Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej w służbie zdrowym nawykom

Już 19 stycznia pod egidą Instytutu Żywności i Żywienia wystartuje strona Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. To projekt skierowany do wszystkich tych, którzy mając na uwadze własne zdrowie, chcą edukować się w zakresie żywienia i zdrowego trybu życia w oparciu o rzetelne źródło.

Już ponad 60% Polaków ma problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, a każdego roku ten odsetek się zwiększa. Wielokrotnie problemy z nadwagą i otyłością wiążą się też z innymi problemami zdrowotnymi. Według Hanny Stolińskiej-Fiedorowicz, ekspert z Instytutu Żywności i Żywienia wypowiadającej się dla Polskiego Radia, Polacy poszukujący wiedzy na temat odżywiania i zdrowych nawyków, niejednokrotnie natrafiają na informacje nierzetelne oraz sprzeczne. Co więcej, zwykle bazują one na odczuciach danych osób aniżeli na potwierdzonych badaniach naukowych. Temu, by wyjaśniać nieścisłości, służyć ma właśnie Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej.

Zbiór praktycznych porad żywieniowych w jednym miejscu

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej posłuży konfrontacji popularnych stereotypów z rzeczywistością. Zgromadzenie rzetelnej wiedzy przekazanej przez najlepszych specjalistów od żywienia będzie pierwszym krokiem do uświadomienia Polaków na temat zdrowych nawyków jedzeniowych. Strona ma bazować również na doniesieniach Światowej Organizacji Zdrowia, a jej wyróżnikiem będzie podanie informacji w przystępny sposób, zrozumiały dla każdego użytkownika, niezależnie od poziomu jego wiedzy.

Zdrowo, czyli jak? O zaktualizowanej piramidzie żywienia

Ilość informacji na temat diet i odpowiedniego odżywiania wciąż rośnie, a tymczasem ekspert Instytutu Żywności i Żywienia, Hanna Stolińska-Fiedorowicz, przypomina o tym, by mieć na uwadze kilka podstawowych zasad, o których istotności Polacy często zapominają. Fundamentalne jest wdrożenie w swój codzienny jadłospis pięciu posiłków, rozłożonych w czasie o mniej więcej 3 godziny. Śniadanie, jako bazowy posiłek w ciągu dnia, powinno być zjedzone najpóźniej godzinę po wstaniu z łóżka, natomiast lekkostrawna kolacja nie później niż 2-3 godziny przed snem. Istotne jest też, by mieć na uwadze wielkość porcji i każdorazowo jej nie przekraczać. Od niedawna funkcjonuje też zaktualizowana piramida żywienia, u podstaw której znajdują się warzywa i owoce (zastępujące produkty zbożowe) oraz aktywność fizyczna. Kolejno w hierarchii mieszczą się mleko i produkty mleczne, mięso oraz jego zamienniki (w tym bogate w kwasy omega 3 ryby), rośliny strączkowe i jaja, następnie oleje i przyprawy. Nowością, oprócz, wspomnianej aktywności fizycznej, jest obecność kawy, którą rekomenduje się spożywać w ilości 3-4 filiżanek dziennie.

Nowa jakość wymiaru edukacyjnego

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej to nie tylko kopalnia wiedzy na temat żywienia, ale również zaktualizowana baza informacji w nowej odsłonie. Dotychczas dostępne informacje w ramach Instytutu Żywności i Żywienia przewyższy pod względem przejrzystości strony i uporządkowania. Prócz standardowych artykułów, użytkownicy będą mogli przeglądać pliki multimedialne oraz zapoznawać się z wywiadami z ekspertami. Strona będzie bazą informacyjną dla wszystkich grup wiekowych, pomocną także w zakresie żywienia w chorobach. Serwis ruszy 19 stycznia, a tymczasem dostępna jest już opcja zapisów na newsletter informacyjny.

Źródła: Polskie Radio, Rynek zdrowia


Podziel się: