Jesienne osłabienie organizmu – jak uniknąć choroby?
Ernest Niewiadomski

Jesienne osłabienie organizmu – jak uniknąć choroby?

Jesienna aura sprzyja nie tylko obniżeniu nastroju, ale również osłabieniu organizmu, co powoduje, że jesteśmy bardziej podatni na infekcje i częściej chorujemy. Poznaj kilka sposobów na wzmocnienie organizmu i ograniczenie ryzyka wystąpienia choroby.

Coraz krótsze dni i zmienna pogoda sprawiają, że stajemy się mniej aktywni, unikamy spędzania czasu na świeżym powietrzu i chętniej przebywamy w domu. Nasza dieta również zaczyna się zmieniać, lekkie posiłki z dużą ilością warzyw i owoców coraz chętniej zastępujemy bardziej treściwymi potrawami, które są dobrym źródłem energii, jednak najczęściej ubogim w niezbędne witaminy. Wahania temperatury sprawiają, że często nie wiemy, jak się ubrać i albo jest nam zimno, albo się przegrzewamy. Do tego wszechobecne wirusy uwielbiające przedszkola i szkoły. Wszystko to sprzyja osłabieniu organizmu i infekcjom.

Chroń się przed wirusami

Do zakażenia wirusem przeziębienia lub grypy dochodzi drogą kropelkową oraz przez kontakt z zakażonymi przedmiotami. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia infekcji należy przestrzegać kilku podstawowych zasad higieny. Przede wszystkim należy unikać kontaktu z osobami chorymi oraz zatłoczonych miejsc, takich jak autobusy, metro, czy duże sklepy. Chory, kichając i kaszląc, rozpyla drobne kropelki wydzieliny zawierające wirusy; może zarażać również poprzez podanie dłoni.

W miejscach publicznych powinno się unikać dotykania dłońmi nosa i ust. Wirusy potrafią przetrwać poza organizmem nawet kilka godzin, a klamki, poręcze czy koszyki sklepowe mogą stać się źródłem infekcji. Po powrocie do domu należy dokładnie umyć ręce mydłem (ok. 15-30 sekund), można również stosować łagodne środki dezynfekujące. Śluzówka nosa pokryta rzęskami i cieniutką warstwą śluzu stanowi naturalną barierę dla zarazków, natomiast przesuszona staje się bardziej skłonna do podrażnień, a jej właściwości ochronne zanikają. Warto nawilżać ją np. przy pomocy wody morskiej w sprayu oraz dbać o odpowiednią wilgotność powietrza w pomieszczeniach, w których przebywamy – szczególnie w sypialni. Przemęczenie i brak snu są częstą przyczyną spadku odporności, a osłabiony organizm nie potrafi skutecznie walczyć z atakującymi go wirusami. Dlatego warto się wysypiać – potrzebujemy ok 7-8 godzin snu do pełnej regeneracji.

Zwróć uwagę na to, co jesz

Właściwie skomponowana dieta ma ogromne znaczenie dla naszej odporności – nie może w niej zabraknąć witamin i minerałów, węglowodanów złożonych, pełnowartościowego białka i zdrowych kwasów tłuszczowych.

Wśród witamin największe zasługi przypisuje się witaminie C (kwasowi L-askorbinowemu) obecnej m.in. w owocach cytrusowych, natce pietruszki czy brokułach. Jest ona znakomitym przeciwutleniaczem wymiatającym wolne rodniki, obniża poziom kortyzolu i stymuluje syntezę kolagenu we wszystkich tkankach organizmu. Niestety łatwo ulega unieczynnieniu pod wpływem wysokiej temperatury, dlatego najlepszym jej źródłem są świeże owoce i warzywa.

Witamina A występująca m.in. w marchewce i jabłkach stymuluje syntezę białych krwinek.

Witaminy z grupy B (szczególnie B6), witamina D i E oraz cynk, tryptofan i flawonoidy również korzystnie wpływają na podniesienie odporności.

Węglowodany złożone zawarte m.in. w pieczywie żytnim, kaszy i ryżu, dzięki stopniowemu uwalnianiu glukozy dostarczają energii niezbędnej do walki z zarazkami, a dodatkowo stymulują uwalnianie poprawiającej nastrój serotoniny zwanej hormonem szczęścia.

Kwasy omega-3 znajdziemy w tłustych rybach morskich, orzechach, awokado czy oleju lnianym. Warto pamiętać również o naturalnych antybiotykach, takich jak cebula, czosnek i chrzan oraz naturalnych probiotykach, które regulują naturalną florę bakteryjną jelit i przeciwdziałają infekcjom – najlepszym ich źródłem są kiszonki (ogórki, kapusta).

Działanie poprawiające odporność wykazuje również wiele ziół, takich jak tymianek, bratek, pokrzywa czy dziurawiec, a także kwiat czarnego bzu, aloes i jeżówka pospolita.

Witaminy, kwasy omega i probiotyki również można dodatkowo suplementować w postaci gotowych preparatów dostępnych w aptekach, jednak w tym przypadku warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Świeże powietrze i aktywność fizyczna

Znakomitym sposobem na poprawę odporności jest umiarkowana aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości. Może to być basen, siłownia czy nawet spacer na świeżym powietrzu. Wybierając aktywność na zewnątrz należy ubierać się „na cebulkę”, aby nie dopuścić do przegrzania lub przechłodzenia. Świeże powietrze w połączeniu z wysiłkiem fizycznym to potężna dawka tlenu dla każdej komórki naszego organizmu.

Osłabiony organizm jest bardziej podatny na zachorowania i słabiej radzi sobie z infekcjami, dlatego warto jest wcześniej zadbać o odporność, stosując odpowiednią dietę i suplementację oraz aktywność fizyczną. W okresie wzmożonej zachorowalności najważniejsza jest jednak właściwa higiena osobista.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

    Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • 5 pomysłów na oryginalny prezent na Dzień Matki

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki, to już 26 maja. W tym dniu każda Mama powinna poczuć się wyjątkowo, nie tylko za sprawą wyjątkowego prezentu, ale przede wszystkim dzięki pamięci, dobremu słowu i miłym gestom. Oto 5 pomysłów na oryginalny prezent dla wyjątkowej kobiety.

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

  • Oczyszczanie cery trądzikowej

    Cera trądzikowa to zmartwienie nie tylko nastolatków — problem ten może dotyczyć również osób po 30., a nawet 40. roku życia. Charakteryzuje się zwiększoną produkcją sebum oraz skłonnością do wykwitów i zmian ropnych, czyli tzw. pryszczy. Jednym z najważniejszych elementów codziennej pielęgnacji cery trądzikowej jest jej właściwe oczyszczanie.

  • Choroba Zachodniego Nilu – przyczyny i skutki

    Wybierając się na egzotyczne wakacje warto zapoznać się z zagrożeniami, jakie mogą nas spotkać podczas urlopu. Jednym z nich jest gorączka Zachodniego Nilu (ang. West Nile fever, WNF),  choroba powodowana przez wirusa Zachodniego Nilu. Jak dochodzi do zakażenia, jakie są objawy i co należy wiedzieć, aby się przed nią ustrzec?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij