PABA – jakie ma właściwości? Czy witamina B10 to cudowny suplement na siwienie i zmarszczki?
Alicja Świątek

PABA – jakie ma właściwości? Czy witamina B10 to cudowny suplement na siwienie i zmarszczki?

PABA, czyli kwas para-aminobezoesowy, to substancja, którą wykorzystuje się zarówno w terapii poważnych problemów zdrowotnych, np. zaburzeń płodności, jak i w opóźnianiu momentu pojawienia się siwych włosów i zmarszczek mimicznych. PABA wpływa na pigmentację włosów, dzięki czemu dłużej zachowują swój kolor. Ponadto chroni skórę przez szkodliwym działaniem promieni UV, spowalniając powstawanie zmarszczek. Ponadto odpowiada za syntezę kwasu foliowego (witaminy B9), który jest zalecany kobietom w ciąży i tym planującym bycie mamą, ponieważ przeciwdziała powstawaniu wad cewy nerwowej.


Czego między innymi dowiesz się z niniejszego artykułu:

  • Jakie są najlepsze źródła „witaminy B10”?
  • Na które procesy metaboliczne organizmu wpływa PABA?
  • Gdzie najlepiej kupować suplementy?
  • Czy „witamina B10” hamuje proces siwienia i powstawania zmarszczek?


Kwas para-aminobenzoesowy (PABA) często nazywany jest „witaminą B10”, chociaż nie jest obecnie zaliczany do grupy witamin.  Związek ten może znacząco poprawić wygląd skóry, jak i wytworów naskórka, ponieważ wpływa na pigmentację włosów oraz chroni skórę przed szkodliwym działaniem nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne (UV). Jego stosowanie jest szczególnie zalecane osobom, które borykają się z przedwczesnym siwieniem oraz nadmiernym postępem procesów starzenia. Dodatkowo jest prekursorem kwasu foliowego (witamina B9), a zatem wpływa na powstawanie żelaza, czerwonych krwinek oraz bierze udział w wielu przemianach biologicznych.

Witamina B10 (PABA) – właściwości

Kwas para-aminobenzoesowy (PABA), często nazywany „witaminą B10”, jest substancją dobrze rozpuszczalną w wodzie. Dawniej zaliczany był do witamin z grupy B, jednak obecnie uznawany jest za substancję witaminopodobną, ponieważ organizm jest w stanie sam ją wytworzyć. Kwas para-aminobenzoesowy jest prekursorem i bierze udział w tworzeniu kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Bakterie jelitowe mogą go wykorzystać do produkcji folianów, dzięki czemu odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. PABA uczestniczy w licznych reakcjach biologicznych prowadzących zarówno do naprawy struktury DNA, jak i opóźnienia procesów starzenia. Chroni organizm przed wystąpieniem niedokrwistości, czyli anemii, poprzez udział w przemianach żelaza i powstawaniu czerwonych krwinek. Wykazuje również aktywność bakteriobójczą oraz wspiera odporność. Dodatkowo właściwości „witaminy B10” są wykorzystywane w leczeniu zaburzeń płodności. Pochodne kwasu p-aminobenzoesowego w postaci estrów, takich jak np. nowokaina czy benzokaina mają także działanie znieczulające.

PABA – źródła w pożywieniu

W celu uzupełnienia niedoborów witaminy B10 należy spożywać produkty mięsne, do których zaliczono: wołowinę, wieprzowinę, cielęcinę, podroby, a także jajka i jogurty. Bogatym i dobrze przyswajalnym źródłem PABA są drożdże oraz produkty pełnoziarniste.

PABA – kto i kiedy powinien suplementować?

Kwas para-aminobenzoesowy jest przez wiele osób nazywany „eliksirem młodości”, ponieważ przyjmuje się, że spowalnia on procesy starzenia oraz ogranicza pojawianie się siwych włosów.

Dlatego stosowanie PABA zalecane jest osobom borykającym się z przedwczesnym siwieniem oraz chcącym na dłużej zachować młody wygląd skóry, opóźniając pojawianie się kolejnych zmarszczek. W przypadku długotrwałej kuracji antybiotykami lub w zaburzeniach funkcjonowania jelit zapotrzebowanie na „witaminę B10” znacząco wzrasta i wówczas warto rozważyć jej suplementację.

PABA na siwienie i zmarszczki? Co mówią dane naukowe?

Zdarza się, że proces siwienia włosów oraz powstawania zmarszczek pojawia się wcześniej, niż byśmy tego chcieli lub na co wskazuje nasz wiek. Pomimo faktu, że te zmiany w wyglądzie nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, a są jedynie kwestią estetyczną, mogą skutecznie pogorszyć jakość życia, dodając nam wizualnie kilka lat. Na forach internetowych można znaleźć wiele porad „jak zapobiegać siwieniu" lub jak zapobiegać zmarszczkom" jednak nie wszystkie są skuteczne i dlatego warto poddać je weryfikacji.

Jedną z substancji, która może być skutecznym rozwiązaniem w spowolnieniu procesów starzenia „od wewnątrz"  jest kwas para-aminobezoesowy. Zwłaszcza w obecnych czasach przy dużym narażeniu na stres, mimowolnie marszczymy twarz, szczególnie w obrębie pomiędzy brwiami, co prowadzi do powstania tzw. lwiej zmarszczki, lub okolic oczu i powstania „kurzych łapek". W takich sytuacjach, jak również wówczas, kiedy już przed 30. rokiem życia pojawiają się siwe włosy lub znaczna ilość zmarszczek, warto wprowadzić zwiększoną dawkę kwasu para-aminobenzoesowego. Dodatkowo związek ten stanowi swego rodzaju tarczę ochronną przed szkodliwym działaniem promieni UV, co ogranicza uszkodzenia skóry spowodowane Słońcem, spowalnia powstawanie zmarszczek oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia raka skóry. PABA wpływa na pigmentację włosów, dzięki czemu dłużej zachowują swój kolor.

Jakie są objawy niedoboru i nadmiaru witaminy B10 (PABA)?

Obniżony poziom kwasu para-aminobezoesowego manifestuje się przede wszystkim uczuciem zmęczenia, nerwowością, stanami depresyjnymi i obniżeniem samopoczucia. Dodatkowo mogą pojawić się problemy z wypadaniem włosów oraz przedwczesnym siwieniem, spowodowaną utratą barwnika.

Jednocześnie nadmiar PABA również może być niebezpieczny dla zdrowia. Zbyt wysoki poziom tej witaminy powoduje zazwyczaj nudności i wymioty, wysypkę oraz reakcje alergiczne. W rzadkich przypadkach może prowadzić także do cięższych powikłań, jak uszkodzenia wątroby i nerek oraz zaburzenia pracy serca.

Jak suplementować PABA? Który preparat wybrać? Ile kosztuje

Nie ma ustalonego określonego zapotrzebowania na PABA, jednak zazwyczaj zaleca się stosowanie maksymalnie kilku miligramów tej substancji na dobę. W związku z działaniami niepożądanymi, jakie mogą nastąpić w przypadku nadmiaru „witaminy B10" w organizmie, ewentualną suplementację warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Warto również wzbogacić dietę w naturalne źródła tego składnika. Wchłanianie PABA wspomaga jednoczesne spożywanie pokarmów zawierających witaminy z grupy B oraz witaminę C. Jednocześnie warto ograniczyć picie kawy i alkoholu, ponieważ mogą one znacząco obniżyć przyswajanie kwasu para-aminobenzoesowego. Wśród dostępnych preparatów z PABA najczęściej występują te w postaci kapsułek i tabletek, które można kupić w cenie od ok. 25 do 50 zł. Wybierając odpowiedni suplement, warto wziąć pod uwagę zaufanych producentów, których produkty są długo na rynku, mają dobrą jakość i pochodzą z wiarygodnych źródeł. W przypadku wątpliwości zawsze można poradzić się farmaceuty, który posiada wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu uzyskamy fachową poradę.

  1. H.Czeczot, Kwas foliowy w fizjologii i patologii, „phmd.pl”, [online], https://phmd.pl/api/files/view/2780.pdf, [dostęp:] 31.05.2021 r.
  2. Praca zbiorowa, Witaminy prawda i mity, „biotechnologia.wpt.uni.opole.pl” [online],  http://biotechnologia.wpt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/WITAMINY-PRAWDA-I-MITY.pdf, [dostęp:] 31.05.2021 r.
  3. E. Cieślik i in., Kwas foliowy – występowanie i znaczenie, „phie.pl”, [online],  http://www.phie.pl/pdf/phe-2012/phe-2012-1-001.pdf, [dostęp:] 31.05.2021 r.
  4. K. Sikorska-Zimny, Występowanie oraz wpływ kwasu foliowego na organizm ludzki, „ptfarm.pl”, [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/4/BR%204-2013%20s.%20496-501.pdf, [dostęp:] 31.05.2021 r.
  5. A. Gryszczyńska, Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy, „czytelniamedyczna.pl” [online], http://www.czytelniamedyczna.pl/2659,witaminy-z-grupy-b-naturalne-rlda-rola-w-organizmie-skutki-awitaminozy.html, [dostęp:] 31.05.2021 r.
  6. Ł. CZYŻEWSKA-MAJCHRZAK, P. PARADOWSKA, SKUTKI NIEDOBORU I RYZYKO SUPLEMENTACJI FOLIANÓW W DIECIE, „jms.ump.edu.pl” [online], https://jms.ump.edu.pl/uploads/2010/6/457_6_79_2010.pdf, [dostęp:] 31.05.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij