Dieta bez nabiału może być niebezpieczna dla zdrowia

Coraz modniejsze ostatnimi czasy wykluczenie z diety nabiału może być niebezpieczne dla zdrowia – ostrzegają brytyjscy naukowcy. Pozbawiony produktów mlecznych schemat żywieniowy zagraża kondycji układu kostnego w późniejszym etapie życia. Przyczyną jest niedobór wapnia i innych istotnych składników dla organizmu, które powinny być odpowiednio uzupełniane.

Badanie przeprowadzone przez National Osteoporosis Society pokazało, że co piąty młody Brytyjczyk poniżej 25 roku życia zmniejsza lub całkiem ogranicza nabiał w swojej diecie. Sondaż obejmujący 2000 osób ponadto pozwolił się dowiedzieć, że 70% ankietowanych stosuje lub stosowało jakieś diety. Autorzy badania wskazują, że dietetyczne mody często przynoszą szkodliwe skutki dla zdrowia. W przypadku nabiału mowa zwłaszcza o niedoborach wapnia, które w późniejszym wieku mogą okazać się przyczyną szkód powstałych w tkance kostnej i wynikającą z tego osteoporozą. Rzecznik British Nutrition Foundation dodaje jednak, że samo zrezygnowanie z produktów mlecznych nie musi być niebezpieczne dla organizmu – istotne jest jednak, by zapewnić mu odpowiednią dawkę wapnia pochodzącą z innych źródeł. Wśród nich warto wspomnieć o płatkach zbożowych, pieczywie, rybach, orzechach, zielonych warzywach liściastych, nasionach czy roślinach strączkowych. Oprócz tego, na rynku dostępne są produkty wzbogacane wapniem, na przykład mleko ryżowe, sojowe czy też migdałowe.

Czym jest laktoza i na czym polega jej nietolerancja

Nietolerancja laktozy dotyka mniej więcej co czwartego Polaka, przy czym większość przypadków jest o charakterze przejściowym. Laktoza to cukier mleczny (dwucukier) składający się z glukozy i galaktozy, w naturalnej postaci występuje wyłącznie w mleku ssaków. Ma wpływ na rozwój zmysłu smaku i gospodarkę hormonalną, reguluje łaknienie, a przede wszystkim jest źródłem energii przyswajalnej przez organizm w łatwy sposób. Za wchłanianie laktozy odpowiedzialna jest laktaza, czyli enzym jelita cienkiego pozwalający rozkładać laktozę na cukry proste. Laktoza znajduje się w mleku i produktach mlecznych, a więc jogurtach, maślankach, kefirach, białych i żółtych serach, lodach, śmietanach etc. Niewielkie jej ilości zawierają również słodycze, wędliny, produkty gotowe, czekolada, a nawet niektóre leki. Nietolerancja laktozy może mieć charakter wrodzony lub wtórny, przy czym druga odmiana występuje zdecydowanie częściej. Przy nietolerancji wtórnej enzym laktaza znacznie się zmniejsza lub całkiem zanika, czego przyczyn należy upatrywać w uszkodzeniach nabłonka oraz kosmków jelitowych. Objawami nietolerancji są mdłości, wzdęcia, biegunka, kolka, gazy i ból brzucha odczuwane po spożyciu produktów bogatych w laktozę. By poprawnie zdiagnozować nietolerancję, niezbędne jest wykonanie szeregu badań – w tym pH stolca, testu doustnego podawania laktozy, worodowego testu oddechowego czy badania wycinka jelita grubego. 

Źródła: Medexpress, Polska Times, Zdrowie Gazeta


Podziel się: