5 sposobów, jak jeść w święta, by nie przytyć

Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej jednak w domu i przy stole. To według badań najchętniej wybierane miejsce spędzania świąt. Zgodnie z zasadą zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten, jest pełen pysznych potraw. Co więcej kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa, aż do samego Sylwestra.

Tradycją jest, aby w wieczór wigilijny spróbować wszystkich 12 potraw, które przygotowała gospodyni lub gospodarz wieczerzy. W statystycznym polskim domu jedzenia w święta jest tak dużo, że zostaje go na cały okres świąt. Jak jeść mądrze, żeby nie przesadzić i co zrobić kiedy nie możemy już się podnieść z fotela, a brzuch boli bardzo mocno i daje o sobie znać.

Porady dietetyczne

Paradoksalnie, Wigilię przetrwać dość łatwo. W prawdzie jedzenia jest dużo, ale to jedzenie postne, więc nie zawiera ciężkostrawnego mięsa.

Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i zaleceniami specjalistów powinniśmy jeść mniej, ale częściej. Wigilię warto więc zacząć odrobinę wcześniej, ale za to przedłużyć czas, który spędzamy przy stole. Damy sobie o wiele więcej czasu na odpoczynek pomiędzy porcjami. W międzyczasie można też zrobić przerwę na rodzinny spacer. Nasz organizm w tym czasie odpocznie i przygotuje się na kolejną porcję pyszności.

Co więcej, nikt nie każe zjeść kilograma ryb, potem 10 pierogów, miski sałatki, zupy grzybowej oraz kilku ciast. Wybierajmy mądrze. Wyjdzie to nam na zdrowie. Mniejsze porcje o wiele bardziej sprawdzają się, w ten trudny dla układu pokarmowego dzień. Tradycja mówi spróbować, a nie zjeść ile się da. Dodatkowo warto popić wodą spożywane potrawy. Zdecydowanie nie zalecam gazowanych napojów, które napełnią układ pokarmowy gazem i będą powodowały wzdęcia, nie mówiąc już o alkoholu. Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Najgorszym co możemy zrobić, to zapychać się jedzeniem na siłę. Schody zaczynają się w pierwszy i drugi dzień świąt.

Zioła na trawienie

Schody zaczynają się kiedy przedłużamy okresy nadmiernego spożywania dużych ilości jedzenia. To zwykle pierwszego lub drugiego dnia świąt zaczyna się popularny ból brzucha. Aby temu zapobiec, dzień możemy zacząć od napoju z siemienia lnianego. Dostarczy on odpowiedniej ilości błonnika i przygotuje jelita do wytężonej pracy. Trawienie mogą wspomóc także napary ziołowe. Możemy posłużyć się napojem z mięty pieprzowej, kminku czy kopru włoskiego. Dobrze sprawdza się też napar rumiankowy rozluźniający mięśnie układu pokarmowego. Można też spróbować mieszanki ziołowych zawierających zioła dobrane specjalnie pod potrzeby trawienne np.: ziele mięty, anyżu, kopru włoskiego, kminku zwyczajnego czy lukrecji. Synergia działania w tym przypadku jest korzystna. Zioła te, można też dodać jako przyprawy do potraw, które spożywamy. Aby wspomóc wątrobę przy detoksykacji możemy dostarczyć jej wyciągu z karczocha, ostropestu plamistego czy liści rozmarynu.

Zioła na wzdęcia

Częstym objawem nadmiernego spożycia pokarmów są wzdęcia. Najczęściej przyczyny wzdęć są bardzo prozaiczne. Spożywanie zbyt dużych ilości pokarmów, nieodpowiednia, zbyt ciężkostrawna dieta, mówienie z pełnymi ustami i jedzenie w pośpiechu. Do tego dochodzą współistniejące choroby trzustki, wątroby, jelita grubego i alergie pokarmowe, które bezpośrednio wywołują wzdęcia i powodują ból brzucha. Aby zabezpieczyć się przez wzdęciami i złagodzić ból „pokarmowy”, należy unikać pewnych potraw wzdymających np. fasoli, grochu, kapusty, kalafiorów i napojów gazowanych. Pomocny jest też umiarkowany ruch na świeżym powietrzu. Przy zabezpieczeniu przed wzdęciami pomogą anyż, gorczyca, mięta pieprzowa, kminek, czy koper, a rumianek, mięta i szałwia złagodzą ból. Ciężkostrawne potrawy, warto zastąpić świeżymi owocami i warzywami. Nasz brzuszek na pewno za to nam podziękuje.

Podsumowując, aby w Święta nie przytyć (za dużo) oraz cieszyć się w pełni z tego okresu bez niespodzianek pokarmowych, należy trzymać się kilku prostych reguł:
1.    Jedz mniej, a częściej
2.    Przygotuj się – rano wypij napój z siemienia lnianego
3.    Nie zapomnij o ruchu – spacer będzie idealny
4.    Dopraw swoje potrawy odpowiednimi ziołami
5.    Mniej smażonego i tłustego, więcej owoców i warzyw

I zawsze warto pamiętać, że złotą regułą jest umiar i lepiej zapobiegać niż leczyć. Wesołych, rodzinnych i pełnych zdrowia Świąt, życzy mgr farm. Krzysztof Słomiak.


Podziel się: