdy powodem są choroby dotyczące układu sercowo-naczyniowego.

W badaniach udowodniono, iż u osób, u których dieta była bogata w duże ilości flawonoidów, występowało mniej chorób związanych z układem krążenia. W badaniach można zauważyć korzystne zmiany związane z gospodarką lipidową, poprawę uelastycznienia naczyń, wzmocnienie naczyń krwionośnych oraz zmniejszenie ich łamliwości.

Kwercetyna – właściwości przeciwwirusowe

Literatura zwraca również uwagę na właściwości przeciwwirusowe kwercetyny. Badania wskazują, iż kwercetyna wykazuje zdolności wiązania się z białkami płaszcza wirusa.

Wymieniają następujące rodzaje wirusów, których aktywność została zahamowana przez kwercetynę: wirusy opryszczki (HSV), wścieklizny, grypy oraz wirus polio. Badania potwierdziły również wpływ kwercetyny na hamowanie aktywności wirusa HIV-1, między innymi na zahamowanie wnikania wirusa HIV-1 do wnętrza limfocytów CD4.

Kwercetyna w otyłości

W badaniach przeprowadzonych w kierunku walki z otyłością wykazano, iż kwercetyna może kontrolować masę tkanki tłuszczowej. Flawonoid ten może wpływać na komórki tkanki tłuszczowej poprzez:

  • indukowanie apoptozy (naturalnej śmierci) komórek tłuszczowych,
  • hamowanie tworzenia komórek tłuszczowych,
  • wzrost lipolizy.

Kwercetyna – źródła i suplementowanie

Do źródeł kwercetyny zaliczamy:

  • owoce (aronie, borówki, brzoskwinie, czarne porzeczki, figi, gruszki, jabłka, jagody, owoce bzu czarnego, śliwki żółte, winogrono białe, winogrono zielone, wiśnie),
  • soki owocowe (sok jabłkowy, sok pomarańczowy, sok z cytryny, sok z granatów, sok z limonki),
  • warzywa (brokuły, gotowana brukselka, buraki, cebula biała, cebula czerwona, czosnek, kalafior, kapusta czerwona, marchew, papryka, pomidory, sałata, seler, szczaw, szparagi, szpinak), 
  • przyprawy (świeże oraz suszone oregano, estragon, kapary, liście kolendry, koper, liście laurowe, lubczyk, pietruszka)

Większą zawartość kwercetyny zaobserwowano w surowych owocach i warzywach, natomiast mniejszą w sokach. Warto pamiętać, iż dobrym źródłem kwercetyny jest również zielona herbata. 

Kwercetyna wchodzi w skład wielu suplementów diety stosowanych np. w cukrzycy, może także znajdować się w preparatach o działaniu antyalergicznym. Przed zastosowaniem kilku preparatów należy zwrócić uwagę na ich skład – czy składniki w nich zawarte nie powtarzają się. Suplementowanie kwercetyny powinno być uzupełnieniem diety, nadmierne przyjmowanie preparatów zawierających ten flawonoid może okazać się niekorzystne dla organizmu. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij