Kontuzje w sportach zimowych

Szaleństwo na śniegu czy lodowisku to jeden z pozytywów nadciągającej zimy. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy, jak łatwo złapać w tym czasie kontuzję, która będzie nie tylko bolesna, ale i trudna do wyleczenia. Oto najczęstsze urazy w sportach zimowych i rady pozwalające ich uniknąć.

Narciarstwo to z pewnością jedna z najbardziej popularnych zimowych dyscyplin sportowych, niosąca za sobą niestety wiele bolesnych kontuzji. Urazy powstają zazwyczaj wskutek nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa na stoku, nieodpowiedniego przygotowania fizycznego i przeceniania własnych możliwości. Czasem przyczyniają się do tego też złe warunki atmosferyczne lub trudne ukształtowanie stoku. Narciarze borykają się najczęściej zarówno z urazami kostnymi w obrębie nóg i rąk (złamania, zwichnięcia), jak i mięśniowymi (zerwanie więzadeł lub ścięgien, uszkodzenie torebek stawowych). W skrajnych przypadkach może dochodzić też do uszkodzenia kręgosłupa czy narządów wewnętrznych. Jeżdżąc na nartach należy przede wszystkim zadbać o dobry kask, który uchroni nie tylko przed guzem czy wstrząśnieniem mózgu, ale może także uratować życie. Niezbędne jest także dobranie odpowiednich nart i butów, zarówno pod względem wzrostu, jak i umiejętności.

Przeciwnicy narciarstwa są zazwyczaj zwolennikami jazdy na snowboardzie. Ze względu na przybieranie charakterystycznej postawy podczas zjazdu, dyscyplina cechuje się częstymi urazami miednicy, kości guzicznej czy barków. Nierzadko występują również kontuzje nadgarstków i palców.

Łyżwiarstwo to jeden z przyjemniejszych sposobów na relaks, pod warunkiem, że potrafimy dobrze jeździć. W przeciwnym razie tłok spowodowany na lodowisku połączony z brakiem podstawowych umiejętności może przyczyniać się do urazów rąk (złamań i stłuczeń), kręgosłupa czy nóg, a nawet głowy. Przy pierwszych krokach na lodowisku warto więc zaopatrzyć się w specjalne ochraniacze i kask.

Kluczem do bezproblemowego uprawiania każdej dyscypliny sportowej jest prawidłowa rozgrzewka, o czym większość z nas, szczególnie w okresie zimowym, niestety zapomina. Regularne rozciąganie i ćwiczenie wytrzymałości określonych partii mięśni aktywnych w danej dyscyplinie sportowej może skutecznie wyeliminować ryzyko powstawania urazów. Niezbędne jest także zadbanie o sprawny sprzęt i odpowiednie przygotowanie go do sezonu, tak by funkcjonował w sposób prawidłowy i zapewniał bezpieczeństwo. Dobrym rozwiązaniem jest również zainwestowanie w profesjonalne ochraniacze oraz ciepłe buty i rękawiczki, które uchronią przed odmrożeniami.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus