Dekalog początkującego biegacza

... czyli: jak trenować?

Jak trenować – 10 rad dla początkującego biegacza

1. Każdy trening zaczynaj od rozgrzewki – zadbaj o to, by odpowiednio przygotować organizm do biegu. Poświęć kilka, a najlepiej kilkanaście minut na ćwiczenia rozciągające. Bieg da Ci wówczas więcej przyjemności, a Twoje ciało będzie mniej podatne na urazy.

2. Nie wychodź na trening z pełnym żołądkiem – posiłek powinieneś spożywać na 2-4 godziny przed bieganiem. Nie biegaj też o pustym żołądku, co to może doprowadzić do nieodwracalnego spalenia włókien mięśniowych.

3. Pij dużo – podczas treningu wraz z potem pozbywasz się z organizmu cennych elektrolitów i minerałów. Pamiętaj, by uzupełniać płyny po każdym treningu. Unikaj napojów gazowanych i soków owocowych krótko przed i po treningu.

4. Zadbaj o dobre obuwie – kolor i fason są ważne z estetycznego punktu widzenia, ale na pierwszym miejscu powinnieneś zawsze stawiać komfort stopy. Źle dobrane lub zużyte buty są częstą przyczyną kontuzji. W sklepie wybieraj buty przeznaczone do biegania.

5. Zadbaj o odzież do biegania – nowoczesna odzież dla biegaczy gwarantuje optymalną przewiewność i odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych obtarć i oparzeń.

6. Bądź systematyczny – trening przynosi najlepsze efekty wtedy, gdy będziesz biegał systematycznie. Jeśli nie zrobisz jakiegoś treningu, nie staraj się tego odrabiać na siłę. Zaczynaj od krótkich dystansów i stopniowo zwiększaj dystans. Nawet, gdy idzie Ci świetnie, zachowaj umiar.

7. Trenuj z uśmiechem – jeśli biegniesz z kolegą lub koleżanką i nie możesz rozmawiać, to znaczy, że biegniesz za szybko. Pamiętaj, że mila pokonana w 15 minut, to ta sama mila, którą ktoś inny pokonał w 5 minut.

8. Zadbaj o odpoczynek – jeśli chcesz, by trening przyniósł upragnione efekty, musisz zadbać też o odpoczynek. Twój organizm musi mieć czas na regenerację. Jeśli czujesz, że trenujesz za mocno, po prostu trochę odpuść.

9. Spróbuj czasem czegoś innego – aby bieganie nie znudziło Ci się za szybko, spróbuj czasem w zamian pojeździć na rowerze lub popływać.

10. Poszukaj partnera do treningu – bieganie jest najprzyjemniejsze w czyimś towarzystwie :). Namów swojego znajomego do wspólnego trenowania. Będziecie się mogli wzajemnie dopingować do biegania.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus