×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Koronawirus – druga fala epidemii. Jak przygotować się do ewentualnej kwarantanny?

Pojawienie się SARS-CoV-2 zmieniło naszą rzeczywistość i wpłynęło w znaczący sposób na codzienne funkcjonowanie. Wszystko wskazuje na to, że koronawirus zostanie z nami na dłużej. Jak przygotować się na nadejście drugiej fali pandemii?

Wirus SARS-CoV-2 – co powinieneś wiedzieć?

SARS-CoV-2 (ang. severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) to nowy szczep koronawirusa, zidentyfikowany w 2019 roku. Uważa się, że podobnie jak inne wirusy, pojawił się on najpierw u zwierząt, mutował, a następnie rozprzestrzenił na ludzi.

Wiedza na temat wirusa SARS-CoV-2 ewoluuje. Choć każdy dzień dostarcza nowych informacji, to zanim obserwacje pochodzące z placówek medycznych i laboratoriów na całym świecie zostaną potwierdzone i będą mogły zostać zastosowane w praktyce klinicznej, musi minąć więcej czasu. 

Choć trwają intensywne prace badawcze, dotychczas nie została opracowana szczepionka, która skutecznie mogłaby nas ochronić przed objawami COVID-19. Wiele istniejących już leków, np. Arechin, Remdesivir, zasugerowano jako terapie eksperymentalne. Ponieważ jest to nowy wirus, nikt nie nabył wcześniejszej odporności, co oznacza, że cała populacja ludzka jest potencjalnie podatna na zakażenie SARS-CoV-2. 

COVID-19 – drogi zakażenia i objawy choroby

Wirus dostaje się do organizmu za pośrednictwem ust, oczu, nosa, dlatego ważne jest, aby unikać dotykania twarzy rękami.

Dzięki mobilizacji naukowców wiemy coraz więcej, ale niekompletność danych ogranicza naszą zdolność do opisania pełnego spektrum objawów i chorób spowodowanych przez wirusa SARS-CoV-2. Okres inkubacji choroby koronawirusowej COVID-19 jest obecnie szacowany na od 2 do 14 dni. Dotychczasowe objawy występujące u pacjentów zakażonych SARS-CoV-2 obejmują przede wszystkim kaszel, gorączkę, trudności w oddychaniu oraz zapalenie spojówek. Wiele osób przechodzi chorobę bezobjawowo. U niektórych zakażonych osób rozwija się wstrząs septyczny, wielonarządowa niewydolność (ang. multiple mrgan dysfunction syndrome, MODS), zespół ostrej niewydolności oddechowej (ang. acute respiratory distress syndrome, ARDS) prowadzące do śmierci.

Jak zapobiegać infekcji COVID-19?

Najlepszym sposobem uniknięcia zakażenia jest zadbanie o wzmocnienie układu odpornościowego, zachowanie reżimu sanitarnego oraz przestrzeganie bieżących dyrektyw dotyczących zdrowia publicznego. 
Przede wszystkim zalecane jest: 

  • utrzymywanie dystansu społecznego,
  • noszenie maseczki ochronnej, 
  • przestrzeganie higieny układu oddechowego – zakrywanie ust chusteczką lub zgiętym łokciem podczas kaszlu i kichania, 
  • mycie rąk mydłem i wodą przez co najmniej 15-30 sekund lub gdy jest to niemożliwe – stosowanie żeli do dezynfekcji
  • regularne dezynfekowanie powierzchni użytkowych.

Niespokojne statystyki

Obecnie mamy do czynienia z bardzo dynamiczną sytuacją. Codziennie jesteśmy zalewani nowymi informacjami na temat pandemii i COVID-19. Musimy przywyknąć do częstych zmian zaleceń. Skąd czerpać rzetelne informacje i sprawdzać aktualne statystyki? Gdzie znaleźć najbardziej oficjalne dane liczbowe dotyczące pandemii w Internecie? 

Najlepiej sprawiać na bieżąco strony internetowe instytucji – autorytetów w dziedzinie zdrowia publicznego. Warto śledzić doniesienia:

  • Ministerstwa Zdrowia (https://www.gov.pl/web/koronawirus),
  • Głównego Inspektoratu Sanitarnego (https://www.gov.pl/web/gis),
  • World Health Organisation (https://covid19.who.int/table),
  • Centers for Disease Control and Prevention (https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/),
  • John Hopkins University (https://coronavirus.jhu.edu/map.html).

Jak zabezpieczyć się na wypadek kwarantanny?

Światowa Organizacja Zdrowia, poinformowała, że liczba zachorowań w Europie rośnie obecnie szybciej niż w przypadku poprzedniego szczytu pandemii. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć dotkliwości drugiej fali pandemii, ale przygotowanie się do niej, może złagodzić stres i poczuć większą kontrolę nad sytuacją. Już teraz warto zastanowić się, co będzie nam potrzebne na wypadek kwarantanny.

  1. Zaopatrz się w żywność. Przygotuj zapasy na 10–14 dni. Uzupełnij spiżarnię długoterminowymi produktami spożywczymi i pamiętaj o zasadach przechowywania żywności.
  2. Uzupełnij zapasy środków dezynfekujących. Regularnie odkażaj często powierzchnie użytkowe.
  3. Zakup maseczki i rękawice ochronne. Są niezbędne, by zapewnić sobie wzajemne bezpieczeństwo i ograniczyć transmisję koronawirusa.
  4. Stwórz kompleksową apteczkę. Nie gromadź zapasów na cały rok, ponieważ leki szybko tracą datę ważności. Zgromadź te najbardziej niezbędne. Naturalnie zadbaj o swoja odporność. Pamiętaj o zdrowym śnie, urozmaiconej diecie i aktywności fizycznej, nawet jeśli spędzasz teraz więcej czasu w domowym zaciszu.

Co powinno znaleźć się w domowej apteczce?

Warto zadbać o zasoby leków, zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy nasza mobilność, ale też dostępność niektórych towarów może być ograniczona. W co wyposażyć domową apteczkę, by dobrze służyła w razie potrzeby?

Lekarze i farmaceuci zwracają uwagę, aby w domowym zestawie leków zawsze posiadać środki pierwszej potrzeby, tj. leki przeciwgorączkowe i przeciwzapalne, np. paracetamol, ibuprofen. Warto zaopatrzyć się też w: 

  • krople do nosa,
  • syrop na kaszel,
  • tabletki na ból gardła,
  • leki antyalergiczne,
  • leki przeciwbiegunkowe,
  • elektrolity,
  • suplementy wspierające odporność – witaminy A, C, D oraz cynk.

Jeżeli cierpisz na choroby przewlekle, powinieneś przygotować miesięczny zapas przyjmowanych farmaceutyków. Na wszelki wypadek miej też materiały opatrunkowe.

Pamiętaj, aby umieścić leki w odpowiednim miejscu. Niewłaściwe przechowywanie, czynniki takie jak wilgoć temperatura, światło słoneczne mogą wpłynąć na właściwości chemiczne i działanie leku. Najlepiej przechowywać medykamenty w szczelnie zamykanym pojemniku, zawsze w miejscu niedostępnym dla dzieci.

Jaką dietę stosować, aby wzmocnić odporność?

W obliczu pandemii ważne jest, abyśmy wykorzystali wszelki dostępne środki prewencyjne. Od dawna wiadomo, że sposób odżywiania wpływa na układ immunologiczny. Właściwa dieta wzmacniająca odporność nie zagwarantuje nam ochrony przed COVID-19, ale na pewno wspomoże nasz układ immunologiczny i będzie działać synergicznie z przyjmowanymi farmaceutykami.

Warto zadbać o urozmaicenie jadłospisu, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Zbilansowana dieta skutecznie pomoże przygotować organizm do zwalczania chorób. Składniki odżywcze, które są kluczowe dla produkcji komórek odpornościowych to: witamina C, witamina D, cynk, selen i żelazo.

Ważne jest też spożywanie odpowiedniej ilości białka, węglowodanów i tłuszczów, co wpływa na funkcjonowanie metabolizmu i utrzymanie właściwej wagi, co nie jest bez znaczenia w przypadku ryzyka infekcji SARS-CoV-2. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. N. Chen, Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study, „The Lancet” 2020, nr 395, s. 507–513, [online] https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930211-7, [dostęp:] 26.10.2020.
  2. R. Lu, Genomic characterization and epidemiology of 2019 novel coronavirus: implications for virus origins and receptor binding, „The Lancet” 2020, nr 395, s. 565–574., [online] https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930251-8, [dostęp:] 26.10.2020.
  3. K. Katella, 5 things everyone should know about the coronavirus outbreak, “yalemedicine.org” [online],   https://www.yalemedicine.org/stories/2019-novel-coronavirus/, [dostęp:] 26.10.2020.
  4. The most reliable COVID-19 bnline resources: your ultimate guide, “themedicalfuturist.com” [online], https://medicalfuturist.com/the-most-reliable-covid-19-online-resources-your-ultimate-guide/, [dostęp:] 26.10.2020.
  5. H. Levin, 10 ways to prepare for a second wave of coronavirus infections, “moneycrashers.com” [online], https://www.moneycrashers.com/prepare-second-wave-coronavirus-infections/, [dostęp:] 26.10.2020.
  6. M. Grudzińska, Leki i produkty, które warto mieć w domu – bądź gotowy na koronawirusa, „portal.abczdrowie.pl” [online], https://portal.abczdrowie.pl/produkty-ktore-warto-miec-w-domu, [dostęp:] 26.10.2020.
  7. Lekarze i farmaceuci o zaopatrzeniu apteczek domowych w czasie COVID-19, „mgr.farm” [online], https://mgr.farm/aktualnosci/lekarze-i-farmaceuci-o-zaopatrzeniu-apteczek-domowych-w-czasie-covid-19/, [dostęp:] 26.10.2020
  8. S. Khan, Good nutrition can contribute to keeping COVID-19 and other diseases away, “theconversation.com” [online], https://theconversation.com/good-nutrition-can-contribute-to-keeping-covid-19-and-other-diseases-away-145086, [dostęp:] 26.10.2020.

Podziel się: